avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 773 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Protectia consumatorului - inlocuirea aparatului foto
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Protectia consumatorului - inlocuirea aparatului foto

Salutare!
Am cumparat un aparat foto nou si la 3 saptamani de la achzitionare l-am trimis deja pentru prima oara in service, avand probleme de focus. L-au tinut o saptamana in service si mi l-au returnat reparat. Dupa alte 3 saptamani, a aparut o alta problema, de data asta foarte grava, in sensul ca aparatul nu mai inregistra fotografiile - pe ecran aparea o jumatate complet neagra si o jumatate verde cu linii orizontale. Dat fiind ca aparatul este ca nou (practic nici nu prezinta urme de uzura exterioara si are foarte putine cadre inregistrate) si este deja la a doua trimitere in service in interval de o luna jumate (precizez ca este vorba de un aparat scump, un DSLR pe care am platit 5500 lei), am trimis aparatul in service cu solicitarea de a-mi fi inlocuit produsul avand in vedere problemele grave care au aparut intr-un timp extrem de scurt de la achizitionare, probleme care nu tin de utilizarea incorecta a aparatului. Consider aceste probleme ca fiind defecte de fabricatie si doresc inlocuirea produsului. In cazul in care unitatea de service doar imi repara aparatul si nu mi-l inlocuieste, ce spune legislatia in vigoare cu privire la protectia consumatorului? Imi este favorabila in cazul in care voi depune plangere la OPC? Si inca o intrebare: cine ar trebui in mod normal sa-mi raspunda solicitarii mele - agentul economic de la care l-am cumparat sau unitatea care asigura service-ul?
Multumesc!
Cel mai recent răspuns: geo_graful , utilizator 18:24, 6 Septembrie 2012
Legea nr. 449/2003, republicata 2008, privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, spune la Art. 11 (1)
In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul de a solicita vanzatorului, ca masura reparatorie, inlocuirea sau repararea produsului in functie de optiunea sa, in fiecare caz fara plata, cu exceptia situatiei in care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionata.

Service-ul este in relatie cu firma care vi l-a vandut, nu cu dvs. - ei nu vi-l pot inlocui insa va pot da o Negatie de reparare daca aparatul nu poate fi adus la conformitate. Acea negatie obliga firma ia masurile reparatorii despre care scrie tot la Art. 11 in Legea 449/2003:
[ link extern ]

Un ghid de intocmire a unei reclamatii aveti aici:
www.avocatnet.ro/content/for...
Multumesc pentru raspuns, dar nu am inteles prea bine...Pana la urma, trebuie sa solicit unitatii de service un raspuns de negatie in ceea ce priveste inlocuirea produsului? Si mai departe, cum procedez, cui ma adresez? Pot invoca existenta unui viciu ascuns (sunt sigur ca despre asta este vorba intrucat aparatul a fost folosit foarte putin)?
Si inca ceva: cele 15 zile calendaristice care sunt considerate ca perioada maxima de a trimite un raspuns solicitarii de reparatie/inlocuire sunt considerate din ziua in care am dus produsul in magazin si am semnat procesul verbal de predare-primire a produsului sau din ziua in care produsul ajunge la unitatea de service? De asemenea, ultima zi din aceasta perioada este consoderata ziua in care produsul a plecat din service sau ziua in care am fost instiintat de magazin ca a ajuns la ei si eu merg sa-l ridic?
In cazul in care au fost depasite cele 15 zile, cum trebuie sa procedez mai departe pentru ca aparatul sa-mi fie inlocuit?

Multumesc inca odata!
Service-ul da negatie de reparare, nu de inlocuire, daca produsul nu poate fi adus la conformitate. Daca ati obtine-o ar fi foarte bine pentru ca atunci magazinul ar fi obligat fie sa vi-l inlocuiasca cu unul nou fie sa va restituie banii.
De asemenea in aceasta situatie ati putea negocia cu ei sa va dea un aparat cu performante superioare, cu sau fara plata diferentei de pret (fara plata diferentei e discutabil, insa exista si aceasta posibilitate).

