- PFA-urile, II-urile, IF-urile;
- persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ;
- asociațiile familiale;
- cabinetele medicale individuale;
- întreprinderile profesionale unipersonale cu răspundere limitată;
- societățile profesionale de avocați cu răspundere limitată și cabinetele individuale de avocați;
- societățile profesionale notariale și birourile individuale notariale;
- societățile profesionale de practicieni în insolvență;
- instituțiile publice, indiferent de sursa lor de finanțare sau de categoria de contribuabili la care sunt încadrate;
- autoritățile administrative, indiferent de sursa lor de finanțare.
Ordinul ANAF 1.783/2021 vine după ce SAF-T a fost introdus oficial în Codul de procedură fiscală, la finele lunii august 2021, prin OG 11/2021. Cu toate acestea, Codul prevede doar un cadru legal de bază, astfel că era necesar ca normele procedurale să fie stabilite prin ordin al Fiscului.
Declarația 406 urmează să fie trimisă lunar sau trimestrial, în funcție de perioada fiscală la TVA a contribuabilului. Cei cu perioada fiscală la TVA semestrul sau anul și cei fără cod de TVA vor depune declarația trimestrial. Termenul-limită va fi, de principiu, ultima zi calendaristică a lunii de după perioada fiscală vizată.
Planul autorităților este de a implementa treptat fișierul SAF-T:
- 16 august - 31 decembrie 2021: testarea în sistem-pilot la marii contribuabili (cei care se oferă voluntari);
- începând cu 1 ianuarie 2022: devine obligatoriu pentru marii contribuabili - firmele care au fost încadrate la această categorie și în 2021;
- începând cu 1 iulie 2022: devine obligatoriu pentru marii contribuabili - firmele care intră în această categorie de la 1 ianuarie 2022;
- începând cu 1 ianuarie 2023: devine obligatoriu pentru contribuabilii mijlocii (plus băncile, IFN-urile, societățile financiare și asigurătorii încadrați la 31 decembrie 2021 ca mari contribuabili);
- începând cu 1 ianuarie 2025: devine obligatoriu pentru contribuabilii mici.