precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 20071 , functionarii publici care poseda titlul stiintific de "doctor" beneficiaza de un spor pentru titlul stiintific de 15% din salariul de baza, daca isi desfasoara activitatea in domeniul pentru care poseda titlul stiintific respectiv, care se plateste cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a solicitat acordarea acestuia.
Acest spor este unul de traditie in sistemul functiei publice.
Total ciudat este faptul ca desi legiuitorul a mentinut sporul, si-a schimbat atitudinea cu privire la semnificatia acestei forme de pregatire profesionala pentru sistemul functiei publice.
Astfel, art. 52 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici2 , introdus prin art. I pct. 38 din Legea nr. 251/2006 pentru modificarea si completarea acesteia3 , stipuleaza ca “nu constituie forme de perfectionare si nu pot fi finantate din bugetul de stat sau din bugetul local studiile universitare sau studiile de doctorat”.
Statutul functionarilor publici, in forma actuala, este “generos” numai cu studiile universitare de masterat in sensul ca le confera expres statutul de forme de perfectionare profesionala, desi potrivit dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare4 , acestea sunt organizate pe trei cicluri, respectiv studii universitare de licenta, studii universitare de masterat si studii universitare de doctorat.
Faptul ca prevederea de mai sus distinge intre “studiile universitare” si “studiile de doctorat” ar duce la concluzia hilara ca studiile de doctorat nu ar fi studii universitare si, asa cum am subliniat, Legea nr. 288/2004, nu numai ca inscrie cele trei cicluri de studii – specie - in categoria studiilor universitare – gen - dar le si “stratifica” in functie de importanta educationala: la primul nivel situandu-se cele de licenta, pe al doilea nivel cele de masterat iar pe al treilea nivel cele de doctorat. In acest sens, mentionam ca si art. 1 alin. (2) din H.G. nr. 567/2005 privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat5 stipuleaza ca “doctoratul constituie ciclul superior de studii universitare a carui finalitate este dezvoltarea cunoasterii prin cercetare stiintifica originala”.
Este o catalogare care tine, in esenta, de o logica a bunului simt, mai ales ca asa cum se arata in literatura juridica de specialitate “Curtea Europeana de Justitie a statuat, prin mai multe decizii, cu privire la faptul ca notiunea de „formare profesionala” are o sfera mai larga, care are aptitudinea de a integra formele de instructie si educatie inclusiv studiile universitare”. 6
Asa fiind lucrurile, ne intrebam de ce totusi functionarii publici care poseda titlul stiintific de "doctor" beneficiaza de un spor pentru acest titlul stiintific - se mentine un spor de natura de a rasplati o forma de perfectionare profesionala pentru ceva ce nu mai e recunoscut ca atare?!
Corect e sa se mentina si sa fie reconsiderat doctoratul ca forma de perfectionare profesionala - indiferent de faptul ca e finantat sau nu din bugetul de stat sau din bugetul local.
_________________
NOTE:
1Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 29.01.2007, mentinuta cu modificari in anul 2008 de Ordonanta Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in a privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006nul 2007, aprobata cu modificari prin Legea nr. 232/2007, si pentru acordarea unor cresteri salariale pentru functionarii publici in anul 2008 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80 din 01.02.2008).
2Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007.
3Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 574 din 04.07.2006.
4Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 07.07.2004, modificata si completata.
5Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 540 din 24.06.2005.
6A se vedea V. Vedinas, C. Calinoiu, Statutul functionarului public european, Editura Universul juridic, Bucuresti, 2007, p. 71.
ACCES GRATUIT
drd. Ana Cioriciu Stefanescu
Timp de citire: 3 min.
Doctoratul - nerecunoscut ca forma de perfectionare dar rasplatit, in cazul functionarilor publici
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
Potrivit art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, ...
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (3)