Prin urmare, dacă pentru cumpărători lucrurile sunt destul de clare, comercianții trebuie să țină cont de o serie de obligații ce le revin. Potrivit HG 1.074/2021, SGR presupune oprirea unei garanții de 50 de bani la vânzarea băuturilor în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, și returnarea acesteia la prezentarea unui ambalaj ce e marcat cu logo-ul sistemului.
Unul dintre cele mai importante lucruri pe care companiile trebuie să le ia în calcul este acela că, până la 30 iunie 2024, pe piață vor exista produse cu ambalaje similare: atât cele cu marca SGR, cât și cele care nu poartă această siglă. Măsura a fost luată pentru a ajuta firmele să epuizeze stocurile de produse pe care le au, chiar dacă nu sunt conforme noilor standarde de reciclare.
Acest fapt poate da ușor naștere unor confuzii sau erori în ceea ce privește gestionarea celor două tipuri de ambalaje, iar comercianții trebuie să fie foarte atenți cu privire la faptul că nu pot percepe garanția de 50 de bani decât pentru produsele care au marca SGR, nu și pentru celelalte.
De asemenea, companiile au o serie de obligații, prima dintre acestea fiind înregistrarea în sistem, fără de care nu numai că riscă amenzi consistente, dar sancțiunile pot merge până la închiderea activității. Despre semnarea contractelor cu ReturRO, administratorul SGR, aici.
Informarea consumatorilor
Comercianții trebuie să informeze consumatorii cu privire la procedura de returnare a ambalajelor reciclabile și la metodele de returnare a garanției aferente. Referitor la această obligație, mai multe informații pot fi citie aici.
Acceptarea ambalajelor returnate
Comercianții au obligația să accepte ambalajele SGR returnate de consumatori, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat și fără a condiționa acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal.
Afișarea informațiilor
Comercianții trebuie să afișeze în cadrul structurilor de vânzare informații adresate consumatorilor cu privire la tipurile de produse care fac parte din SGR, valoarea garanției (aceasta trebuie indicată distinct și la raft, și pe documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR), posibilitatea consumatorilor de a returna ambalajul SGR în vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României, adresa și programul de funcționare ale punctului de returnare operat de comerciant, modalitatea de preluare a ambalajelor, manual sau prin echipament automat de preluare, precum și informații referitoare la dreptul celui care returnează ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garanției în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, cu indicarea clară a modalităților disponibile de restituire a garanției.
De asemenea, comercianții care au o suprafață a magazinului mai mare de 200 mp trebuie să țină cont de faptul că au obligația de a-și organiza propriile puncte de returnare. În ceea ce privește micii comercianți, care nu au această posibilitate, le recomand să parcurgă un material dedicat lor, care poate fi accesat aici.