UPDATE: Până la urmă, modul de administrare fiscală a PFA-urilor va fi stabilit prin ordin al ANAF
Timp de citire: 3 min.
Relația PFA-urilor cu Fiscul se stabilește prin ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit unui OG de modificare a Codului de procedură fiscală publicat marți în Monitorul Oficial, ale cărui prevederi vor intra în vigoare pe 3 septembrie 2021. Asta deși în forma de proiect a actului se prevedea o simplificare a relației PFA-urilor cu Fiscul, în sensul că titularul unui PFA ar fi interacționat, ulterior înregistrării formei juridice, adică pe parcursul desfășurării activității economice, cu autoritățile fiscale din raza teritorială unde își are domiciliul ca persoană fizică, chiar și în cazul în care domiciliul fiscal al PFA-ului nu coincide cu cel al persoanei fizice titulare a respectivului PFA.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Prevederea, așa cum apare în OG-ul publicat, a fost modificată după ce, în cadrul formei sale de proiect, se prevedea ca regulile privind relația PFA-urilor cu autoritățile fiscale să se modifice în sensul în care organul fiscal care administrează obligațiile fiscale ale titularului PFA-ului, în calitate de persoana fizică înregistrată fiscal pe CNP, să devină competent și pentru administrarea activității PFA-ului pe care îl deține respectiva persoană.
Mai exact, după cum apare în OG nr. 11/2021, "[î]n cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii, competența pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de acestea ca urmare a exercitării profesiei sau desfășurării activității revine organului fiscal teritorial din cadrul A.N.A.F., stabilit prin ordin al președintelui A.N.A.F.”
Prin urmare, deși, conform intenției inițiale, contribuabilul persoană fizică care are un PFA ar fi putut să se adreseze, ulterior înregistrării formei juridice, aceluiași organ fiscal, atât pentru probleme privind situația fiscală personală, cât și pentru chestiuni privind activitatea PFA-ului său, această chestiune a fost eliminată din OG-ul publicat, fiind lăsată pentru a fi eventual inclusă într-un viitor ordin al ANAF.
În acest moment, situația, așa cum este prevăzută de Codul de procedură fiscală în vigoare, este puțin mai complicată, PFA-urile și cei care exercită profesii liberale fiind nevoiți să interacționeze, în demersurile de zi cu zi, cu autoritățile fiscale din raza sediului sau a locului unde își desfășoară efectiv activitatea principală în calitate de profesioniști, chiar dacă acesta nu coincide cu domiciliul lor ca persoane fizice.
Așa cum apărea în nota de fundamentare ce a însoțit OG 11/2021 în forma sa de proiect, intenția era aceea de a crea ”premisele unei mai bune comunicări cu contribuabilul – persoana fizică, în sensul că pe toate domeniile de activitate ale ANAF acesta va fi administrat printr-un singur organ fiscal, cu excepția înregistrării fiscale. Astfel, contribuabilul va avea ca punct de legătură cu administrația fiscală un singur organ fiscal, față de situația actuală, când trebuie să se adreseze unuia sau mai multor organe fiscale, în funcție de sediul unde își desfășoară activitatea.” Totuși, rămâne de văzut dacă această simplificare a interacțiunii PFA-urilor cu Fiscul va fi, pe viitor, cuprinsă în cadrul unui ordin al ANAF.
O astfel de simplificare a relației PFA-urilor cu Fiscul ar presupune și că acesta din urmă ar putea, în acest mod, să urmărească mult mai bine încasarea veniturilor la bugetul general consolidat, atât în ceea ce privește activitatea persoanelor fizice, cât și a PFA-urilor pe care acestea le dețin.
De asemenea, lucrurile ar putea deveni mult mai simple în situația eliberării certificatului de atestare fiscală, în care trebuie cuprinse toate obligațiile fiscale ale persoanei fizice, datorate pe ambele coduri de înregistrare fiscală (CNP și CUI), precum și cazul acordării înlensirilor la plată, unde se analizează constituirea de garanții, precum bunurile deținute de persoana fizică, care pot fi aduse drept garanție pentru toate obligațiile fiscale datorate, atât pe CNP, cât și pe CUI.
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
