- la prima abatere nu se mai face confiscarea;
- la a doua abatere se confiscă 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- la a treia abatere se confiscă 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- de la a patra abatere se confiscă 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
Totuși, pentru a putea verifica istoricul abaterilor, persoanele împuternicite din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Autorității Vamale Române, dar și ofițerii și agenții de poliție din cadrul Poliției Române, aveau nevoie să acceseze un registru electronic de evidență pentru sancțiunile aplicate în contextul e-Transport. Procedura de acces la acel registru, ce este inclusă în ordinul comun al entităților amintite (nr. 1.659/1.622/101/2025), a apărut în Monitorul Oficial și este în vigoare din 7 iulie 2025 (de precizat că actul trebuia emis încă din decembrie 2024).
Așa cum reiese din ordin, înregistrarea în registru a datelor privind sancțiunile aplicate se face de îndată de către agenții constatatori sau personalul desemnat din cadrul celor trei instituții. Iar accesarea registrului se face prin intermediul platformei informatice utilizate pentru consultarea informațiilor cu privire la codurile UIT, în baza credențialelor de acces.
În acest sens, la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală din cadrul Fiscului s-a înființat un punct unic de contact, cu scopul realizării unei evidențe interinstituționale centralizate a sancțiunilor aplicate, anterior intrării în vigoare a noului ordin. Informațiile transmise de Agenția Națională de Administrare Fiscală, Autoritatea Vamală Română și Poliția Română în acest scop sunt importate în registru.
Schimbarea de abordare în privința confiscărilor are la bază solicitările contribuabililor care folosesc sistemul e-Transport, din moment ce aplicarea integrală a confiscării încă de la prima abatere putea genera probleme mari în practică.
„Decizia autorităților are la bază numeroasele solicitări primite de la mediul de afaceri, care au evidențiat dificultățile tehnice și de conformare întâmpinate în procesul de implementare a noilor reglementări. Principala preocupare exprimată în cadrul consultărilor a fost legată de disproporționalitatea sancțiunilor aplicate pentru nerespectarea obligațiilor de raportare, inclusiv măsura severă a confiscării în proporție de 100% a contravalorii bunurilor nedeclarate, de la prima abatere. În acest context, mediul de afaceri a pledat pentru aplicarea unor penalități mai echilibrate, care să nu împovăreze nejustificat contribuabilii și, astfel, să nu le afecteze grav stabilitatea financiară.
Reglementarea vizează, așadar, contravențiile pentru încălcarea anumitor obligații, de exemplu, nedeclararea datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat/transporturile internaționale de bunuri, declararea în sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri etc. (...) În plus, noua reglementare prevede instituirea unui registru electronic centralizat pentru monitorizarea sancțiunilor, necesar pentru aplicarea graduală și corectă a acestora, având în vedere că există mai multe autorități implicate în procesul de monitorizare și aplicare a sancțiunilor”, au explicat, într-un articol remis redacției noastre, Alexandru Stancu, Director, și Monica Zipiș, Manager, ambii din cadrul Deloitte România.