ACCES PREMIUM
De ce premium?
Nelămuriri fiscale actuale
Cum se poate face o sesizare privind un funcționar public de la Fisc care nu-și îndeplinește obligațiile legale
Un prim aspect important de reținut constă în faptul că, în conformitate cu dispozițiile art. 490 alin. 1 din Codul administrativ, încălcarea de către funcţionarii publici, cu vinovăţie, a îndatoririlor de serviciu atrage răspunderea administrativă, civilă sau penală, în condiţiile legii şi ale Codului administrativ. În consecință, în situația în care un funcționar public care își desfășoară activitatea în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nu își îndeplinește obligațiile legale, atunci persoana vătămată poate formula o sesizare împotriva acestuia, adresată comisiei de disciplină desemnată la nivelul instituției de către conducătorul acesteia.
Articolul continuă mai jos
Potrivit prevederilor art. 26 alin. 1 din anexa nr. 7 (norme privind modul de constituire, organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină, precum şi componenţa, atribuţiile, modul de sesizare şi procedura disciplinară) din OUG 57/2019 privind Codul administrativ,
comisia de disciplină poate fi sesizată:
- de către orice persoană care se consideră vătămată prin fapta unui funcţionar public;
- de către persoana care, în exercitarea atribuţiilor, consideră că s-a produs încălcarea de către un funcţionar public a îndatoririlor corespunzătoare funcţiei publice pe care o deţine sau/şi a normelor de conduită profesională şi civică prevăzute de lege.
De asemenea, conform reglementărilor de la art. 26 alin. 2 din anexa menționată anterior,
sesizarea se poate depune la registratura instituției publice în cadrul căreia funcţionarul public îşi desfăşoară activitatea, respectiv la registratura instituţiei publice la nivelul căreia este constituită comisia de disciplină competentă ori se comunică pe adresa de poştă electronică a acesteia. Sesizarea se transmite secretarului comisiei de disciplină în termen de maximum trei zile lucrătoare de la data înregistrării la registratura entității publice.
Un alt aspect important de menționat este acela că, potrivit dispozițiilor art. 27 din anexa nr. 7, se stabilesc elementele și termenul la care poate fi depusă o sesizare de către persoana vătămată, respectiv:
- sesizarea se formulează în scris şi trebuie să cuprindă următoarele:
- numele, prenumele, domiciliul/reşedinţa, numărul de telefon şi adresa de poştă electronică sau, după caz, locul de muncă şi funcţia deţinută de persoana care a formulat sesizarea ori denumirea şi sediul persoanei juridice, numărul de telefon şi adresa de poştă electronică ale acesteia, precum şi numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal;
- numele şi prenumele funcţionarului public a cărui faptă este sesizată ca abatere disciplinară şi denumirea autorităţii sau a instituţiei publice în care acesta îşi desfăşoară activitatea;
- descrierea faptei care constituie obiectul sesizării şi data săvârşirii acesteia;
- prezentarea dovezilor pe care se sprijină sesizarea;
- adresa de corespondenţă, dacă este alta decât cea prevăzută la prima literă;
- data;
- semnătura;
- sesizarea se depune în termen de 30 de zile de la data luării la cunoştinţă de fapta reclamată, dar nu mai târziu de un an şi șase luni de la data săvârşirii faptei sesizate ca abatere disciplinară şi trebuie însoţită, atunci când este posibil, de înscrisurile care o susţin.
Context: Venim cu aceste lămuriri deoarece două proiecte inițiate recent la Parlament au fost criticate de Guvern pentru că se dorește stabilirea unor sancțiuni distincte pentru funcționarii Fiscului care nu-și îndeplinesc obligațiile legale. Practic, inițiatorii proiectelor n-au ținut cont de faptul că atragerea răspunderii funcționarilor publici, inclusiv a celor de la Fisc, se face în baza regulilor din Codul administrativ. Unul dintre proiecte se referă la „curățarea” cazierului fiscal, în timp ce celălalt se referă la formalitățile privind medierea fiscală.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.