SETRE va fi disponibil la toate infrastructurile de pe intreg teritoriul comunitar – autostrazi, tuneluri, poduri – la care taxa rutiera se poate plati cu ajutorul echipamentului de bord. In timp, SETRE va permite reducerea tranzactiilor in numerar la statiile de taxare, ameliorand astfel fluiditatea traficului si reducand congestionarea drumurilor.
"Aceasta decizie este cea mai importanta ameliorare pentru soferi de la eliminarea controalelor la frontiere", apreciaza vicepresedintele Comisiei Europene Antonio Tajani, care raspunde de transporturi.
„Serviciul european de taxare rutiera electronica va permite utilizatorilor de drumuri sa achite cu usurinta taxele rutiere pe tot teritoriul Uniunii Europene, incheind un singur contract cu un singur furnizor de servicii si folosind un singur echipament de bord.”
Sistemele electronice de taxare rutiera au fost introduse in mai multe tari europene la inceputul anilor '90. Majoritatea sistemelor functioneaza pe baza unui echipament de bord care transmite caracteristicile vehiculului operatorilor de drumuri, spre a se putea stabili cuantumul taxei in functie, de exemplu, de greutatea si de dimensiunile masinii.
Diferitele sisteme de taxare electronica utilizate la nivel local si national sunt insa, in general, incompatibile unele cu altele si nu pot comunica decat cu echipamentele de bord respective. Lipsa de interoperabilitate a acestor sisteme de taxare afecteaza in special transportul rutier international. Pentru a calatori din Portugalia in Danemarca, de exemplu, poate fi nevoie de cel putin cinci cutii diferite pe tabloul de bord, fiecare dintre ele corespunzand unui contract separat cu un anumit operator de drumuri.
Pentru transportator, care trebuie sa puna cap la cap date de trafic, facturi primite, clauze contractuale si ordine de plata, aceasta inseamna timp pierdut cu hartiile si o povara administrativa costisitoare.
Decizia adoptata marti de Comisie stabileste, totodata, drepturile si obligatiile autoritatilor care impun taxa rutiera, ale furnizorilor de servicii si ale utilizatorilor. Utilizatorii vor fi putea sa-si aleaga singuri furnizorul de servicii. Autoritatile care impun taxa rutiera vor comunica furnizorilor de servicii valoarea taxelor datorate, iar acestia vor factura sumele respective pe numele utilizatorilor. Taxele rutiere platite prin intermediul SETRE nu vor putea depasi nivelul taxelor rutiere locale sau nationale corespunzatoare.
In termen de trei ani, serviciul va fi pus la dispozitia tuturor vehiculelor de peste 3,5 tone sau cu capacitate de peste noua pasageri, inclusiv soferul. SETRE va fi disponibil pentru toate celelalte vehicule in termen de cinci ani.
ACCES GRATUIT
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Comisia Europeana
Serviciul european unic de taxare rutiera va fi disponibil in 3 ani
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Comisia Europeana a stabilit, printr-o decizie adoptata marti, principalele cerinte si specificatii tehnice necesare pentru lansarea serviciului european de taxare rutiera electronica (SETRE), care va usura plata taxelor rutiere pe tot teritoriul Uniunii Europene, permitand utilizatorilor de drumuri sa incheie un singur contract cu un singur furnizor de servicii si sa foloseasca un singur echipament electronic de bord.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (0)