ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
Timp de citire: 3 min.
Taxa pe stâlp: Normele de aplicare sunt în lucru și urmează să apară în martie. Ce pregătiri preliminare pot face firmele vizate
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
Impozitul pe construcțiile speciale, supranumit „taxa pe stâlp”, se aplică din nou de la 1 ianuarie 2025, dar, pentru a fi complet operațional, acesta necesită norme metodologice de aplicare. Conform specialiștilor, normele se află deja în lucru la nivelul autorităților fiscale și ar putea fi publicate în martie 2025, motiv pentru care sunt recomandate unele pregătiri incipiente.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
__________
ACTUALIZARE (07.04.2025): Regulile taxei pe stâlp au fost actualizate prin OUG 21/2025. Mai multe detalii sunt aici. Totodată, a fost eliminată precizarea ce impunea emiterea de norme metodologice până la 31 martie 2025.
__________
„Normele de aplicare sunt în lucru în momentul de față și ne așteptăm să apară undeva în jurul lunii martie. (...) Deocamdată, ce putem face și cum ne putem pregăti? Este sigur să ne facem o estimare cu privire la impactul pe care această taxă îl are pentru societate, să facem o revizuire riguroasă a încadrării activelor în grupa 1, pentru a identifica acele construcții care vor intra sub sfera de aplicare a acestei legi, și, bineînțeles, acolo unde există loc, o analiză a politicilor contabile cu privire la metodele de evaluare sau metodele de recunoaștere a activelor, pentru a vedea dacă, pe viitor, societățile pot avea o abordare care să le avantajeze la calculul acestui impozit minim”, a punctat joi, la conferința fiscală organizată de EY România, Raluca Popa, Partener la EY.
Specialista a atras atenția că noua formă a taxei pe stâlp prevede un număr foarte limitat de excepții. Astfel, impactul ar putea fi semnificativ pentru unii contribuabili, dacă facem o comparație cu vechea formă a impozitului: „A fost o surpriză reintroducerea taxei pe stâlp, pentru că nu ne-am așteptat la acest lucru la finalul anului trecut, însă nu este o noutate pentru contribuabili. După cum știți, am avut acest impozit în perioada 2014 - 2016. Prin urmare, suntem, într-o oarecare măsură, familiari cu acest impozit. El se calculează ca 1% din valoarea construcțiilor de la finalul anului anterior, din care se scad clădirile pentru care se datorează impozitul pe clădiri. (...)
Aș puncta niște diferențe față de forma anterioară a acestui impozit - și anume sfera de aplicare. În forma actuală a legislației pare că sfera de aplicare a acestui impozit s-a extins, în sensul că sunt incluse aici și construcțiile speciale din domeniul agriculturii, cele aflate în concesiune de la autorități publice sau cele care sunt deținute de societăți, dar care urmează să fie transferate în proprietatea publică a statului. Intră aici și diverse îmbunătățiri și reamenajări la construcții închiriate. Deci, toate aceste elemente, care erau excluderi pe forma veche a legii, acum nu mai sunt excluderi, ci intră în baza de calcul. Avem clienți care sunt afectați semnificativ tocmai de eliminarea acestor excluderi. Baza de calcul pare să fie în continuare valoarea brută a soldului contului de clădiri, cu ajustări pentru construcțiile unde se plătește impozit pe clădiri. Nu există, până în acest moment, vreun indiciu că se dorește o ajustare a acesteia prin înlocuirea cu o valoare netă contabilă sau fiscală, deși sunt destul de multe discuții în acest sens în mediul de afaceri.”
Reactivarea „taxei pe stâlp” este prevăzută de OUG 156/2024. Aceasta este aplicabilă din nou începând din 2025, însă, pentru a fi operaționalizată, Ministerul Finanțelor trebuie să-i emită, până pe 31 martie, norme metodologice. Impozitul pe construcțiile speciale se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade doar valoarea clădirilor pentru care se datorează impozitul local pe clădiri.
