Reatestarea profesională este obligatorie pentru personalul medical (asistenții medicali generaliști, moașele și asistenți medicali) care nu poate face dovada unei experiențe profesionale de cel puțin un an în ultimii cinci ani anterior datei solicitării certificatului de membru și/sau avizului anual. Recent, normele care guvernează această materie au fost modificate, după cum puteți afla din acest articol.
Această experiență profesională include, potrivit metodologiei de reatestare a competenței profesionale a asistenților medicali generaliști, moașelor și a asistenților medicali, exercitarea efectivă exercitarea efectivă a activităților, fie în regim salarial, independent, fie de voluntariat, cu normă întreagă sau echivalent de fracții de normă, și cu respectarea condițiilor legale.
Există însă și excepții notabile de la această cerință: reatestarea nu este necesară în primii patru ani de la dobândirea titlului de calificare obținut în România sau de la recunoașterea titlului de calificare obținut în străinătate. De asemenea, un titular al unui titlu de calificare în profil clinic care a exercitat profesia efectiv și legal pe o perioadă de cel puțin un an în ultimii cinci ani, într-o altă specialitate de profil clinic, nu se supune procedurii de reatestare a competențelor profesionale.
Pentru înscrierea la procedura de reatestare a competenței profesionale, candidații trebuie să depună o cerere (conform anexei nr. 11 la Metodologie) la filiala Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România (OAMGMAMR). Această cerere trebuie însoțită de următoarele documente:
- copie a cărții de identitate;
- dovada calității de membru al OAMGMAMR;
- certificat de sănătate fizică și psihică sau o adeverință care atestă starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult șase luni anterior de către medicul de familie al solicitantului. La acestea se adaugă avizul psihologic, eliberat pe baza unei evaluări psihologice realizate în cadrul unei unități specializate acreditate;
- cazier judiciar;
- documente care să ateste experiența profesională dobândită anterior în exercitarea profesiei (de notat, din luna ianuarie a anului 2025, termenul "vechime" a fost înlocuit cu "experiență profesională");
- dovada achitării taxei pentru reatestarea competenței profesionale.
Procesul de reatestare include o probă teoretică și un stagiu practic. Stagiul practic poate dura până la șase luni, cu o durată diferențiată în funcție de experiența profesională: 504 ore pentru o experiență mai mică de trei ani și 160 de ore pentru o experiență mai mare de trei ani. Aceste ore pot fi repartizate neuniform, cu un maximum de opt ore pe zi. Stagiul se desfășoară în unități sanitare autorizate și este evaluat de un mentor. Proba teoretică constă într-un test-grilă cu 40 de întrebări.
Există și situații speciale privind reatestarea. Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali care își reiau experiența profesională după o întrerupere mai mare de patru ani, cauzată de concedii de maternitate sau pentru îngrijirea copilului (până la doi ani sau trei ani pentru copilul cu handicap, sau 7/18 ani pentru copilul bolnav sau cu handicap), vor fi reatestați profesional doar prin susținerea probei teoretice. Pentru asistenții medicali cu deficiențe de vedere, reatestarea competenței profesionale se face printr-un examen specific organizat de Liceul Tehnologic Special „Regina Elisabeta“, cuprinzând o probă teoretică și una practică, iar aceștia sunt scutiți de la plata taxei de reatestare.
După promovarea tuturor probelor, filiala județeană a OAMGMAMR va elibera certificatul de reatestare a competenței profesionale în termen de 10 zile.
Comentarii articol (0)