Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriOrlando Surugiu-Pânzaru are o experiență de aproximativ 19 ani în administrația publică centrală și locală, ocupând de-a lungul timpului atât funcții publice de execuție cu atribuții și responsabilități în domeniul fiscal în cadrul Direcției Generale de Impozite și Taxe Locale Sector 4, Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București și Ministerului Finanțelor, cât și funcții publice de conducere în diferite structuri organizatorice cu atribuții în accesarea fondurilor europene, în domeniul informațiilor și relațiilor publice și controlului intern managerial. Este licențiat în științe administrative, absolvent al Facultății de Management - specializarea Administrație Publică din cadrul Academiei de Studii Economice București, absolvent al programului de master în Drept fiscal la Facultatea de Drept a Universității din București, precum și absolvent al programului de master în Administrație publică electronică la Facultatea de Litere a Universității din București.
Controlul inopinat este unul dintre tipurile de verificări ce pot fi derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) fără a anunța în avans contribuabilii. Important de precizat: controlul inopinat împarte cu inspecția fiscală o bună parte dintre regulile acesteia din urmă. Citește articolul
Contribuabilii supuși (sau care ar putea fi supuși) inspecției fiscale trebuie să cunoască o serie de informații importante inclusiv cu privire la terminarea verificărilor inspectorilor. De exemplu, este vorba despre dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat, raportul de inspecție și decizia de impunere. Citește articolul
Suspendarea, reverificarea și refacerea sunt acțiuni care pot să intervină uneori în contextul unei inspecții fiscale, așa cum stabilește legislația procedural-fiscală. Astfel, prezentăm astăzi principalele aspecte care trebuie reținute de contribuabili despre aceste trei acțiuni. Citește articolul
Inspecția fiscală, poate cel mai cunoscut tip de control prevăzut de Codul de procedură fiscală, se derulează în practică în conformitate cu anumite reguli. În articolul nostru de astăzi prezentăm succint care sunt aceste reguli privind derularea verificărilor. Citește articolul
Notificarea de conformare și avizul de inspecție sunt două acte procedurale care se comunică înainte de derularea efectivă a unei inspecții fiscale. Dacă primul act are un rol preventiv, permițând contribuabilului să ia măsurile necesare pentru a stopa selectarea pentru inspecție, al doilea are un rol informativ, permițând contribuabilului o minimă pregătire înainte de verificările inspectorilor. Citește articolul
Inspecția fiscală se desfășoară, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor reguli principale stabilite prin art. 118 din Codul de procedură fiscală, bazându-se pe principii precum independența, unicitatea, autonomia și ierarhizarea. Organele fiscale competente selectează contribuabilii în funcție de nivelul de risc, în baza analizei de risc, fără ca aceștia să poată obiecta asupra procedurii de selecție. Totodată, trebuie amintit că, din 2026, unele dintre aceste chestiuni vor suferi modificări importante. Citește articolul
Inspecția fiscală reprezintă activitatea prin care organele fiscale verifică acuratețea declarațiilor fiscale și respectarea legislației și stabilesc eventuale diferențe de obligații fiscale. Aceasta poate viza atât persoane fizice, cât și juridice, iar contribuabilii sunt selectați în funcție de nivelul de risc. Iată, deocamdată, doar câteva informații introductive despre inspecția fiscală, urmând să dezvoltăm subiectul prin mai multe articole în perioada următoare. Citește articolul
Un prim aspect important de menționat este faptul că Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport are ca scop principal urmărirea creșterii capacității administrative de combatere a fraudei fiscale prin implementarea de soluții digitale inteligente în vederea gestionării uniforme și controlului eficient al transporturilor rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și al transporturilor rutiere internaționale de bunuri, conform unui ghid actualizat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Ca o regulă fiscală generală, important de precizat este faptul că, în vederea stabilirii în mod clar a impozitului/taxei pe clădire și a impozitului pe construcții, este necesar ca organul fiscal să realizeze o încadrare corectă a obiectului impozabil, respectiv clădire, astfel cum este definită la art. 453 lit. b) din Codul fiscal, sau construcție, astfel cum este definită la art. 497 din Codul fiscal. Citește articolul