ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
Timp de citire: 4 min.
În 2025 ne putem aștepta la majorarea TVA-ului și a impozitului pe venit, spun specialiștii
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 4 min.
Cota generală a TVA-ului și impozitul pe veniturile persoanelor fizice se pot majora în cursul anului 2025, sunt de părere specialiștii de la EY România. Cu toate că autoritățile se feresc să vorbească acum despre majorări de taxe și impozite, asemenea măsuri pot deveni inevitabile anul viitor, după ce vor fi trecut toate alegerile din acest an.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
„Dacă ar fi să pun pariu, aș zice că [în 2025 se va modifica] TVA-ul - poate nu de la 1 ianuarie, dar cândva în cursul anului. Este ceva foarte ușor de făcut și după alegeri reacția societății chiar n-o să conteze. Impozitul pe venit [se va modifica în 2025]. Și, dacă era alegerea mea personală, aș fi insistat cu reforma taxelor locale”, a opinat, la o întâlnire recentă cu presa, Alex Milcev, Partener la EY.
Specialistul a vorbit în detaliu despre TVA și despre variantele pe care le au la dispoziție autoritățile în 2025. Astfel, o creștere a TVA-ului cu 1% sau cu 2% ar fi cea mai rapidă metodă de a aduce mulți bani la bugetul statului. De asemenea, ar putea fi luate în calcul și modificări legate de cotele reduse de TVA.
„O speculație pe care am auzit-o, neoficial, din partea membrilor coaliției de guvernare, este că este posibil să fie crescută cu 1%-2% cota generală de TVA. Este cea mai eficientă măsură pe care o are un guvern din Uniunea Europeană ca să aducă foarte repede bani la bugetul de stat - se majorează cota TVA-ului și pe data de 25 a lunii următoare deja curg încasările, care sunt semnificativ mai mari. (...) Dacă crește TVA-ul -- și dacă crește brusc --, s-ar putea ca acest trend de scădere a inflației să se oprească și chiar să se inverseze. Nimeni nu-și dorește acest lucru, dar e posibil să fie un rău care să fie acceptat de viitorul guvern și nu trebuie să eliminăm posibilitatea acestei măsuri.
Celălalt lucru care se poate face cu TVA-ul este eliminarea cotelor reduse. Sau reducerea aplicabilității lor și încadrarea mai multor produse la cota de 19%, ceea ce ar impacta mai multe industrii și produse, dar și populația. N-ar fi o măsură electorală populară, așa că n-o s-o vedem anul acesta, dar probabil în 2025 - ar fi din categoria «bani făcuți ușor», deci nu trebuie s-o excludem”, a spus Alex Milcev.
Legat de impozitul pe veniturile persoanelor fizice, cu toate că se vorbește în spațiul public despre o revenire la „adevărata” cotă unică de 16%, ca o soluție potrivită pentru situația actuală a României, autoritățile par mai înclinate să meargă pe impozitarea progresivă.
„Cred că o să auziți niște voci din partea unor ONG-uri și organizații de business, care militează sau propun revenirea la acest sistem - dar la adevărata cotă unică de impozit pe venit, nu ce avem acum. Și întrebarea este ce șanse are acest sistem să fie reintrodus? Din multele discuții cu decidenții politici, se pare că șansele nu sunt foarte ridicate, în ciuda argumentelor logice. (...)
După alegeri, mi se pare probabil ca discuțiile să se îndrepte serios în zona impozitului progresiv. Nu e doar o dorință a unui partid, sunt și niște studii făcute de Banca Mondială și de Fondul Monetar Internațional, care nu impun neapărat o asemenea idee, dar au promovat-o destul de insistent în spațiul public. Deci, o variantă a introducerii impozitului progresiv în 2025-2026 nu trebuie exclusă. Știu că se fac anumite simulări și sunt anumite discuții cu ușile închise. (...) Personal, cred că ar fi un regres față de ce am avut până acum - părerea mea, studiind experiențele altor țări, este că impozitul progresiv nu este un răspuns potrivit pentru România în această stare actuală de dezvoltare”, a precizat partenerul de la EY.
Teoretic, și impozitele locale pe bunurile mobile și imobile sunt „programate” pentru majorare în 2025, doar că autoritățile și-au anunțat recent intenția de a amâna reforma stabilită acum de legislația în vigoare.
„O altă temă interesantă -- cumva ocolită de ani de zile -- este reforma taxelor locale. Aici cred că este ceva care chiar trebuia să se facă de ani de zile și vă reamintesc că din iunie 2022 avem o ordonanță oficială cu o reformă fiscală a taxelor locale. Momentan, oficial, ea va fi aplicată de la 1 ianuarie 2025, dar pare că va fi amânată cu un an. (...) Este o zonă din care statul poate face mai mulți bani - indirect, dar poate fi un impact important, de multe miliarde de euro.
Dacă autoritățile locale și-ar asigura partea de fonduri din taxele locale (fără să mai depindă de fondurile de la Guvern - n. red.), atunci poate că aceste miliarde pot fi păstrate la bugetul central, ca să fie folosite în alte scopuri - în felul acesta poate fi administrat mai bine și deficitul bugetar. (...) Pot să înțeleg, din punct de vedere politic, de ce nu intră în 2025 această reformă a taxelor locale, dar mi se pare inevitabilă. Mai ales cu acest deficit imens, poate fi o sursă foarte bună pentru bugetul statului. Pare că n-o să fie în 2025, dar în 2026 trebuie să ne pregătim, pentru că tot ce deținem va fi taxat mai mult”, a mai spus Alex Milcev.
