ACCES PREMIUM
De ce premium?
Cristian Stanescu, Redactor,
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Ghid ANAF: Cum recuperează firmele din România TVA-ul achitat în alt stat din UE
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Persoanele impozabile din România care au achiziționat bunuri sau servicii din alte state membre ale Uniunii Europene pot solicita rambursarea TVA-ului plătit în acele state, conform unui ghid publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care explică pe larg procedurile aferente acestui demers. Cererea se depune la autoritatea fiscală din România, prin intermediul portalului electronic, însoțită de documentele justificative. Statul membru de rambursare trebuie să comunice solicitantului decizia sa de aprobare sau respingere a cererii în termen de 4 luni.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
ANAF pune la dispoziția celor interesați un ghid referitor la recuperarea taxei pe valoarea adăugată plătită într-un alt stat membru al Uniunii Europene. Conform acestuia, persoanele impozabile din România care au achiziționat bunuri sau servicii din alte state membre UE pot solicita rambursarea TVA-ului plătit în acele state. Pentru a face acest lucru, trebuie să completeze un formular și să îl depună la autoritatea fiscală.
Pentru a fi eligibile pentru rambursare, persoanele impozabile trebuie să efectueze în România operațiuni care dau dreptul la deducerea TVA-ului. În cazul în care o persoană impozabilă efectuează atât operațiuni cu drept de deducere, cât și operațiuni fără drept de deducere, statul membru de rambursare va rambursa doar partea din TVA care corespunde operațiunilor cu drept de deducere. Instrucțiunile privind rambursarea, precum și modele ale formularelor aferente acestei proceduri pot fi consultate urmând acest link.
Conform ghidului, ”cererea de rambursare – formular 318 se completează în format electronic și se înaintează, pe cale electronică, organului fiscal competent din România, prin intermediul portalului electronic pus la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală, până la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmează perioadei de rambursare”.
Perioada de rambursare a TVA este de maximum un an calendaristic, dar cererea de rambursare poate viza o perioadă mai mică, de minimum 3 luni calendaristice, în cazul în care această perioadă reprezintă perioada rămasă până la sfârșitul anului calendaristic.
În cazul în care cererea de rambursare vizează o perioadă mai mică de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicită o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume în moneda națională a statului de rambursare.
În cazul în care cererea de rambursare se referă la o perioadă de rambursare de un an calendaristic sau la o perioadă rămasă dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume în moneda națională a statului de rambursare.
Trebuie știut că statul căruia i-a fost solicitată rambursarea va comunica solicitantului decizia sa de aprobare sau de respingere a cererii de rambursare în termen de 4 luni. În cazul în care cererea este respinsă, solicitantului îi vor fi comunicate motivele respingerii. Contestațiile împotriva deciziilor de respingere pot fi depuse la autoritățile competente ale statului respectiv.
Citește și: De ce poate dura chiar și mai mult de doi ani să îți recuperezi TVA-ul în România și ce opțiuni au companiile.
Pentru a fi eligibile pentru rambursare, persoanele impozabile trebuie să efectueze în România operațiuni care dau dreptul la deducerea TVA-ului. În cazul în care o persoană impozabilă efectuează atât operațiuni cu drept de deducere, cât și operațiuni fără drept de deducere, statul membru de rambursare va rambursa doar partea din TVA care corespunde operațiunilor cu drept de deducere. Instrucțiunile privind rambursarea, precum și modele ale formularelor aferente acestei proceduri pot fi consultate urmând acest link.
Conform ghidului, ”cererea de rambursare – formular 318 se completează în format electronic și se înaintează, pe cale electronică, organului fiscal competent din România, prin intermediul portalului electronic pus la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală, până la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmează perioadei de rambursare”.
Perioada de rambursare a TVA este de maximum un an calendaristic, dar cererea de rambursare poate viza o perioadă mai mică, de minimum 3 luni calendaristice, în cazul în care această perioadă reprezintă perioada rămasă până la sfârșitul anului calendaristic.
În cazul în care cererea de rambursare vizează o perioadă mai mică de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicită o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume în moneda națională a statului de rambursare.
În cazul în care cererea de rambursare se referă la o perioadă de rambursare de un an calendaristic sau la o perioadă rămasă dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume în moneda națională a statului de rambursare.
Trebuie știut că statul căruia i-a fost solicitată rambursarea va comunica solicitantului decizia sa de aprobare sau de respingere a cererii de rambursare în termen de 4 luni. În cazul în care cererea este respinsă, solicitantului îi vor fi comunicate motivele respingerii. Contestațiile împotriva deciziilor de respingere pot fi depuse la autoritățile competente ale statului respectiv.
Citește și: De ce poate dura chiar și mai mult de doi ani să îți recuperezi TVA-ul în România și ce opțiuni au companiile.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
