Actualmente, legislația nu conține nicio prevedere care să facă referire la posibilitatea angajatorului de a interzice salariaților folosirea telefonului personal în timpul programului de lucru. Acest fapt a fost confirmat, la cererea redacției noastre, de un avocat.
„Nu există o prevedere legală care să reglementeze în mod expres posibilitatea angajatorului de a restricționa salariaților dreptul de a folosi telefonul personal în timpul programului de lucru. În principiu, în considerarea dreptului angajatorului de a-și conduce activitatea eficient și de a se proteja de daunele pe care le-ar putea produce angajații, angajatorul ar putea să stabilească anumite reguli de utilizare a telefonului personal în timpul programului de lucru”, a precizat Bogdan Riti (foto dreapta), partener la Mușat & Asociații.
Cel puțin teoretic, o asemenea interdicție ar putea fi introdusă, la nivel de angajator, în regulamentul intern al firmei. Totodată, interdicția ar putea fi extinsă asupra mesageriei electronice sau asupra conturilor de pe rețelele sociale.
„Angajatorul poate interzice utilizarea telefonului personal în timpul orelor de program, cu condiția ca această interdicție să fie prevăzută în regulamentul intern, iar regulamentul să fi fost adus la cunoștința salariatului. În mod similar, se poate restricționa sau interzice accesul la mesageria electronică personală, la rețelele de socializare sau la utilizarea internetului în interes personal. Menționăm și că, dacă angajatorul dorește să verifice respectarea unor astfel de politici de către salariat, se impune respectarea de către acesta a prevederilor aplicabile în materia protecției datelor cu caracter personal ale angajaților. Astfel, orice supraveghere cu mijloace tehnice sau monitorizare a activității pe internet a salariaților poate fi efectuată numai dacă este legitimă, proporțională cu scopul urmărit și dacă este adusă la cunoștința angajaților, care își dau consimțământul la prelucrarea datelor”, a explicat Mihaela Gherghe, avocată la Rizoiu & Poenaru.
Chiar și așa, interdicția de a folosi telefonul personal în timpul programului de lucru ar putea fi considerată excesivă, dacă nu există o justificare reală vizavi de specificul muncii. Mai exact, se poate vorbi de o atingere a dreptului la viață privată.
„Impunerea unei reguli prin care angajatorul restricționează modul de utilizare al telefonului personal la locul de muncă pe timpul programului de lucru ar trebui privită cu deosebită prudență, întrucât o astfel de măsură ar trebui să fie justificată și rezonabilă față de natura/specificul muncii prestate de către salariat și în concordanță cu principiile generale care ocrotesc dreptul la viața privată”, a subliniat Bogdan Riti.
Prin urmare, avocatul de la Mușat & Asociații consideră că interdicția nu poate fi introdusă de angajator. Dar, în măsura în care folosirea telefonului personal la serviciu poate afecta munca pe care un salariat este obligat contractual să o presteze, angajatorul poate opta pentru anumite limitări.
„Considerăm că angajatorul nu poate introduce o interdicție absolută de folosire a telefonului personal în timpul programului de lucru. Însă ar putea stabili anumite reguli cu privire la limitarea dreptului de folosire a telefoanelor personale, dacă utilizarea acestora influențează negativ capacitatea de muncă și obligația principală a salariatului de a presta muncă pe durata programului de lucru agreat cu angajatorul și cu condiția ca o astfel de limitare să fie proporțională cu scopul urmărit”, a lămurit specialistul.
Așadar, o eventuală interdicție a folosirii telefonului personal în timpul lucrului trebuie privită cu deosebită atenție. Recomandabil este, mai degrabă, introducerea unor limitări, în funcție de specificul muncii salariaților, nu a unei interdicții totale.
--
Notă: În lunile trecute am abordat și alte situații controversate din domeniul muncii: obligarea angajatului de a încasa salariul într-un cont bancar și obligarea salariatului de a achita o amendă primită de angajator. Informații mai multe despre cele două situații sunt aici și aici.