După mai bine de 15 ani de la a doua revizuire, Institutul Național de Statistică a oficializat în primăvară cea de-a treia revizuire a CAEN, care se va aplica efectiv de la 1 ianuarie 2025. Așa cum au explicat mai mulți specialiști pentru avocatnet.ro în ultimele luni, revizuirea CAEN înseamnă necesitatea unei analize interne la nivelul fiecărei companii, persoane fizice autorizate, întreprinderile individuale și familiale ori alte forme de organizare profesională pentru a identifica eventuala nevoie de a actualiza obiectul de activitate și de a demara formalitățile necesare în acest scop.
Întrucât această actualizare a obiectului de activitate e de natură să genereze un volum suplimentar de muncă pentru ONRC, ceea ce ar putea duce la întârzieri în procesarea cererilor, autoritățile sunt preocupate să găsească soluții pentru a asigura o procesare rapidă și eficientă, fără a îngreuna activitatea mediului de afaceri. De aceea, se propun măsuri care să faciliteze tranziția pentru profesioniști.
Potrivit unui proiect de ordin pus azi în dezbatere la Ministerul Justiției, ONRC va efectua actualizarea obiectului de activitate la cerere, iar formularele necesare vor fi simplificate pentru a reduce birocrația. Pentru actualizarea obiectului de activitate conform CAEN Rev. 3, profesioniștii depun la oficiul registrul comerțului o cerere de înregistrare în care se precizează obiectul principal de activitate.
Odată ce actualizarea este realizată, profesioniștii vor primi un nou certificat de înregistrare, gratuit, care va conține informații actualizate despre obiectul de activitate. În plus, certificatul actualizat poate fi utilizat ca dovadă a autorizării activităților desfășurate anterior intrării în vigoare a ordinului de actualizare.
„Art. 3 – (1) După înregistrarea actualizării obiectului de activitate, oficiul registrului comerțului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de înregistrare, precum și informații punctuale la zi din registrul comerțului privind profesionistul care a făcut obiectul înregistrării în registrul comerțului conținând obiectul de activitate actualizat.
(2) Pentru activitățile autorizate anterior intrării în vigoare a prezentului ordin, în baza declaraţiilor-tip pe propria răspundere privind autorizarea funcţionării sau desfăşurării activitaţii, dovada actualizării obiectului de activitate confom CAEN Rev.3 se face cu certificatul de înregistrare însoțit de documentul ce cuprinde informațiile punctuale la zi din registrul comerţului, conținând obiectul de activitate actualizat”, prevede, concret, proiectul de ordin de la MJ.
Certificatele de înregistrare și certificatele constatatoare emise de oficiile registrului comerțului, ca urmare a înregistrării datelor din declarația-tip pe propria răspundere privind autorizarea funcționării sau desfășurării activității rămân valabile până la data actualizării obiectului de activitate, mai prevede ordinul.
„Art. 5 – (1) CAEN-Rev. 3 se folosește pentru precizarea obiectului de activitate al profesioniștilor care solicită înmatricularea/înregistrarea în registrul comerțului după data intrării în vigoare a Ordinului Președintelui Institutului Național de Statistică nr.377/2024 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN.
(2) În celelalte cazuri, actualizarea obiectului de activitate potrivit CAEN REv. 3 se realizează pe măsura formulării unei cereri de înregistrare ce privește actualizarea obiectului de activitate, potrivit prezentului ordin, sau odată cu înregistrarea unei alte mențiuni în registrul comerțului”, mai prevede proiectul.
Modelele formularelor sunt atașate acestui proiect și sunt atașate mai jos.
Codurile CAEN sunt esențiale pentru desfășurarea activităților economice, deoarece ele permit realizarea de statistici la nivel de industrie, ajutând la formularea de politici economice eficiente, influențează regimul de impozitare, precum și posibilitatea de a beneficia de stimulente fiscale, iar dacă ne gândim la acele activități ce necesită licențe sau autorizații specifice, codurile CAEN sunt foarte importante. Revizuirea a treia a CAEN poate afecta valabilitatea autorizațiilor și licențelor, așa cum atrăgea atenția un specialist lunile trecute pentru avocatnet.ro.
Specialiștii atrag atenția că alegerea codurilor CAEN trebuie făcută cu atenție, având în vedere activitățile desfășurate - este important să fie alese coduri care reflectă activitățile reale ale profesionistului - , codurile trebuie corelate cu locul unde se desfășoară efectiv activitățile, iar reprezentanții legali trebuie să fie implicați în alegerea codurilor, deoarece răspund pentru declarațiile depuse.
Util: Recomandări de avut în vedere la alegerea codurilor CAEN pentru derularea activităților economice
Atenție! Proiectul de ordin MJ se va aplica după ce e semnat și publicat în Monitorul Oficial.