Activitatea de spălare de bani reprezintă, în esență, o mascare a sursei ilicite a acelor bani. Astfel, entitățile ale căror servicii pot fi folosite în acest scop sunt cele care fie preiau și administrează direct acei bani, fie sunt o parte importantă într-o tranzacție care implică asemenea bani dobândiți ilegal. Două astfel de entități sunt notarii sau avocații. În contextul în care a intrat recent în vigoare o nouă lege pentru prevenirea spălării de bani și a faptelor de terorism, este important de văzut cum s-ar putea, în concret, să se ajungă la folosirea serviciilor avocaților sau notarilor, pentru comiterea unor astfel de fapte. Citește articolul
Noua lege pentru prevenirea spălării de bani, care a intrat în vigoare recent, menține obligațiile de păstrare a documentelor stabilite de vechiul act normativ din 2002, însă stabilește amenzi mai ridicate pentru cei care nu respectă aceste prevederi și detaliază mai clar ce fel de documente trebuie păstrate de către avocați, notari, contabili și restul entităților ce intră sub incidența reglementării. Mai mult decât atât, este impusă o limită cu privire la perioada totală în care pot fi păstrate documentele impuse - maximum zece ani. Citește articolul
În domeniul prevenției spălării de bani și a finanțării faptelor de terorism, obligația de cunoaștere a clientelei - în sarcina anumitor entități precum bănci, notari, avocați, furnizori de servicii de jocuri de noroc etc. - reprezintă cel mai important element în vederea stopării unor astfel de fapte. Practic, măsurile de cunoaștere a clientelei permit descoperirea sursei unor bani și scopul pentru care sunt folosiți. În acest context, noua lege aplicabilă în domeniu aduce o serie de schimbări în privința acestei obligații: de la creșterea sancțiunilor pentru nerespectarea regulilor privind cunoașterea clientelei, la introducerea unor prevederi referitoare la aplicarea de reglementări sectoriale, noua lege conține o serie de schimbări care ar putea face mai eficientă activitatea de prevenire a spălării banilor și a finanțării terorismului. Citește articolul
Legislația privind prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului impune anumitor entități precum firme de contabilitate, de avocatură, asociații, fundații, agenți imobiliari ș.a. unele obligații specifice. Printre acestea, există și obligația de cunoaștere a clientelei. Această obligație diferă, din punct de vedere al conținutului, în funcție de context. În acest articol, voi prezenta ce măsuri de cunoaștere a clientelei sunt necesare atunci când clientul nu este prezent fizic în timpul unei tranzacții. Citește articolul
Mai multe tipuri de entități trebuie să își desemneze o persoană responsabilă cu relațiile cu Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), dacă nu vor să riște sancțiuni de până la 50.000 lei sau chiar închiderea firmei. În principal, acești responsabili au obligații de informare a autorității menționate, atunci când există suspiciuni rezonabile că anumite activități ar putea avea ca scop spălarea banilor sau finanțarea terorismului. Citește articolul
Nu doar în interesul propriu se impune cunoașterea clientelei, ci și într-un context mai amplu, cum ar fi cel al prevenirii actelor de spălare de bani și finanțării terorismului. Un ansamblu de obligații deloc nou în legislația română are la bază cunoașterea clientelei prin aplicarea, de la caz la caz, a unor măsuri minime sau mai extinse de cunoaștere a clientelei de către bănci, contabili, avocați, notari, asociații, fundații, agenți imobiliari ș.a. Citește articolul