- Angajatorii pot lua măsuri de restructurare, inclusiv concedieri individuale, dacă pot dovedi o cauză economică reală și serioasă și respectă cerințele Codului muncii.
- Demonstrarea dificultăților economice prin documente concrete a fost esențială pentru validarea concedierii.
- Proba testimonială a fost decisivă în dovedirea actelor de hărțuire/discriminare.
- Angajatorul (prin reprezentanții săi) răspunde pentru încălcarea demnității angajatului prin acte discriminatorii sau de hărțuire, indiferent de legalitatea încetării contractului. Protecția demnității (garantată și de art. 39 alin. (1) lit. e) din Codul Muncii și de legislația anti-discriminare - OG 137/2000) este o obligație distinctă și fundamentală.
- Instanța a analizat distinct legalitatea concedierii și existența faptelor de hărțuire/discriminare, ajungând la o soluție nuanțată care reflectă complexitatea situației de fapt și de drept.
Într-o speță recentă, Tribunalul Cluj a tranșat un conflict de muncă complex, în care un angajat a contestat decizia de concediere dispusă de angajatorul său și a solicitat atât anularea concedierii, reintegrarea pe post și despăgubiri salariale, cât și daune morale substanțiale (300.000 lei), invocând un caracter nelegal și netemeinic al concedierii, precum și acte de discriminare și hărțuire.
Angajatorul a justificat concedierea prin prisma art. 65 alin. (1) din Codul Muncii (Legea nr. 53/2003), care permite încetarea contractului individual de muncă determinată de desființarea locului de muncă din motive care nu țin de persoana salariatului.
Decizia de concediere a fost fundamentată pe o hotărâre a adunării generale a asociaților (AGA), care invoca dificultăți economice serioase (scăderea vânzărilor, a profitabilității, contracția pieței, necesitatea retehnologizării etc.) și dispunea desființarea a opt posturi, inclusiv cel ocupat de reclamant.
Reclamantul a contestat vehement aceste motive, susținând că desființarea postului său nu avea o cauză reală și serioasă, postul fiind necesar, iar dificultățile economice fiind fie exagerate, fie rezultatul unor decizii manageriale eronate (prețuri necompetitive) sau chiar a unor activități ilegale (utilizarea resurselor pentru o altă firmă).
Mai mult, a invocat vicii de procedură și de legalitate ale deciziei (motivare generică, lipsa menționării posturilor vacante, lipsa unor criterii clare de selecție) și a legat concedierea de un istoric conflictual (o concediere anterioară anulată) și de acte repetate de discriminare și hărțuire.
Instanța a procedat la o analiză detaliată a condițiilor impuse de lege pentru validitatea unei concedieri individuale pentru motive neimputabile salariatului - redăm, mai jos, principalele aspecte:
- Legalitatea formală a deciziei: instanța a constatat că decizia de concediere îndeplinea cerințele art. 76 din Codul Muncii, conținând motivele de fapt (dificultățile economice detaliate) și de drept (art. 65), durata preavizului (respectată conform art. 75 din Codul Muncii), asigurând astfel dreptul la informare al salariatului și permițând exercitarea controlului judecătoresc.
- Cauza reală și serioasă a existat (art. 65 alin. 2 Codul Muncii): Instanța a considerat că angajatorul a dovedit, prin documente financiare (bilanțuri, balanțe, raportări, statistici), existența unor dificultăți economice obiective care justificau reorganizarea. S-a reținut că o cauză este "reală" când are caracter obiectiv și "serioasă" când măsura este impusă de necesități evidente ale funcționării eficiente a companiei.
- Caracterul efectiv al desființării postului (art. 65 alin. 2 Codul Muncii): Probele administrate (organigrame anterioare și ulterioare, decizia internă de redistribuire a sarcinilor) au confirmat că postul a fost efectiv suprimat din structura angajatorului.
- Dreptul angajatorului de a organiza unitatea (art. 40 alin. (1) lit. a Codul Muncii): Instanța a reiterat principiul conform căruia stabilirea modului de organizare și funcționare a unității, inclusiv deciziile de reorganizare și eficientizare, reprezintă un atribut al angajatorului. Controlul instanței vizează legalitatea și temeinicia măsurii (existența cauzei reale și serioase, caracterul efectiv), nu și oportunitatea economică a deciziei manageriale.
- Obligația de a pune în vedere posturile vacante nu se aplică concedierilor individuale: Instanța a respins critica reclamantului privind necomunicarea listei posturilor vacante, invocând Decizia ICCJ nr. 6/2011 (RIL), care a stabilit că această obligație, prevăzută strict la art. 76 lit. d), nu se aplică în cazul concedierilor individuale bazate pe art. 65 din Codul Muncii. Alegerea persoanelor pentru alte posturi a fost considerată o decizie managerială bazată pe evaluarea competențelor.
În consecință, instanța a respins capetele de cerere privind anularea deciziei de concediere, reintegrarea și plata drepturilor salariale aferente, considerând concedierea ca fiind legală și temeinică.
Susținerile martorilor, esențiale pentru reținerea hărțuirii și discriminării
Deși concedierea a fost validată, în privința discriminării și hărțuirii morale instanța a analizat distinct acuzațiile privitoare la acestea, în condițiile în care ele pot angaja răspunderea angajatorului conform art. 253 alin. (1) din Codul Muncii (obligația de a despăgubi salariatul pentru prejudicii morale suferite din culpa angajatorului). Aici, sarcina probei a revenit reclamantului.
Majoritatea faptelor invocate de reclamant (lipsa majorării salariale comparativ cu alți colegi, neparticiparea la cursuri, neacordarea cardului bancar, a telefonului de serviciu, a unui suvenir, nepromovarea, mutarea biroului) nu au fost considerate discriminatorii sau fapte de hărțuire. Fie nu au fost probate suficient, fie angajatorul a oferit justificări plauzibile legate de politici interne, decizii manageriale obiective sau lipsa de relevanță (ex: cursurile nu erau pentru toți angajații, mutarea biroului avea rațiuni practice etc.).
Instanța a acordat o atenție deosebită celor susținute de doi martori. Declarațiile acestora au confirmat existența unor fapte cu caracter discriminatoriu și rasist: de pildă, unul dintre administratori i s-a adresat reclamantului și s-a referit la el folosind apelative jignitoare și rasiste „colorați” și „țiganul acesta”.Același administrator a dispus în mod explicit anularea comenzii pentru o vestă de protecție destinată reclamantului, motivând că acesta „nu va mai lucra la societate”, ceea ce a indicat instanței un tratament discriminatoriu și premeditarea înlăturării reclamantului pe criterii subiective.
Constatând că aceste fapte specifice, dovedite prin martori, au adus atingere demnității reclamantului și constituie acte de discriminare/hărțuire, instanța a admis în parte cererea de daune morale. Deși a considerat suma de 300.000 lei solicitată ca fiind exagerată, instanța a apreciat că prejudiciul moral este real și efectiv, cuantificându-l în echitate la 50.000 lei, această sumă fiind acordată exclusiv pentru repararea suferințelor cauzate de remarcile rasiste și de tratamentul discriminatoriu legat de echipamentul de protecție.
Decizia, care poate fi supusă apelului, reamintește tuturor participanților la relațiile de muncă că respectarea legii este necesară atât în procesele de restructurare, cât și (sau mai ales), în interacțiunile umane zilnice de la locul de muncă.