Cine poate beneficia de finantare
Prin "Programul de dezvoltare si modernizare a activitatilor de comercializare a produselor si serviciilor de piata" pot beneficia de finantare IMM-urile romanesti definite conform legii 346/2004 si care indeplinesc cumulativ la data solicitarii urmatoarele criterii generale de eligibilitate:
a) sunt inregistrate conform Legii nr.31/1990 sau in baza Legii nr.1/2005;
b) sunt persoane juridice care au ca obiect de activitate comercializarea produselor si serviciilor de piata, conform anexei 1 la Procedura;
c) au cel putin 1 an fiscal de activitate si codul CAEN pentru care solicita finantare este autorizat de cel putin 6 luni, conform art. 15 din Legea 359/2004;
d) nu au datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru;
e) alte criterii de eligibilitate, conform procedurii de acordare a sprijinului.
Care sunt obligatiile principale ale beneficiarilor
In vederea elaborarii proiectului, potentialii beneficiari trebuie sa ia in calcul faptul ca sunt obligati sa mentina investitia pentru care primesc AFN in cadrul Programului o perioada de minimum 3 ani, si nu vor aplica amortizarea accelerata pentru activele achizitionate in cadrul Programului, precum si ca trebuie sa tina seama de lista cu activitatile si sectoarele de activitate excluse de la finantare prin prezenta procedura si sa respecte intocmai criteriile de eligibilitate ale programului.
Pentru ce se acorda AFN prin acest program
Prin "Programul de dezvoltare si modernizare a activitatilor de comercializare a produselor si serviciilor de piata", potentialii beneficiari primesc din partea statului un sprijin financiar nerambursabil in valoare de pana la 100.000 de lei, in vederea efectuarii de cheltuieli si activitati considerate eligibile de procedura si in conformitate cu obiectivele programului.
Categorii principale de cheltuieli eligibile pentru finantare
Pentru elaborarea ideii de proiect si bugetului acestuia, potentialul solicitant trebuie sa tina seama de urmatoarele categorii principale de cheltuieli:
- Achizitionarea echipamente (inclusiv IT), utilaje, aparatura, masini de transport marfa;
- Investitii in active necorporale (brevete, licente, marci comerciale, altele), promovare on-line si participare la cursuri de instruire, consultanta;
- Achizitionarea de spatii, instalatii specifice, etc.;
- Alte cheltuieli specifice, in conformitate cu prevederile procedurii de implementare.
Prin program, beneficiarii eligibili primesc o valoare a Ajutorului Financiar Nerambursabil de maximum: 80% pentru microintreprinderi, 70% pentru intreprinderi mici si 60% pentru intreprinderi mijlocii din valoarea totala a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA), dar nu mai mult de valorile specificate in anexa nr. 2 la procedura.
Cum se desfasoara sesiunea de depunere a proiectelor
Procedura de depunere a proiectelor pentru acest program este una ce se desfasoara in doua etape:
Etapa I
Depunerea formularului de preselectie prin inregistrare on-line. Acesta se depune incepand cu ora 10.00, timp de 5 zile de la demararea inscrierii in program si pana la ora 20.00 a ultimei zile de inscriere, cu posibilitatea de prelungire pana la epuizarea bugetului.
Dupa expirarea termenului, in termen de 1 zi lucratoare, Agentia urmeaza sa faca publica lista cu solicitantii inscrisi in program in ordine descrescatoare, in functie de punctajul obtinut (pentru punctajul egal prevaleaza numarul de inregistrare on-line).
In urma parcurgerii acestei etape si ca urmare a punctajului obtinut, solicitantii selectati vor primi scrisori de instiintare cu privire la acceptarea spre evaluare a proiectelor individuale, trecand astfel la etapa a doua.
Etapa II
Consta in depunerea in maximul de 10 zile lucratoare de la primirea scrisorii a planului de investitii si a tuturor documentelor justificative conform procedurii.
Documentatia legata de a doua etapa se depune la sediul teritorial AIPPIMM (OTIMMC) de care apartine judetul unde este inregistrata societatea solicitanta.
Important pentru beneficiari
In vederea depunerii unui proiect prin programul prezentat mai sus, potentialii beneficiari au posibilitatea de a calcula anterior punctajul pe care l-ar putea obtine proiectul lor, grila de punctaj fiind anexa la procedura. De indeplinirea acestui punctaj depinde parcurgerea pasilor urmatori, cat si de constientizarea faptului ca un punctaj ridicat aduce sanse mari in obtinerea finantarii, dar si numarul de iregistrare primit.
Importanta obtinerii unui punctaj ridicat s-a putut vedea si in sesiunea din anul 2011, aceasta finalizandu-se cu un numar mare de proiecte depuse, mult peste bugetul alocat. Beneficiarii selectati in aceasta sesiune au fost in proportie covarsitoare IMM-uri care au obtinut un punctaj maximal sau apropiat de punctajul maxim.
Programul aduce in peisajul finantarilor nerambursabile noi sanse pentru dezvoltare si, de asemenea, aduce o alternativa nationala ce se adauga posibilitatilor de finantare europene, dar valoarea alocarii bugetare pentru anul in curs va reliefa impactul real asupra IMM-urilor.