ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Inspecția fiscală: Cât țin verificările, companiile trebuie informate despre problemele găsite de inspectori
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Personalul de control trebuie să țină la curent contribuabilii, pe parcursul inspecției fiscale, cu problemele pe care le identifică. Așa stabilește, mai nou, o procedură unică pe care inspectorii Fiscului sunt obligați să o urmeze. Indiferent cum se proceda până recent, această regulă este obligatorie de acum înainte.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Practic, Ordinul Fiscului 4.077/2020 stabilește în premieră o procedură unică pentru întocmirea raportului de inspecție fiscală. Activitatea de control desfășurată de inspectori se conturează încet-încet sub forma acelui raport - document care include eventualele probleme găsite la contribuabili și măsurile care trebuie luate de autorități.
„Pe parcursul desfășurării inspecției fiscale echipa de inspecție fiscală va informa contribuabilul/plătitorul despre aspectele constatate în cadrul acțiunii de inspecție fiscală”, este punctat în ordinul amintit.
În plus, din noile prevederi reiese că inspectorii Fiscului trebuie să fie în măsură să dovedească faptul că s-au achitat de această obligație. Cum? Prin e-mail-uri, prin adrese și alte acte asemănătoare, toate fiind prinse în dosarul acțiunii de control.
„După caz, dovada informării poate fi, spre exemplu, e-mailul transmis, minută, o semnătură pe un document, «Nota explicativă» dată de contribuabil, adrese înaintate sau primite etc. care se vor arhiva la dosarul acțiunii de inspecție fiscală”, mai dispune ordinul.
Raportul de inspecție fiscală se întocmește indiferent dacă, în urma verificărilor, personalul Fiscului găsește sau nu probleme la contribuabilul în discuție.
Mai precis, pe măsură ce se desfășoară inspecția, acest raport este întocmit încet-încet. Apoi, după verificări, proiectul raportului este trimis contribuabilului, pentru a-i da ocazia să-și exprime poziția față de constatările inspectorilor. După ce este luat în calcul punctul de vedere al celui verificat, se întocmește raportul final de inspecție fiscală.
„Procedura de întocmire, avizare și aprobare a raportului de inspecție fiscală are ca scop definirea acțiunilor ce trebuie efectuate pentru parcurgerea etapelor specifice pentru finalizarea unei inspecții fiscale. Procedura urmărește standardizarea acțiunilor de efectuat pentru înscrierea constatărilor, avizarea de șeful de serviciu și aprobarea de către conducătorul activității de inspecție fiscală”, scrie în actul normativ.
Apariția acestei proceduri vine ca urmare a dorinței autorităților de a transparentiza modul de lucru al inspectorilor, dar și de a-i responsabiliza în activitatea lor zilnică.
Conform celor de la Deloitte România, firmele vor putea contesta raportul de inspecție fiscală, atunci când inspectorii nu respectă procedura unică.
„Pe parcursul desfășurării inspecției fiscale echipa de inspecție fiscală va informa contribuabilul/plătitorul despre aspectele constatate în cadrul acțiunii de inspecție fiscală”, este punctat în ordinul amintit.
În plus, din noile prevederi reiese că inspectorii Fiscului trebuie să fie în măsură să dovedească faptul că s-au achitat de această obligație. Cum? Prin e-mail-uri, prin adrese și alte acte asemănătoare, toate fiind prinse în dosarul acțiunii de control.
„După caz, dovada informării poate fi, spre exemplu, e-mailul transmis, minută, o semnătură pe un document, «Nota explicativă» dată de contribuabil, adrese înaintate sau primite etc. care se vor arhiva la dosarul acțiunii de inspecție fiscală”, mai dispune ordinul.
Raportul de inspecție fiscală se întocmește indiferent dacă, în urma verificărilor, personalul Fiscului găsește sau nu probleme la contribuabilul în discuție.
Mai precis, pe măsură ce se desfășoară inspecția, acest raport este întocmit încet-încet. Apoi, după verificări, proiectul raportului este trimis contribuabilului, pentru a-i da ocazia să-și exprime poziția față de constatările inspectorilor. După ce este luat în calcul punctul de vedere al celui verificat, se întocmește raportul final de inspecție fiscală.
„Procedura de întocmire, avizare și aprobare a raportului de inspecție fiscală are ca scop definirea acțiunilor ce trebuie efectuate pentru parcurgerea etapelor specifice pentru finalizarea unei inspecții fiscale. Procedura urmărește standardizarea acțiunilor de efectuat pentru înscrierea constatărilor, avizarea de șeful de serviciu și aprobarea de către conducătorul activității de inspecție fiscală”, scrie în actul normativ.
Apariția acestei proceduri vine ca urmare a dorinței autorităților de a transparentiza modul de lucru al inspectorilor, dar și de a-i responsabiliza în activitatea lor zilnică.
Conform celor de la Deloitte România, firmele vor putea contesta raportul de inspecție fiscală, atunci când inspectorii nu respectă procedura unică.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
