ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
Timp de citire: 3 min.
e-Transport: Ce reguli trebuie să respecte transportatorii rutieri și șoferii în privința monitorizării vehiculelor prin GPS. Aplicația mobilă, disponibilă deja
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
Așa cum s-a stabilit de ceva timp, transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. În acest sens, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a detaliat recent regulile pe care trebuie să le respecte transportatorii rutieri, în cadrul noii proceduri pentru e-Transport. În același timp, e important de precizat că este disponibilă deja și aplicația mobilă aferentă sistemului.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Procedura nouă pentru e-Transport, care a fost dată prin Ordinul ANAF 1.337/2024, include reguli referitoare la monitorizarea vehiculelor de transport în timp real, prin GPS. Asta după ce măsura a fost stabilită inițial prin OUG 115/2023.
Pe de o parte, dacă vehiculul e echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare (în esență, e vorba de tahografe inteligente), operatorul de transport rutier e obligat să asigure buna funcționare a dispozitivelor pe toată durata traseului. Înaintea pornirii pe traseu, se introduc codurile UIT și acestea se atribuie dispozitivelor de transmitere automată a datelor de poziționare, iar după terminarea transportului dispozitivele nu mai trebuie să aibă alocate coduri UIT.
„În situația (...) în care vehiculul de transport este echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare, operatorul de transport rutier este obligat să asigure buna funcționare a respectivelor dispozitive pentru a îndeplini cerința transferului datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport. Înaintea pornirii pe traseu a unui transport care face obiectul Sistemului RO e-Transport sunt obligatorii introducerea codurilor UIT și atribuirea acestora dispozitivelor de transmitere automată a datelor de poziționare cu care este echipat vehiculul de transport în vederea transmiterii către serverele ANAF. După terminarea transportului, dispozitivele de transmitere automată a datelor de poziționare nu vor avea alocate coduri UIT”, scrie în actul normativ.
Pe de altă parte, dacă vehiculul nu-i echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare, operatorul de transport rutier e obligat să echipeze vehiculele cu dispozitive de tip telefon mobil, pe care au fost instalate modulele informatice puse la dispoziție de autorități.
„În situația (...) în care vehiculul de transport nu este echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare, operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit (dispozitive de tip telefon mobil funcționale) pe care au fost instalate modulele informatice puse la dispoziție de către Centrul Național pentru Informații Financiare. Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziția conducătorului auto codul UIT primit de la utilizatorii Sistemului RO e-Transport, sub orice formă inteligibilă de prezentare”, prevede ordinul.
În acest caz, șoferul e obligat să pornească dispozitivul de poziționare și să introducă codurile UIT înainte de începerea transportului, iar apoi să oprească dispozitivul după livrarea bunurilor. Este subliniat că acele coduri UIT pot fi prezentate de șoferi sub orice formă inteligibilă.
„În cazul unui transport de bunuri pentru care există obligația declarării în Sistemul RO e-Transport, efectuat cu un vehicul de transport dotat cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații, conducătorul vehiculului de transport are obligația să pornească dispozitivul de poziționare și să introducă codurile UIT aferente transportului înainte de începerea transportului pe teritoriul național, respectiv să oprească dispozitivul de poziționare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național. Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente, documentele care însoțesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT. Codul UIT poate fi prezentat sub orice formă inteligibilă”, este precizat în ordinul ANAF.
Atenție! Conform autorităților, există și o aplicație mobilă e-Transport, prin care este posibilă inclusiv monitorizarea traseelor vehiculelor în timp real. Aceasta poate fi descărcată deja pentru dispozitivele mobile cu sistem de operare Android, dar și pentru cele cu sistem de operare iOS.
Pe de o parte, dacă vehiculul e echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare (în esență, e vorba de tahografe inteligente), operatorul de transport rutier e obligat să asigure buna funcționare a dispozitivelor pe toată durata traseului. Înaintea pornirii pe traseu, se introduc codurile UIT și acestea se atribuie dispozitivelor de transmitere automată a datelor de poziționare, iar după terminarea transportului dispozitivele nu mai trebuie să aibă alocate coduri UIT.
„În situația (...) în care vehiculul de transport este echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare, operatorul de transport rutier este obligat să asigure buna funcționare a respectivelor dispozitive pentru a îndeplini cerința transferului datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport. Înaintea pornirii pe traseu a unui transport care face obiectul Sistemului RO e-Transport sunt obligatorii introducerea codurilor UIT și atribuirea acestora dispozitivelor de transmitere automată a datelor de poziționare cu care este echipat vehiculul de transport în vederea transmiterii către serverele ANAF. După terminarea transportului, dispozitivele de transmitere automată a datelor de poziționare nu vor avea alocate coduri UIT”, scrie în actul normativ.
Pe de altă parte, dacă vehiculul nu-i echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare, operatorul de transport rutier e obligat să echipeze vehiculele cu dispozitive de tip telefon mobil, pe care au fost instalate modulele informatice puse la dispoziție de autorități.
„În situația (...) în care vehiculul de transport nu este echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare, operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit (dispozitive de tip telefon mobil funcționale) pe care au fost instalate modulele informatice puse la dispoziție de către Centrul Național pentru Informații Financiare. Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziția conducătorului auto codul UIT primit de la utilizatorii Sistemului RO e-Transport, sub orice formă inteligibilă de prezentare”, prevede ordinul.
În acest caz, șoferul e obligat să pornească dispozitivul de poziționare și să introducă codurile UIT înainte de începerea transportului, iar apoi să oprească dispozitivul după livrarea bunurilor. Este subliniat că acele coduri UIT pot fi prezentate de șoferi sub orice formă inteligibilă.
„În cazul unui transport de bunuri pentru care există obligația declarării în Sistemul RO e-Transport, efectuat cu un vehicul de transport dotat cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații, conducătorul vehiculului de transport are obligația să pornească dispozitivul de poziționare și să introducă codurile UIT aferente transportului înainte de începerea transportului pe teritoriul național, respectiv să oprească dispozitivul de poziționare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național. Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente, documentele care însoțesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT. Codul UIT poate fi prezentat sub orice formă inteligibilă”, este precizat în ordinul ANAF.
Atenție! Conform autorităților, există și o aplicație mobilă e-Transport, prin care este posibilă inclusiv monitorizarea traseelor vehiculelor în timp real. Aceasta poate fi descărcată deja pentru dispozitivele mobile cu sistem de operare Android, dar și pentru cele cu sistem de operare iOS.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