Nu cred ca puteti invoca viciul ascuns pentru ca nici vanzatorul nu avea de unde sa stie ca aparatul se va strica - mai degraba lipsa de conformitate:
Prezumtia lipsei de conformitate presupune considerarea produsului ca fiind lipsit de calitate si performanta inca de la achizitionare. Astfel, orice lipsa de conformitate aparuta intr-un termen de 6 luni de la data livrarii produsului se considerata a fi existat la momentul livrarii.
[ link extern ]

Dumneavoastra sunteti in relatie cu magazinul, nu cu service-ul, in opinia mea cele 15 zile se socotesc de cand ati dus aparatul la magazin pana cand sunteti instiintat sa veniti dupa el.

Daca termenul va fi depasit, in opinia mea aveti doua variante:
- puteti insista pentru negatie si atunci va fi simplu - veti discuta cu vanzatorul varianta care va convine, sau
- ii anuntati ca intentionati sa faceti reclamatie la Protectia Consumatorilor pentru ca aparatul nu corespunde din punct de vedere calitativ descrierii si pretului iar dvs. doriti inlocuirea lui cu unul similar, desigur nou, sau restituirea banilor.

Reclamatia trebuie sa cuprinda acest demers, al incercarii de impacare pe cale amiabila, altfel veti fi indrumat sa il faceti. Doar daca magazinul nu va raspunde multumitor se da curs reclamatiei.
Multumesc!
Astazi s-au implinit 16 zile de cand am predat produsul vanzatorului in vederea trimiterii in service. M-am prezentat la magazin cu o cerere in care solicitam solutionarea pe cale amiabila, in sensul ca s-au depasit cele 15 zile legale in care mi se putea returna produsull, specificand totodata ca doresc ca aparatul sa-mi fie inlocuit cu unul similar, nou. Exact cand eram in magazin a sosit si curierul cu aparatul meu. Nu mi se inlocuise aparatul asa cum am solicitat, in schimb mi se inlocuise senzorul de imagine. Am ramas masca...cum sa se strice un senzor de la un aparat foto de 5500 de lei intr-o luna jumate de la achizitionare si cum au avut tupeul cei de la service sa-mi trimita acelasi aparat, cu senzorul inlocuit si nu un aparat nou, in conditiile in care s-a depasit acel termen legal de returnare...
Am refuzat sa ridic produsul si am solicitat sa discut cu cineva de la Relatii clienti, sef de magazin sau un responsabil care sa solutioneze cererea mea. S-au comportat execrabil (pacat ca nu pot sa dau numele, dar este un mare retailer de produse electronice/electrocasnice etc.), seful de magazin s-a dat ascuns si n-am reusit sa obtin niciun raspuns de la niciun responsabil. Asa ca m-am indreptat frumos spre sediul OPC unde am depus toate actele necesare insotite de acea cerere de solutionare pe cale amiabila si doamna inspector care m-a intampinat m-a asigurat ca fie o sa primesc un aparat nou, fie voi primi suma de bani platita, integral. Se pare ca va recurge la articolul 13 din Legea 449/2003: "Consumatorul poate solicita o reducere corespunzatoare a pretului sau rezolutiunea contractului in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) daca nu beneficiaza nici de repararea, nici de inlocuirea produsului;
b) daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila;
c) daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie, conform art. 11 alin. (4), fara inconveniente semnificative pentru consumator." Dat fiind ca s-au depasit cele 15 zile legale, ma incadrez la punctul b.
Acum am de asteptat intre 30 si 45 de zile, maxim, pentru solutionarea cazului. Sper sa se rezolve mai repede. O sa va tin la curent ca poate mai sunt persoane in situatia mea.
Toate cele bune!
Asteptam vesti bune :)

Alte discuții în legătură

Inlocuirea unui produs care nu a putut fi reparat EPurpl3 EPurpl3 Buna ziua, am o problema cu un produs cu care am fost in service de mai multe de 4 ori fara nici nu rezultat. Este evident ca nu poate fi reparat iar eu as ... (vezi toată discuția)
Garantie telefon mobil tdr- tdr- Buna ziua, am un telefon mobil(in garantie) care se tot strica are trei reparatii nu sunt sigur dar am inteles ca dupa 3 reparatii ai dreptul sa ceri banii ... (vezi toată discuția)
Produs tinut in garantie mai mult de 15 zile ContSters276989 ContSters276989 Salutari! Am si eu cateva nelamuriri. Am o problema cu un aparat de spalat cu presiune.Luna trecuta cand sa il pornesc s-a auzit un zgomot ciudat in pistol ... (vezi toată discuția)