Potrivit proiectului de lege emis de Ministerul Justiției, începând cu 1 ianuarie 2026, pentru operațiunile efectuate de ONRC se vor percepe următoarele taxe:
- 200 de lei pentru cererile de înregistrare depuse înainte de începerea activității economice, atunci când profesioniștii au obligația să solicite înscrierea în registrul comerțului, precum și pentru cererile depuse pe parcursul desfășurării activității sau la încetarea acesteia, atunci când trebuie înregistrate mențiunile privind actele și faptele prevăzute de lege;
- 20 de lei pentru verificarea disponibilității și rezervarea denumirii firmei;
- 10 lei pentru transmiterea actelor către Monitorul Oficial al României.
Taxele percepute se vor putea achita prin portalul de servicii online al ONRC, prin POS, prin virament bancar în contul ONRC deschis la Trezoreria Statului și în numerar, la casierii.
Dacă proiectul va intra în vigoare, nivelul taxelor se va actualiza anual cu indicele ratei inflației, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Justiției.
Mai mult, tot de la aceeași dată, se va constitui Mecanismul de Sprijin Financiar pentru Consolidarea Oficiului Național al Registrului Comerțului care reprezintă cadrul instituţional şi financiar prin intermediul căruia se asigură finanţarea, suplimentar resurselor alocate din bugetul de stat, a următoarelor tipuri de cheltuieli aferente:
- continuării digitalizării serviciilor la nivelul ONRC și al oficiilor registrului comerţului precum și pentru asigurarea sustenabilității Sistemului Informatic Integrat;
- asigurării cheltuielilor curente de organizare și funcționare ale ONRC;
- asigurării cheltuielilor de investiții în infrastructura care asigură desfășurarea activității registrului comerțului.
Potrivit notei de fundamentare, modificările sunt necesare pentru a asigura o finanțare sustenabilă a ONRC, în condițiile în care, în prezent, toate operațiunile sunt gratuite și suportate integral din bugetul de stat. Documentul arată că rolul ONRC a fost extins prin transpunerea directivelor europene privind digitalizarea și prevenirea spălării banilor, ceea ce presupune costuri administrative și tehnice mai mari.
În acest context, introducerea unor taxe pentru înregistrarea cererilor, rezervarea denumirii firmei și transmiterea actelor către Monitorul Oficial este justificată prin necesitatea de a acoperi costurile reale ale serviciilor și de a respecta cerințele europene care prevăd corelarea taxelor cu cheltuielile efective generate de furnizarea acestor servicii.
În termen de 60 de zile de intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Justiției şi Ministerul Finanțelor vor trebui să propună un proiect de hotărâre a Guvernului pentru suplimentarea numărului de posturi, precum si a bugetului ONRC, în vederea asigurării aplicării prevederilor referitoare la procedura de dizolvare, lichidare, radiere pentru inactivitate fiscală.
Atenție! Pentru a intra în vigoare, proiectul de lege trebuie adoptat de Parlament, promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul Oficial.