Pentru a alinia prevederile legislației naționale privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) cu cele ale legislației europene, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a stabilit modificarea, prin intermediul unui act normativ oficializat în vară, a normelor privind asigurările auto. Printre altele, de azi dispare posibilitatea ca, în anumite cazuri, să se mai emită polița RCA cu valabilitate doar pe teritoriul României, ceea ce permitea anterior unor posesori de mașină să aibă costuri mai mici pentru asigurarea mașinii. Citește articolul
Folosirea camerelor de bord de către șoferi se face, în principal, pentru a surprinde incidentele din trafic - șoferul vrea să se asigure că, în caz de ceva, are la îndemână o probă, chiar dacă, poate, nu este el cel implicat în acel incident. Despre folosirea acestor camere, din perspectiva GDPR, se spune că e strict personală ori domestică, dar în practică lucrurile stau diferit. Citește articolul
Printr-o lege oficializată spre sfârșit de iulie s-a stabilit majorarea, din 20 august 2022, a limitelor amenzilor pentru lipsa rovinietei valabile, vizate de modificări fiind atât amenzile pentru mașinile mari de transport de persoane și marfă, cât și amenzile pentru mașinile personale. Citește articolul
Chiar dacă sunt proprietate privată, drumurile de acces către magazinele mari sau parcările acestora sunt, de fapt, drumuri publice și acolo se aplică toate regulile stabilite de Codul rutier pentru circulația pe astfel de drumuri. Asta înseamnă, printre altele, că polițiștii de la circulație pot, de exemplu, să-i amendeze pe cei ce parchează pe locurile destinate persoanelor cu dizabilități și că, în cazul unui accident ușor, se poate încheia o constatare amiabilă. Citește articolul
Șoferii care vor să colaboreze cu aplicații de transport alternativ, de pildă, Uber sau Bolt, trebuie să îndeplinească o serie de condiții, potrivit legislației din domeniu. În plus, și mașinile folosite pentru transport alternativ de persoane trebuie să aibă anumite caracteristici, printre care, cel mult nouă locuri. Citește articolul
Ca regulă generală, potrivit Codului rutier, toate persoanele dintr-o mașină aflată în mers, indiferent că vorbim despre șoferi sau pasageri, sunt obligate să poarte centura de siguranță. Pe de altă parte, regulamentul de aplicare a Codului rutier stabilește mai multe excepții de la această obligație, printre care și pentru taximetriști. Pentru că nu sunt amintiți alături de taximetriști în lista celor exceptați, șoferii ce fac transport alternativ nu pot beneficia de scutirea de la portul centurii de siguranță. Citește articolul
După cum stabilește, în mod clar, Codul rutier, toate persoanele aflate într-o mașină cu care se merge pe drumurile publice trebuie să poarte centurile de siguranță din dotarea acesteia. De asemenea, șoferii trebuie să le atragă atenția pasagerilor cu privire la obligația de a purta centura de siguranță. Totuși, există și câteva categorii de șoferi ori pasageri exceptați de la regula purtării centurii de siguranță, printre care și gravidele sau cei ce suferă de anumite afecțiuni medicale, inclusiv anumite persoane obeze. Citește articolul
Când vine vorba despre transportul copiilor, Codul rutier stabilește că șoferii trebuie să se asigure că aceștia poartă centură de siguranță sau, dacă sunt mai mici, că stau într-un scaun special pentru copii, altfel riscă amenzi de câteva sute de lei. Pentru că, doar anul trecut, peste 2.000 de copii au fost victime ale accidentelor rutiere din țara noastră, Poliția Română a lansat recent o campanie de verificare, dar și de informare cu privire la importanța folosirii sistemelor de siguranță pentru copii. Citește articolul
Codul rutier urmează să fie “îmblânzit”, potrivit unui proiect de lege ce va ajunge curând la votul decisiv al deputaților cu propunere de adoptare, o parte dintre măsurile apărute spre începutul anului urmând să fie modificate sau chiar să dispară. Printre altele, va dispărea o acțiune ce acum e încadrată la comportament agresiv, perioada de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul se va putea reduce, în urma unui examen, mai mult decât în prezent, iar în cazul mai multor abateri ce duc la suspendarea permisului de conducere, perioadele de suspendare se vor putea suprapune din nou. Citește articolul
Potrivit Codului penal, modificarea stării locului sau ștergerea urmelor accidentului de circulație din care a rezultat uciderea sau vătămarea integrității corporale ori a sănătății uneia sau mai multor persoane, fără acordul autorităților, reprezintă o infracțiune ce se pedepsește cu închisoarea între doi și șapte ani. Printr-o decizie apărută la început de mai și oficializată azi, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a adus lămuriri în ceea ce privește modificarea stării locului unui accident rutier și a stabilit că aici intră și schimbarea poziției unei mașini implicate în respectivul accident, fără acordul autorităților. Citește articolul