ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Declarațiile precompletate, aproape de realizare? Facilitatea va fi disponibilă odată cu contul obligatoriu în SPV, spune MF
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Facilitățile disponibile în Spațiul Privat Virtual (SPV) urmează să fie extinse în perioada următoare, anunță Ministerul Finanțelor (MF) printr-un comunicat remis aseară redacției noastre. Iar principala schimbare în acest sens va fi apariția declarațiilor fiscale precompletate, despre care autoritățile vorbeau acum câteva luni.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Mai precis, în anunțul ministerului este precizat că declarațiile precompletate vor deveni disponibile din momentul în care înregistrarea în SPV va deveni obligatorie. Pentru a se implementa contul obligatoriu în SPV pentru firme și PFA-uri, zilele trecute a fost inițiat un proiect de OUG care se va aplica după patru luni de la oficializare.
„Este important de subliniat că serviciile oferite contribuabililor prin intermediul platformei SPV vor fi extinse, astfel ca până la data când prevederile actului normativ vor intra în vigoare (proiectul de OUG privind obligativitatea SPV-ului pentru contribuabili - n. red.), contribuabilii vor benefica de declarații precompletate, rapoarte care să se poată importa în programele de contabilitate, fișiere prelucrabile, precum și de posibilitatea de a efectua plăți prin platforma SPV”, scrie în comunicatul amintit.
Acest anunț important vine după ce, acum aproximativ trei luni, un reprezentant al MF vorbea la o conferință de fiscalitate organizată de NNDKP despre introducerea declarațiilor precompletate.
„La nivel de microîntreprindere, dacă legăm casele de marcat și o să avem facturarea electronică, cred că o să avem toate datele ca să le transmitem [contribuabililor declarații fiscale precompletate]. La momentul acesta avem o viziune cu privire la unde vrem să ajungem. Aici vrem să ajungem - să avem declarații precompletate și decizii cu cod de bare pe care să și le plătească, pe mail, contribuabilul”, a explicat, la acel moment, Alin Chitu, secretar de stat la MF.
O asemenea măsură ar însemna că întregul proces de pregătire a declarațiilor fiscale ar necesita un efort mai redus din partea firmelor, ne-au spus specialiștii NNDKP. Cu alte cuvinte, vorbim de o inversare a rolurilor actuale din relația Fiscului cu contribuabilii. Nu contribuabilul întocmește declarația, ci Fiscul, iar contribuabilul doar se asigură că informațiile din declarații sunt corecte. Pe termen lung, existența declarațiilor precompletate ar putea duce la eliminarea anumitor formulare care sunt obligatorii în momentul de față, însă acest lucru va depinde mai ales de autorități.
În momentul de față, există trei mari proiecte pentru digitalizarea Fiscului. Primul este cel legat de conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare al autorităților (termen estimat: 30 noiembrie 2021). Apoi, implementarea SAF-T (fișierul standard de audit de taxe) și a facturării electronice ar urma să devină operaționale tot în a doua parte a anului 2021, în sistem-pilot.
Atenție! Obligația de a avea cont în SPV se va aplica doar dacă proiectul de OUG este adoptat și publicat în Monitorul Oficial. Ulterior, contribuabilii vor avea la dispoziție patru luni pentru a se conforma.
„Este important de subliniat că serviciile oferite contribuabililor prin intermediul platformei SPV vor fi extinse, astfel ca până la data când prevederile actului normativ vor intra în vigoare (proiectul de OUG privind obligativitatea SPV-ului pentru contribuabili - n. red.), contribuabilii vor benefica de declarații precompletate, rapoarte care să se poată importa în programele de contabilitate, fișiere prelucrabile, precum și de posibilitatea de a efectua plăți prin platforma SPV”, scrie în comunicatul amintit.
Acest anunț important vine după ce, acum aproximativ trei luni, un reprezentant al MF vorbea la o conferință de fiscalitate organizată de NNDKP despre introducerea declarațiilor precompletate.
„La nivel de microîntreprindere, dacă legăm casele de marcat și o să avem facturarea electronică, cred că o să avem toate datele ca să le transmitem [contribuabililor declarații fiscale precompletate]. La momentul acesta avem o viziune cu privire la unde vrem să ajungem. Aici vrem să ajungem - să avem declarații precompletate și decizii cu cod de bare pe care să și le plătească, pe mail, contribuabilul”, a explicat, la acel moment, Alin Chitu, secretar de stat la MF.
O asemenea măsură ar însemna că întregul proces de pregătire a declarațiilor fiscale ar necesita un efort mai redus din partea firmelor, ne-au spus specialiștii NNDKP. Cu alte cuvinte, vorbim de o inversare a rolurilor actuale din relația Fiscului cu contribuabilii. Nu contribuabilul întocmește declarația, ci Fiscul, iar contribuabilul doar se asigură că informațiile din declarații sunt corecte. Pe termen lung, existența declarațiilor precompletate ar putea duce la eliminarea anumitor formulare care sunt obligatorii în momentul de față, însă acest lucru va depinde mai ales de autorități.
În momentul de față, există trei mari proiecte pentru digitalizarea Fiscului. Primul este cel legat de conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare al autorităților (termen estimat: 30 noiembrie 2021). Apoi, implementarea SAF-T (fișierul standard de audit de taxe) și a facturării electronice ar urma să devină operaționale tot în a doua parte a anului 2021, în sistem-pilot.
Atenție! Obligația de a avea cont în SPV se va aplica doar dacă proiectul de OUG este adoptat și publicat în Monitorul Oficial. Ulterior, contribuabilii vor avea la dispoziție patru luni pentru a se conforma.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
