Principiile de baza si cadrul organizatoric al activitatii de acreditare a organismelor de evaluare a conformitatii, inclusiv cerintele pentru organismul national de acreditare, sunt stabilite in prezent prin Ordonanta Guvernului nr.38/1998 privind activitatea de acreditare a laboratoarelor si organismelor pentru evaluarea conformitatii, aprobata prin Legea nr.245/2002, iar Asociatia de Acreditare din Romania - RENAR este recunoscuta ca Organism national de acreditare, prin Ordinul ministrului industriei si resurselor nr.354/2003.
Prevederile actuale dubleaza unele reglementari UE
Elaborarea acestui proiect de lege vine pe fondul adoptarii Regulamentului UE nr. 765/2008. Astfel, ”fara a contine elemente contrare fata de cele ale Regulamentului nr.765/2008, in continutul Ordonantei Guvernului nr.38/1998, adoptata prin Legea nr.245/2002, se regasesc atat prevederi care dubleaza unele dispozitii ale Regulamentului, cat si prevederi a caror necesitate nu se mai justifica la momentul de fata, intrucat reprezinta cerinte ale standardului de referinta aplicabil organismului national de acreditare”, se arata in expunerea de motive a proiectului de lege.
Proiectul de lege stabileste unele masuri nationale care vizeaza responsabilitatea crescuta a statului in ceea ce priveste indeplinirea cerintelor si obligatiilor organismului national de acreditare in mod corespunzator fata de prevederile Regulamentului UE nr. 765/2008 si eliminarea din legislatia nationala a acelor prevederi care nu se mai justifica in stadiul actual de reglementare in domeniul ce priveste acreditarea.
In acest context, principalele aspecte reglementate de prezentul proiect de lege se refera la:
• statutul juridic al organismului national de acreditare;
• recunoasterea de catre Guvern a organismului national de acreditare, prin hotarare a acestuia, la initiativa Ministerului Economiei;
• responsabilitatea Ministerului Economiei in indeplinirea sarcinilor ce revin statului in aplicarea prevederilor Regulamentului nr.765/2008, in relatia cu organismul national de acreditare, statele membre, si Comisia Europeana , inclusiv prin masuri de asigurare a reprezentarii sale pe langa structurile de conducere ale organismului national de acreditare si prin masuri ce vizeaza asigurarea fondurilor necesare, generate din calitatea de membru a organismului national de acreditare la organizatiile internationale, europene si regionale de profil;
• administrarea marcii nationale de acreditare;
• abrogarea Ordonantei Guvernului nr.38/1998 privind acreditarea si infrastructura pentru evaluarea conformitatii publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.43 din 30 ianuarie 1998, Partea I, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.245/2002.
Recunoasterea reciproca a certificatelor de acreditare
Prin prevederile sale, proiectul de lege creeaza conditiile de aplicare a Regulamentului nr.765/2008, al carui scop principal este acela de a reduce multiplicarea acreditarilor, prin consolidarea principiului recunoasterii reciproce a certificatelor de acreditare si a rezultatelor evaluarii conformitatii in spatiul european, fara costuri suplimentare pentru operatorii economici.
Totodata, Ministerul Economiei considera ca ”masurile stabilite prin acest proiect de lege sunt menite sa asigure functionarea organismului national de acreditare, cu acelasi grad de rigurozitate ca in celelalte state membre, in scopul furnizarii declaratiei investita cu autoritate asupra competentei unui organism de a desfasura activitati de evaluare a conformitatii, mediul concurential fiind astfel protejat. ”
______
Pentru mai multe informatii, puteti consulta integral proiectul de lege.
ACCES GRATUIT
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Ministerul Economiei
Proiect de lege privind acreditarea organismelor de evaluare a conformitatii
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Ministerul Economiei a elaborat recent un proiect de lege privind acreditarea organismelor de evaluare a conformitatii, prin care se stabilesc anumite masuri nationale ce vizeaza o responsabilitate crescuta a statului in ceea ce priveste indeplinirea cerintelor si obligatiilor Asociatiei de acreditare din Romania - RENAR.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (0)