ANPC a sesizat ca in catalogul de prezentare al SC Real Hypermarket Romania SRL Bucuresti, pe prima pagina, pe un fond de contrast, apare mentiunea „99% din barbati prefera berea de la Real”, fara ca aceasta declaratie sa fie sustinuta de un studiu efectuat in acest sens.
De asemenea, in pliantul publicitar al SC MINIMAX DISCOUNT Turnu Magurele, judetul Teleorman, la produsul portocale exista enuntul „la cel mai bun pret al zilei”, dar fara a se mentiona pretul.
Tot la SC REAL HYPERMARKET ROMANIA SRL Bucuresti se afla expus la comercializare produsul Almette Yogurt, avand declarat „Pret Special 4,09 lei”, dar conform fiselor de receptie verificate cu ocazia controlului s-a constatat ca pretul anterior al produsului a fost de 3,99 lei, adica mai mic decat pretul special.
SC KAUFLAND ROMANIA SRL Satu Mare comercializa preparate din carne grupate in pachete de cate 4, 3 si 2 batoane, care aveau aplicate banderole inscrise sub forma „4 la pret de 3”, sau „3 la pret de 2”, fara a fi expus la comercializare si produsul individual, astfel incat, consumatorul sa poata compara pretul si oferta comerciantului. Din calculul efectuat nu se regasea gratuitatea produsului oferit.
De asemenea, anumite tablete de cacao, comercializate de SC Romania Hypermarche SA Bucuresti-CORA Lujerului erau prezentate la raft sub denumirea de ciocolata .
In reteaua de magazine SC BILLA ROMANIA SRL Bucuresti, ANPC a constatat existenta la comercializare, in sistem promotional, a produsului „Bautura racoritoare cu suc de visine (ananas sau portocale) Souplesse cu fructoza si indulcitori, producator SC LAURUL SA Gurahont, judetul Arad, care avea inscrisa mentiunea „Souplesse… iti ofera dulceata fructelor intr-un suc natural”, desi in lista ingredientelor erau precizate: indulcitori,acesulfam, aspartam, ciclamat de sodiu,conservanti si stabilizator.
Un nou cadru legislativ pentru publicitatea inselatoare
In Monitorul Oficial din 24 iulie a fost publicata legea nr. 158/2008 privind publicitatea inselatoare si comparativa. Legea vizeaza protectia comerciantilor impotriva publicitatii inselatoare, precum si stabilirea conditiilor in care publicitatea comparativa este permisa.
Prin publicitate inselatoare se intelege publicitatea care, in orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce in eroare persoanele carora i se adreseaza ori care iau contact cu aceasta si care, din cauza caracterului inselator, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciaza ori poate prejudicia un concurent;.
In ceea ce priveste publicitatea comparativa, in acceptiunea legii, aceasta reprezinta publicitatea care identifica in mod explicit sau implicit un concurent ori bunuri sau servicii oferite de acesta .
Legea interzice publicitatea inselatoare, iar pentru a stabili daca publicitatea are sau nu caracter inselator se vor lua in considerare toate aspectele acesteia, in special orice informatie cu privire la caracteristicile bunurilor sau serviciilor, pretul sau modul de calcul al pretului si nu in ultimul rand natura, atributiile si drepturile comerciantului care isi face publicitate.
In ceea ce priveste publicitatea comparativa, aceasta este considerata legala in masura in care compara bunuri sau servicii care corespund acelorasi nevoi sau sunt destinate acelorasi scopuri, compara in mod obiectiv una sau mai multe caracteristici esentiale ale respectivelor bunuri ori servicii, nu discrediteaza sau denigreaza marcile, denumirile comerciale sau activitatea unui concurent, nu prezinta bunuri sau servicii ca imitatii a unora ce detin o marca comerciala protejata.
Nerespectarea prevederilor legii atrage amenzi intre 3000 si 30.000 lei. In cazul in care comerciantul sanctionat nu publica o declaratie rectificativa care sa cuprinda datele de identificare ale acestuia , contraventia savarsita, data la care a fost savarsita, precum si masurile dispuse, amenda cu care poate fi sanctionat este cuprinsa intre 6000 si 60000 lei.
ACCES GRATUIT
avocatnet.ro
Timp de citire: 3 min.
Publicitatea inselatoare din hypermarketuri, sanctionata de ANPC
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a constat recent multiple cazuri de publicitate inselatoare prin modul de prezentare al produselor si incalcarea prevederilor Legii nr.363/2007, privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii .
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (1)