Atenție! Orice modificări legate de TVA sau de impozitul pe venit trebuie incluse în proiecte de acte normative care să fie dezbătute, adoptate și apoi oficializate.
Specialistul a vorbit în detaliu despre TVA și despre variantele pe care le au la dispoziție autoritățile în 2025. Astfel, o creștere a TVA-ului cu 1% sau cu 2% ar fi cea mai rapidă metodă de a aduce mulți bani la bugetul statului. De asemenea, ar putea fi luate în calcul și modificări legate de cotele reduse de TVA.
„O speculație pe care am auzit-o, neoficial, din partea membrilor coaliției de guvernare, este că este posibil să fie crescută cu 1%-2% cota generală de TVA. Este cea mai eficientă măsură pe care o are un guvern din Uniunea Europeană ca să aducă foarte repede bani la bugetul de stat - se majorează cota TVA-ului și pe data de 25 a lunii următoare deja curg încasările, care sunt semnificativ mai mari. (...) Dacă crește TVA-ul -- și dacă crește brusc --, s-ar putea ca acest trend de scădere a inflației să se oprească și chiar să se inverseze. Nimeni nu-și dorește acest lucru, dar e posibil să fie un rău care să fie acceptat de viitorul guvern și nu trebuie să eliminăm posibilitatea acestei măsuri.
Celălalt lucru care se poate face cu TVA-ul este eliminarea cotelor reduse. Sau reducerea aplicabilității lor și încadrarea mai multor produse la cota de 19%, ceea ce ar impacta mai multe industrii și produse, dar și populația. N-ar fi o măsură electorală populară, așa că n-o s-o vedem anul acesta, dar probabil în 2025 - ar fi din categoria «bani făcuți ușor», deci nu trebuie s-o excludem”, a spus Alex Milcev.
Legat de impozitul pe veniturile persoanelor fizice, cu toate că se vorbește în spațiul public despre o revenire la „adevărata” cotă unică de 16%, ca o soluție potrivită pentru situația actuală a României, autoritățile par mai înclinate să meargă pe impozitarea progresivă.
„Cred că o să auziți niște voci din partea unor ONG-uri și organizații de business, care militează sau propun revenirea la acest sistem - dar la adevărata cotă unică de impozit pe venit, nu ce avem acum. Și întrebarea este ce șanse are acest sistem să fie reintrodus? Din multele discuții cu decidenții politici, se pare că șansele nu sunt foarte ridicate, în ciuda argumentelor logice. (...)
După alegeri, mi se pare probabil ca discuțiile să se îndrepte serios în zona impozitului progresiv. Nu e doar o dorință a unui partid, sunt și niște studii făcute de Banca Mondială și de Fondul Monetar Internațional, care nu impun neapărat o asemenea idee, dar au promovat-o destul de insistent în spațiul public. Deci, o variantă a introducerii impozitului progresiv în 2025-2026 nu trebuie exclusă. Știu că se fac anumite simulări și sunt anumite discuții cu ușile închise. (...) Personal, cred că ar fi un regres față de ce am avut până acum - părerea mea, studiind experiențele altor țări, este că impozitul progresiv nu este un răspuns potrivit pentru România în această stare actuală de dezvoltare”, a precizat partenerul de la EY.
Teoretic, și impozitele locale pe bunurile mobile și imobile sunt „programate” pentru majorare în 2025, doar că autoritățile și-au anunțat recent intenția de a amâna reforma stabilită acum de legislația în vigoare.
„O altă temă interesantă -- cumva ocolită de ani de zile -- este reforma taxelor locale. Aici cred că este ceva care chiar trebuia să se facă de ani de zile și vă reamintesc că din iunie 2022 avem o ordonanță oficială cu o reformă fiscală a taxelor locale. Momentan, oficial, ea va fi aplicată de la 1 ianuarie 2025, dar pare că va fi amânată cu un an. (...) Este o zonă din care statul poate face mai mulți bani - indirect, dar poate fi un impact important, de multe miliarde de euro.
Dacă autoritățile locale și-ar asigura partea de fonduri din taxele locale (fără să mai depindă de fondurile de la Guvern - n. red.), atunci poate că aceste miliarde pot fi păstrate la bugetul central, ca să fie folosite în alte scopuri - în felul acesta poate fi administrat mai bine și deficitul bugetar. (...) Pot să înțeleg, din punct de vedere politic, de ce nu intră în 2025 această reformă a taxelor locale, dar mi se pare inevitabilă. Mai ales cu acest deficit imens, poate fi o sursă foarte bună pentru bugetul statului. Pare că n-o să fie în 2025, dar în 2026 trebuie să ne pregătim, pentru că tot ce deținem va fi taxat mai mult”, a mai spus Alex Milcev.
Atenție! Orice modificări legate de TVA sau de impozitul pe venit trebuie incluse în proiecte de acte normative care să fie dezbătute, adoptate și apoi oficializate.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
