ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Rezolvare parțială? Posibilitatea ca declarația cu beneficiarii reali să fie trimisă online sau cu poșta și curierul, prelungită
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Declarațiile privind beneficiarii reali ai firmelor pot fi trimise online sau prin poștă și curier chiar și dincolo de jumătatea lunii noiembrie 2020, conform unei noi ordonanțe de urgență a Guvernului. Aceste modalități de transmitere a declarațiilor urmau să dispară la acel moment, în lipsa intervenției Executivului. Totuși, vorbim doar de o amânare.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Concret, termenul până la care firmele deja existente în vara anului 2019 trebuiau să depună prima declarație privind beneficiarii lor reali a fost amânat vineri seară prin OUG 191/2020.
Termenul era azi, însă acesta a fost mutat într-un moment incert din viitor - depunerea se va face în 90 de zile de la terminarea stării de alertă. Chiar dacă știm că starea de alertă e programată momentan până pe 13 noiembrie 2020, sunt șanse foarte mari ca aceasta să tot fie prelungită cu câte 30 de zile, având în vedere epidemia de coronavirus. Până la acel moment, declarațiile se vor putea depune mai departe online sau folosind poșta și curierul.
„În termenul prevăzut (...), declarațiile privind beneficiarul real (...) pot avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și pot fi transmise la oficiul registrului comerțului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poștă și curier. Declarațiile (...) pot fi date și în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului sau se pot depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat”, scrie în noua ordonanță, cu referire inclusiv la declarațiile depuse la înființarea firmelor și cele depuse după modificarea datelor beneficiarilor reali raportate anterior.
Așa cum redacția noastră a scris recent, declarația privind beneficiarii reali urma să nu mai poată fi depusă online sau transmisă prin poștă și curier începând cu a doua jumătate a lunii noiembrie 2020, după ce această posibilitate expresă ar fi dispărut din legislație din cauza Legii 208/2020. Deși autoritățile ar fi trebuit să primească în continuare versiunea electronică a formularului în baza unei obligații pe care o au, la modul general, prin Ordonanța de urgență a Guvernului 38/2020, Oficiul Național al Registrului Comerțului ne spusese că transmiterea online urma să dispară la jumătatea lunii curente.
Teoretic, Guvernul a rezolvat problema numai parțial prin prelungirea posibilității de a depune declarațiile online sau prin poștă și curier. Aceasta tot va expira după cele 90 de zile de după starea de alertă.
Conform regulilor actuale, declarația privind beneficiarii reali nu-i obligatorie la înmatriculare pentru firmele constituite doar din asociați persoane fizice, atunci când aceștia sunt singurii beneficiari. Asta înseamnă că declarația e obligatorie doar pentru firmele care au (și) asociați persoane juridice. Totodată, declarația privind beneficiarii reali nu trebuie depusă anual, după aprobarea situațiilor financiare.
Așadar, declarația trebuie depusă de companii doar la înregistrarea la Registrul Comerțului și, ulterior, doar când apar modificări privind beneficiarii reali - în 15 zile de la apariția modificărilor, mai precis.
Termenul era azi, însă acesta a fost mutat într-un moment incert din viitor - depunerea se va face în 90 de zile de la terminarea stării de alertă. Chiar dacă știm că starea de alertă e programată momentan până pe 13 noiembrie 2020, sunt șanse foarte mari ca aceasta să tot fie prelungită cu câte 30 de zile, având în vedere epidemia de coronavirus. Până la acel moment, declarațiile se vor putea depune mai departe online sau folosind poșta și curierul.
„În termenul prevăzut (...), declarațiile privind beneficiarul real (...) pot avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și pot fi transmise la oficiul registrului comerțului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poștă și curier. Declarațiile (...) pot fi date și în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului sau se pot depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat”, scrie în noua ordonanță, cu referire inclusiv la declarațiile depuse la înființarea firmelor și cele depuse după modificarea datelor beneficiarilor reali raportate anterior.
Așa cum redacția noastră a scris recent, declarația privind beneficiarii reali urma să nu mai poată fi depusă online sau transmisă prin poștă și curier începând cu a doua jumătate a lunii noiembrie 2020, după ce această posibilitate expresă ar fi dispărut din legislație din cauza Legii 208/2020. Deși autoritățile ar fi trebuit să primească în continuare versiunea electronică a formularului în baza unei obligații pe care o au, la modul general, prin Ordonanța de urgență a Guvernului 38/2020, Oficiul Național al Registrului Comerțului ne spusese că transmiterea online urma să dispară la jumătatea lunii curente.
Teoretic, Guvernul a rezolvat problema numai parțial prin prelungirea posibilității de a depune declarațiile online sau prin poștă și curier. Aceasta tot va expira după cele 90 de zile de după starea de alertă.
Conform regulilor actuale, declarația privind beneficiarii reali nu-i obligatorie la înmatriculare pentru firmele constituite doar din asociați persoane fizice, atunci când aceștia sunt singurii beneficiari. Asta înseamnă că declarația e obligatorie doar pentru firmele care au (și) asociați persoane juridice. Totodată, declarația privind beneficiarii reali nu trebuie depusă anual, după aprobarea situațiilor financiare.
Așadar, declarația trebuie depusă de companii doar la înregistrarea la Registrul Comerțului și, ulterior, doar când apar modificări privind beneficiarii reali - în 15 zile de la apariția modificărilor, mai precis.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
