avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 330 soluții astăzi
Acasă Subiect: garantia legala
Subiect: garantia legala
ACCES GRATUIT

UPDATE Dacă „plătești” cu datele personale pentru a accesa un produs digital, vei fi protejat, din 9 ianuarie, ca orice alt consumator

avocatnet.ro în Date personale & viața privată
3 Ianuarie 2022 | 0 | 4625 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul a oficializat recent o ordonanță specială prin care să-i protejeze pe consumatorii care vor cumpăra, cu datele lor personale, servicii și conținut digital (muzică, filme, cărți, jocuri video, aplicații mobile etc.) la fel ca pe cei care plătesc cu bani pentru acestea. De exemplu, dacă cineva își va da datele la schimb pentru achiziționarea unui program informatic, acea persoană va avea dreptul la un produs de un anumit tip (conform cu specificațiile prezentate de comerciant, de exemplu) și va beneficia de garanția legală pentru produse și servicii. De asemenea, va avea acces la anumite remedii, în cazul în care un comerciant nu îi va respecta aceste drepturi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Din 9 ianuarie, cei care pun la dispoziție aplicații mobile, cărți electronice sau jocuri vor avea obligații mai stricte față de consumatori

avocatnet.ro în Aspecte juridice
31 Decembrie 2021 | 0 | 2887 | Timp de citire: 5 min.

Guvernul a dat o ordonanță specială pentru a reglementa activitatea de vânzare de conținut și servicii digitale (articole online găsite pe diferite platforme, cărți în format electronic, jocuri și programe care vor fi actualizate constant etc.), astfel încât să le fie asigurat consumatorilor un grad sporit de protecție. Schimbările nu trebuie înțelese ca asigurând, pentru prima dată, protecția celor ce cumpără conținut sau servicii digitale. Dreptul consumatorului o face deja. Însă o ordonanță specială în acest domeniu va asigura un nivel minim și predictibil de protecție. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Jurisprudență utilă

Ai cumpărat un autoturism cu garanție antirugină? E bine să te asiguri că reviziile speciale sunt efectuate la timp și menționate în carnetul de service și garanții pentru a evita neplăcerile

Dan Nastase în Ghid auto
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Noiembrie 2021 | 0 | 1244 | Timp de citire: 5 min.

În ultimii ani, atât producătorii de autoturisme, cât și distribuitorii, au inclus în reclame și în mesajele de promovare informații privind garanția elementelor de caroserie împotriva coroziunii de cinci, șapte, 10 sau chiar 12 ani, acesta fiind un element care poate influența decizia cumpărătorilor de a alege o anumită marcă ori un anumit model. Odată cumpărată mașina, dusă la revizii așa cum se cere, proprietarul constată peste câțiva ani că a apărut rugina pe mașina sa și cere dreptul cuvenit, doar că nimeni nu vrea să înlocuiască piesele neconforme; mai mult, i se impută cumpărătorului că nu a cerut ce trebuia la revizii, ca și cum ar fi obligația lui să cunoască ce trebuie schimbat sau ce trebuie verificat periodic la mașină, iar nu a celor din service. Iată în acest material un exemplu unde instanța de judecată i-a dat câștig de cauză cumpărătorului pe criteriul că cei de la service trebuie să cunoască și să respecte indicațiile producătorului privind întreținerea și repararea defectelor constatate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Zece lucruri pe care trebuie să le știi despre returnarea și garanția produselor cumpărate de Black Friday și nu numai

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Noiembrie 2021 | 3 | 6722 | Timp de citire: 4 min.

Black Friday a trecut, cel puțin calendaristic, iar cei mai mulți dintre cei care au vrut să cumpere produse la reduceri au făcut-o deja. Dar dacă produsele primite nu se ridică la așteptările lor, sunt importante de reținut o serie de aspecte legale privind returul și garanția acestora. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de lege

Vânzătorii de bunuri vor avea obligații mai clare și mai stricte față de consumatori, din 2022

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
27 Noiembrie 2020 | 0 | 1091 | Timp de citire: 4 min.

Atunci când îi vinde un bun unui consumator, vânzătorul are obligația să livreze un anumit tip de produs, conform cu anumite așteptări ale consumatorului, să asigure anumite protecții, inclusiv legate de existența unei garanții că produsul va funcționa corespunzător pentru o perioadă de timp etc. Acest cadru normativ urmează să fie actualizat, în 2022, când un proiect de lege pus joi în dezbatere publică de Ministerul Economiei va intra în vigoare. În acest context, vânzătorii vor avea de respectat obligații mai clare și mai detaliate, mai ales când va veni vorba de vânzarea unor produse cu elemente digitale (de exemplu, televizoare inteligente, smartphone-uri etc.). Citește articolul

ACCES GRATUIT
Propunere UE

Consumatorii ar putea beneficia de protecții suplimentare, când cumpără produse

Alexandros Bakos în Știri & Revista presei
Redactor, avocatnet.ro
13 Februarie 2019 | 0 | 2251 | Timp de citire: 2 min.

O propunere de directivă europeană - care, dacă ar fi adoptată, va trebui transpusă și în țara noastră - ar putea acorda protecții sporite consumatorilor, în relațiile cu comercianții, conform unei declarații de presă a Parlamentului European. Printre altele, ar urma să se extindă substanțial perioada în care un client poate solicita reparația sau înlocuirea unui produs care s-a defectat, considerându-se că defectul exista de la cumpărare, de la șase luni la unul sau chiar doi ani. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Ziua drepturilor consumatorilor

Reminder Fii informat: Ce drepturi ai când cumperi de la comercianții români și străini

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Martie 2018 | 3 | 20942 | Timp de citire: 5 min.

Principalele drepturi ale unui cumpărător, potrivit legislației în vigoare, sunt dreptul la garanția legală de doi ani și dreptul la returnarea produselor în 14 zile. Dar lucrurile nu se rezumă doar la garanție și returnare. Trebuie să știm de ce e important să dăm înapoi un bun cu defecte încă de când îl primim acasă, cine e responsabil de pagubele aduse de produsele cumpărate, cum să facem cumpărături sigure cu cardul și cum suntem protejați când cumpărăm din străinătate. Cu ocazia Zilei Drepturilor Consumatorilor, v-am pregătit o sinteză cu informațiile necesare pe care orice cumpărător trebuie să le aibă! Citește articolul

ACCES GRATUIT
De Black Friday, fii informat!

Chiar poți beneficia de garanția bunului cumpărat la mâna a doua?

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Noiembrie 2017 | 1 | 7187 | Timp de citire: 3 min.

Cumpărătorii au dreptul la garanție pentru bunurile pe care le iau de la comercianți, potrivit legislației în vigoare. Dar dacă cumpărăm de la o persoană fizică, adică de la primul cumpărător? Faptul că bunul luat la mâna a doua e încă în garanție ne ajută să beneficiem de toate drepturile oferite prin lege pentru primul cumpărător? Răspunsul l-am aflat de la Centrul European al Consumatorilor din România (ECC România). Citește articolul