Ce obligații de mediu sunt vizate. În esență, procedura acoperă obligaţiile principale reprezentate de taxe, contribuţii şi alte sume datorate Fondului pentru mediu şi obligaţiile accesorii. De asemenea, mai sunt vizate creanţele rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătoreşti sau alte înscrisuri care constituie titluri executorii și creanţele rezultate din săvârşirea unor infracţiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare şi amenzi judiciare/penale.
Ce înlesniri la plată va acorda AFM. Administrația va putea să acorde, mai precis, următoarele tipuri de înlesniri în privința obligațiilor contribuabililor la Fondul pentru mediu:
- eşalonarea la plată, la cerere, a obligaţiilor la Fondul pentru mediu;
- amânarea la plată a penalităţilor de întârziere cuprinse în certificatul de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, în vederea anulării, până la data finalizării eşalonării la plată;
- amânarea la plată a unui procent de 50% din dobânzile cuprinse în certificatul de atestare, în vederea anulării, până la data finalizării eşalonării la plată;
- amânarea la plată a unui procent de 50% din majorările de întârziere, reprezentând componenta de penalitate a acestora, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, în vederea anulării, până la data finalizării eşalonării la plată;
- amânarea la plată a penalităţilor de nedeclarare aferente obligaţiilor la Fondul pentru mediu principale nedeclarate sau declarate incorect de debitor şi stabilite de organul de inspecţie fiscală prin decizii de impunere, eşalonate la plată, în vederea reducerii cu 75%, până la data finalizării eşalonării la plată.
Procedura de accesare a eșalonărilor, pe scurt. După depunerea cererii, AFM face verificări cu privire la îndeplinirea condițiilor necesare și eliberează certificatul de atestare fiscală. Ulterior, se emite un acord de principiu, după care urmează, acolo unde e cazul, constituirea de garanții de către debitori (constituirea se va face în 30 de zile de la comunicarea acordului, garanțiile urmând să fie eliberate după maximum 15 zile de la finalizarea eșalonării). Dacă totul este în regulă, AFM emite decizia de eșalonare la plată pentru o perioadă de până la șase luni sau cinci ani, după caz. Ratele eșalonării se vor plăti lunar până la data de 15, începând cu luna de după cea în care s-a emis decizia de eșalonare.
Alte chestiuni din procedură. Proiectul de ordin al MMAP mai conține reguli detaliate cu privire la respingerea cererilor de eșalonare, monitorizarea eșalonărilor, condițiile de menținere a eșalonărilor, modificarea deciziilor de eșalonare, pierderea valabilității eșalonărilor, menținerea eșalonărilor la cererea debitorilor, finalizarea eșalonărilor, fuziunea și divizarea debitorilor, precum și contestarea deciziilor emise de AFM. De asemenea, documentul va include toate documentele necesare în cadrul procedurii.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de ordin trebuie aprobat de MMAP, oficializat și apoi pus în aplicare de către AFM.