După doar câțiva ani de la eliminarea lor, Guvernul a decis să reintroducă funcțiile specifice la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Fiscului. În acest sens, inspectorii antifraudă vor trebui să treacă anual, cel puțin o dată, de verificarea psihologică și de verificarea integrității. Citește articolul
Autoritățile vor implementa o nouă reorganizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit unei ordonanțe oficializate luni de Executiv. Printre altele, vom vedea din nou funcții specializate la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF), iar Direcția generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC) își va pierde din autonomie. Citește articolul
Mai nou, companiile care participă la licitații publice pot obține certificatul de atestare fiscală direct prin platforma Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP), potrivit unui comunicat de presă de luni al Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Asta înseamnă că firmele nu mai trebuie să-l obțină separat din Spațiul Privat Virtual (SPV) al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și apoi să-l încarce în SEAP. Citește articolul
Operaționalizarea sistemului vamal AES a fost stabilită pentru data de 16 martie 2024, în timp ce a sistemului vamal NCTS5 a fost stabilită pentru 15 mai 2024, conform Autorității Vamale Române (AVR), în urma câtorva amânări. Astfel, operațiunile vamale de export vor fi gestionate prin AES-RO, iar operațiunile de declarare în tranzit vor fi gestionate prin sistemul NCTS5 RO. Pentru a avea acces la ambele sisteme, operatorii economici trebuie să se înregistreze în platforma UMG Trader a AVR. Citește articolul
Trecerea activității de emitere a soluțiilor fiscale individuale anticipate (SFIA) de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF) nu pare să aibă rezultatele scontate de specialiști. Recent, cei de la PwC România au atras atenția că au văzut cazuri în care firmele s-au trezit ulterior cu impuneri suplimentare, deși inițial primiseră „undă verde” pentru spețele prezentate autorităților. Citește articolul
Contribuabilii care trebuie să implementeze facturarea electronică în 2024, în relația B2B, încă se confruntă cu o serie de provocări practice, spun specialiștii de la PwC România. Din această cauză, este greu de crezut că la 1 iulie chiar vom vedea o trecere la folosirea exclusivă a sistemului e-Factura. Din păcate, autoritățile nu dau vreun semn, cel puțin momentan, că acest termen ar putea fi amânat. Citește articolul
Un ghid oficial actualizat cu informații și lămuriri referitoare la folosirea sistemului e-Factura a fost publicat miercuri de către Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce acesta apăruse inițial în decembrie 2023. Documentul conține, în principal, chestiuni generale despre sistem și instrucțiuni pentru folosirea sa și a aplicației gratuite de generare de facturi în format XML. În paralel, autoritățile au anunțat că în martie 2024 va apărea o aplicație simplificată special pentru firmele mici. Citește articolul
Un proiect anunțat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de câțiva ani începe să se contureze și ar putea să devină realitate în curând. Concret, Ministerul Finanțelor (MF) a demarat recent consultarea pieței pentru achiziția publică a unui chatbot care să răspundă la întrebările contribuabililor. Totodată, achiziția pregătită de MF va include o platformă audio-video pentru comunicarea între contribuabili și ANAF. Citește articolul
O procedură specială de suspendare a actelor administrative prin care se aplică taxe la import sau la export a fost introdusă în Codul vamal, aceasta fiind aplicabilă din 6 februarie 2024, după ce Autoritatea Vamală Română (AVR) a oficializat normele necesare. Practic, solicitările contribuabililor care se consideră vătămați prin aceste acte sunt depuse direct la AVR, nu la instanțele de contencios administrativ, însă datoria vamală trebuie garantată integral, nu parțial. Citește articolul
Monitorizarea pe orizontală, o practică utilizată pe plan internațional pentru creșterea conformării voluntare, este introdusă oficial și în România, conform unui ordin recent al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Vorbim de un proiect-pilot ce vizează rezolvarea în timp real a problemelor legate de impozitul pe profit și TVA-ul datorate de marii contribuabili ce vor fi selectați de ANAF. În acest sens, cererile de înscriere se pot depune în perioada 1-15 februarie 2024. Citește articolul