Recent, la nivelul Fiscului deja au început pregătirile pentru operaționalizarea taxei pe stâlp - au fost puse în dezbatere proiecte de ordine pentru adaptarea declarației 100 și a declarațiilor 700, 010 și 013.
ACTUALIZARE (07.04.2025): Regulile taxei pe stâlp au fost actualizate prin OUG 21/2025. Mai multe detalii sunt aici. Totodată, a fost eliminată precizarea ce impunea emiterea de norme metodologice până la 31 martie 2025.
__________
„Normele de aplicare sunt în lucru în momentul de față și ne așteptăm să apară undeva în jurul lunii martie. (...) Deocamdată, ce putem face și cum ne putem pregăti? Este sigur să ne facem o estimare cu privire la impactul pe care această taxă îl are pentru societate, să facem o revizuire riguroasă a încadrării activelor în grupa 1, pentru a identifica acele construcții care vor intra sub sfera de aplicare a acestei legi, și, bineînțeles, acolo unde există loc, o analiză a politicilor contabile cu privire la metodele de evaluare sau metodele de recunoaștere a activelor, pentru a vedea dacă, pe viitor, societățile pot avea o abordare care să le avantajeze la calculul acestui impozit minim”, a punctat joi, la conferința fiscală organizată de EY România, Raluca Popa, Partener la EY.
Specialista a atras atenția că noua formă a taxei pe stâlp prevede un număr foarte limitat de excepții. Astfel, impactul ar putea fi semnificativ pentru unii contribuabili, dacă facem o comparație cu vechea formă a impozitului: „A fost o surpriză reintroducerea taxei pe stâlp, pentru că nu ne-am așteptat la acest lucru la finalul anului trecut, însă nu este o noutate pentru contribuabili. După cum știți, am avut acest impozit în perioada 2014 - 2016. Prin urmare, suntem, într-o oarecare măsură, familiari cu acest impozit. El se calculează ca 1% din valoarea construcțiilor de la finalul anului anterior, din care se scad clădirile pentru care se datorează impozitul pe clădiri. (...)
Aș puncta niște diferențe față de forma anterioară a acestui impozit - și anume sfera de aplicare. În forma actuală a legislației pare că sfera de aplicare a acestui impozit s-a extins, în sensul că sunt incluse aici și construcțiile speciale din domeniul agriculturii, cele aflate în concesiune de la autorități publice sau cele care sunt deținute de societăți, dar care urmează să fie transferate în proprietatea publică a statului. Intră aici și diverse îmbunătățiri și reamenajări la construcții închiriate. Deci, toate aceste elemente, care erau excluderi pe forma veche a legii, acum nu mai sunt excluderi, ci intră în baza de calcul. Avem clienți care sunt afectați semnificativ tocmai de eliminarea acestor excluderi. Baza de calcul pare să fie în continuare valoarea brută a soldului contului de clădiri, cu ajustări pentru construcțiile unde se plătește impozit pe clădiri. Nu există, până în acest moment, vreun indiciu că se dorește o ajustare a acesteia prin înlocuirea cu o valoare netă contabilă sau fiscală, deși sunt destul de multe discuții în acest sens în mediul de afaceri.”
Reactivarea „taxei pe stâlp” este prevăzută de OUG 156/2024. Aceasta este aplicabilă din nou începând din 2025, însă, pentru a fi operaționalizată, Ministerul Finanțelor trebuie să-i emită, până pe 31 martie, norme metodologice. Impozitul pe construcțiile speciale se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade doar valoarea clădirilor pentru care se datorează impozitul local pe clădiri.
Recent, la nivelul Fiscului deja au început pregătirile pentru operaționalizarea taxei pe stâlp - au fost puse în dezbatere proiecte de ordine pentru adaptarea declarației 100 și a declarațiilor 700, 010 și 013.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
