ACCES PREMIUM
De ce premium?
Anca Cernat, Redactor,
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Programul hibrid: În ce măsură pot combina angajatorii telemunca sau munca la domiciliu cu munca de la birou
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
În condițiile relaxării restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus, tot mai mulți angajatori iau în calcul revenirea la birou, încercând totodată să păstreze, chiar și parțial, posibilitatea ca salariații să își desfășoare activitatea în continuare și în regim de telemuncă. Însă, în contextul unui astfel de program hibrid, în ce măsură este posibilă alternarea prezenței la birou cu telemunca sau munca la domiciliu? Există, potrivit specialiștilor, doar varianta în care se poate opta pentru un program hibrid de telemuncă și muncă de la birou.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Concret, conform specialiștilor, programul hibrid ar fi posibil doar în cazul alternării activității de telemuncă cu munca de la birou, nu și în cazul alternării muncii la domiciliu cu munca de la birou.
Astfel, “[t]elemunca dă posibilitatea salariatului de a-și desfășura munca din alt loc față de cel organizat de către angajator, fiind compatibilă cu un program hibrid care îmbină atât munca de la birou, cât și munca din alt loc în afara biroului”, au subliniat, pentru avocatnet.ro, Irina Stănică, Senior Managing Associate, și Diana Ursuleanu, consultant legal, din cadrul KPMG Legal - Toncescu și Asociații.
Așadar, potrivit spuselor celor două specialiste, angajatorii pot stabili, de comun acord cu salariații, un astfel de program hibrid care să implice atât telemunca, adică munca din alt loc decât sediul angajatorului, cât și munca de la birou, cu mențiunea că este necesar “ca, prin contractul individual de muncă sau actul adițional de telemuncă, să se precizeze perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea la locul de muncă organizat de angajator, acesta fiind unul dintre elementele obligatorii din contract a cărui lipsă poate atrage aplicarea de amenzi de 5.000 lei de către inspectorii de muncă”.
În consecință, după cum au punctat Irina Stănică și Diana Ursuleanu, se poate stabili, de exemplu, ca telesalariatul să vină la birou o zi pe săptămână, iar, în restul timpului, să presteze, în continuare, activitatea în regim de telemuncă.
De asemenea, au exemplificat specialistele, un alt model des utilizat în practică este acela ca echipele de salariați să vină la birou două săptămâni pe lună din patru. Astfel, jumătate de lună lucrează de la birou, iar, în cealaltă jumătate a lunii, rămân să își desfășoare activitatea dintr-un alt loc din afara biroului, conform regulilor telemuncii.
Pe de altă parte, au adăugat expertele din cadrul KPMG Legal, “[r]eferitor la munca la domiciliu, aceasta se desfășoară exclusiv de la domiciliul salariatului, astfel că un program hibrid nu ar putea fi aplicabil în acest caz”.
În ceea ce privește ipoteza în care salariații ar reveni, în proporție de 100%, pentru a-și desfășura activitatea exclusiv de la birou, cele două specialiste au avertizat că „este necesară încheierea de acte adiționale la contractele individuale de muncă, întrucât trecerea de la telemuncă la munca exclusiv de la birou reprezintă o modificare a tipului de contract de muncă, actul adițional trebuind încheiat anterior producerii modificării și înregistrat în REVISAL, cel târziu cu o zi lucrătoare înainte de producerea modificării”.
Munca la domiciliu este reglementată sumar în Codul muncii, iar telemunca este reglementată printr-un act normativ complet separat - Legea nr. 81/2018. Deși regimul telemuncii include unele condiții speciale, telesalariaților li se aplică oricum și Codul muncii.
Astfel, “[t]elemunca dă posibilitatea salariatului de a-și desfășura munca din alt loc față de cel organizat de către angajator, fiind compatibilă cu un program hibrid care îmbină atât munca de la birou, cât și munca din alt loc în afara biroului”, au subliniat, pentru avocatnet.ro, Irina Stănică, Senior Managing Associate, și Diana Ursuleanu, consultant legal, din cadrul KPMG Legal - Toncescu și Asociații.
Așadar, potrivit spuselor celor două specialiste, angajatorii pot stabili, de comun acord cu salariații, un astfel de program hibrid care să implice atât telemunca, adică munca din alt loc decât sediul angajatorului, cât și munca de la birou, cu mențiunea că este necesar “ca, prin contractul individual de muncă sau actul adițional de telemuncă, să se precizeze perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea la locul de muncă organizat de angajator, acesta fiind unul dintre elementele obligatorii din contract a cărui lipsă poate atrage aplicarea de amenzi de 5.000 lei de către inspectorii de muncă”.
În consecință, după cum au punctat Irina Stănică și Diana Ursuleanu, se poate stabili, de exemplu, ca telesalariatul să vină la birou o zi pe săptămână, iar, în restul timpului, să presteze, în continuare, activitatea în regim de telemuncă.
De asemenea, au exemplificat specialistele, un alt model des utilizat în practică este acela ca echipele de salariați să vină la birou două săptămâni pe lună din patru. Astfel, jumătate de lună lucrează de la birou, iar, în cealaltă jumătate a lunii, rămân să își desfășoare activitatea dintr-un alt loc din afara biroului, conform regulilor telemuncii.
Pe de altă parte, au adăugat expertele din cadrul KPMG Legal, “[r]eferitor la munca la domiciliu, aceasta se desfășoară exclusiv de la domiciliul salariatului, astfel că un program hibrid nu ar putea fi aplicabil în acest caz”.
În ceea ce privește ipoteza în care salariații ar reveni, în proporție de 100%, pentru a-și desfășura activitatea exclusiv de la birou, cele două specialiste au avertizat că „este necesară încheierea de acte adiționale la contractele individuale de muncă, întrucât trecerea de la telemuncă la munca exclusiv de la birou reprezintă o modificare a tipului de contract de muncă, actul adițional trebuind încheiat anterior producerii modificării și înregistrat în REVISAL, cel târziu cu o zi lucrătoare înainte de producerea modificării”.
Munca la domiciliu este reglementată sumar în Codul muncii, iar telemunca este reglementată printr-un act normativ complet separat - Legea nr. 81/2018. Deși regimul telemuncii include unele condiții speciale, telesalariaților li se aplică oricum și Codul muncii.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
