- Noul mecanism de finanțare a serviciilor sociale, bazat pe principiul "finanțarea urmează beneficiarul", este amânat până în 2027 din rațiuni bugetare.
- Doar PFA-urile și persoanele juridice pot avea calitatea de furnizori de servicii sociale, acordarea de servicii sociale de către persoanele fizice fiind considerată infracțiune.
- Persoanele fizice sunt limitate la încheierea contractelor de găzduire/întreținere cu maximum o persoană vârstnică sau un cuplu, cu excepția rudelor până la gradul IV.
Proiectul de ordonanță privind prorogarea unor termene, precum și modificarea și completarea unor acte normative în domeniul asistenței sociale se află azi pe masa Executivului și vizează trei acte normative importante din acest domeniu: Legea asistenței sociale nr. 292/2011, Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, dar și Legea 100/2024 (cea care a adus o așa-zisă reformă în asistența socială).
Pe lângă prorogarea mai multor termene din Legea 100, din rațiuni de economie bugetară, viitoarea ordonanță își propune să aducă mai multe clarificări importante în acest domeniu - să le luăm pe rând:
- faptul că persoanele fizice NU pot avea calitatea de furnizor de servicii sociale, ci doar PFA-urile sau persoanele juridice de drept privat, cu sau fără scop lucrativ, care au prevăzută în actul de înființare/statut acordarea de servicii sociale conform clasificării legale;
- nici persoanele fizice care încheie contracte de comodat / întreținere în vederea găzduirii persoanei vârstnice NU au calitatea de furnizori de servicii sociale;
- acordarea de servicii sociale de către persoanele fizice = infracțiune;
- limitări la încheierea de către persoanele fizice a contractelor de închiriere/comodat în vederea găzduirii și a contractelor de întreținere și îngrijire a persoanelor vârstnice - mai exact, viitoarea ordonanță va limita persoanele fizice să încheie astfel de contracte cu mai mult de o persoană vârstnică / un cuplu de persoane vârstnice, cu excepția cazurilor când e vorba de membrii familiei sau rudelor până la gradul al IV-lea inclusiv; altfel, contractele încheiate peste această limită sunt nule de drept.
„Cazurile recent semnalate de acordare a serviciilor sociale de către persoane fizice care nu sunt autorizate în acest sens, conduc la necesitatea unei intervenții urgente pe cale legislativă care să clarifice pe de o parte faptul că acestea nu pot fi acreditate ca furnizori de servicii sociale, iar pe de altă parte, limitele în care persoanele fizice pot asigura îngrijire unor categorii vulnerabile de persoane. O astfel de reglementare va asigura respectarea și protejarea intereselor persoanelor vârstnice pentru care sunt stabilite măsuri de asistență socială însoțite de planuri de îngrijire și asistență și care sunt găzduite de persoane fizice în vederea întreținerii și îngrijirii”, prevede nota care însoțește proiectul de ordonanță.
Implementarea noului mecanism de finanțare a serviciilor sociale mai are de așteptat
Reforma în domeniul asistenței sociale, adusă de Legea 100/2024, stabilea, printre altele, ca din 2026 să se aplice un nou mecanism de finanțare a serviciilor sociale destinate categoriilor vulnerabile, pe principiul „finanțarea urmează beneficiarul”. Concret, asta presupune ca alocația bugetară aferentă unui beneficiar de servicii, așa cum a fost ea stabilită de serviciul public de asistență socială/de comisia de evaluare, să se transfere furnizorului de servicii sociale.
Modalitatea actuală de finanțare a serviciilor sociale presupune alocarea de sume defalcate pentru bugetele locale din TVA, însă noul mecanism presupune acordarea lunară a procentului din standardul de cost al serviciului atât în cazul furnizorilor publici, cât și al celor privați, ceea ce, implicit, înseamnă creșteri de cheltuieli bugetare.
Pentru că anul 2026 nu poate fi unul de creștere a cheltuielilor bugetare, nici la nivel central, nici local, deziderat asumat și „parafat” la nivel de lege la inițiativa actualul Guvern, este destul de clar că prevederile Legii 100/2024 privind acest nou mecanism de finanțare a serviciilor sociale nu se pot aplica, așa cum se convenise inițial, de anul viitor.
Ca atare, proiectul de ordonanță pe care îl avem acum în față vine să amâne pentru anul 2027 termenul de aplicare a noului mecanism de finanțare, dar și să proroge multe alte termene, cum este, de exemplu, termenul de încetare a implementării programului de subvenționare a ONG-urilor și cultelor în baza legii 34/1998, care va fi mutat în 2030, în loc de 2029, ori termenul de suplimentare a schemei de personal pentru ANPIS și agențiile județene.
„În prezent există un număr de 5670 servicii sociale din care 3017 servicii sociale publice și un număr de 2653 servicii sociale private, care dețin licență de funcționare, potrivit Legii nr.197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, la data de 10 septembrie 2025, care asigură servicii sociale pentru un număr de 130.293 copii, persoane vârstnice, persoane cu dizabilități și alte categorii vulnerabile atât în regim de zi, cât și în regim rezidențial, a căror finanțare se realizează atât prin alocările din bugetul de stat, prin legea bugetară anuală, cât și prin alte forme de finanțare, cum ar fi programele de interes național, subvențiile acordate în baza Legii nr.34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică, care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă socială, cu modificările și completările ulterioare”, prevede nota proiectului.
Atenție! Proiectul de OG se va aplica după ce este adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
