Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriConsilier juridic încă din 2003, specializat în relații de muncă, securitate și sănătate în muncă, drept comercial, înființarea, autorizarea și funcționarea personelor juridice, contabilitate financiar-fiscală, drept administrativ, migrația forței de muncă, fiind totodată membru în cadrul Comitetului consultativ pentru securitate și sănătate la locul de muncă CE 2025-2028.
Conceptul de „loc al muncii" reprezintă o componentă fundamentală a contractului individual de muncă, cu implicații juridice și practice semnificative. Odată cu implementarea Reges-Online, care va înlocui complet Revisal după 30 septembrie 2025, angajatorii sunt obligați să declare cu exactitate detaliile privind locul muncii, incluzând atât adresa completă (sediu social, sucursală, filială sau punct de lucru), cât și secția, serviciul sau departamentul. Deși sistemul permite precizarea locului de muncă fix sau mobil, câmpul „Alte detalii” din platformă, destinat individualizării complete a acestei clauze esențiale, ar putea fi frecvent ignorat din cauza lipsei de claritate a instrucțiunilor. Citește articolul
Deși pare un proces relativ simplu, la prima vedere, gestionarea corectă a concediilor medicale implică o serie de responsabilități atât din partea salariatului, cât și a angajatorului, fiind guvernată de o legislație specifică și, mai nou, influențată de digitalizarea proceselor administrative. Pe lângă legislația generală privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate (în principal ne referim la OUG nr. 158/2005), recenta HG 295/2025 a adus modificări în modul de înregistrare și raportare a datelor salariaților prin noul sistem Reges-Online. Aceste schimbări au un impact asupra modului în care angajatorii trebuie să gestioneze administrativ perioadele de concediu medical, dat fiind că acesta presupune suspendarea contractului individual de muncă. Pornind de la aceste reguli, putem creiona un flux intern ideal pentru gestionarea concediilor medicale în cadrul unei companii. Citește articolul
28 aprilie marchează Ziua mondială pentru securitate și sănătate în muncă (SSM), dar este și momentul comemorării victimelor accidentelor de muncă și îmbolnăvirilor profesionale. Este o zi nu doar pentru aducere aminte, ci și un imperativ pentru consolidarea măsurilor de prevenție în domeniul SSM, ținând cont de contextul actual, dominat de transformare digitală profundă, de inteligența artificială și de conturarea unor noi forme de organizare a muncii, impunându-se o analiză atentă a modului în care asigurăm protecția lucrătorilor. Citește articolul
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a publicat joi în transparență decizională procedura actualizată de completare și transmitere a datelor în Registrul general de evidență a salariaților online (REGES-ONLINE / ex-REVISAL), un demers menit să eficientizeze sistemul, să elimine erorile anterioare și să integreze noile cerințe legislative, adică cele introduse prin HG 295/2025. Citește articolul
Tribunalul Suceava a anulat parțial o sancțiune disciplinară de concediere, înlocuind-o cu avertisment scris și dispunând reintegrarea salariatului, înlăturând două dintre cele trei abateri disciplinare reținute și sancționate de angajator. Deși procedura disciplinară a fost validată, instanța a înlăturat acuzațiile de hărțuire și conflict de interese, reținând doar refuzul îndeplinirii temporare a sarcinilor de serviciu. Cazul de față evidențiază, printre altele, diferența dintre standardele politicilor interne anti-hărțuire și cerințele legale mai restrictive pe care le aplică instanțele și importanța dovedirii elementelor legale ale hărțuirii în instanță. Citește articolul
Una dintre prevederile din HG nr. 295/2025 introduce o nouă obligație semnificativă pentru toți angajatorii din România: înregistrarea în Registrul general de evidență a salariaților online (Reges-Online) a informațiilor privind gradul de handicap și/sau invaliditate al angajaților. Această măsură, care vizează inclusiv personalul deja activ în companii la momentul intrării în vigoare a modificărilor, ridică trei întrebări practice importante. Ce presupune exact noua obligație? Este necesară încărcarea documentelor justificative în sistem? Și, mai ales, care este scopul acestei noi cerințe de raportare? Citește articolul
Un conflict colectiv de muncă soluționat recent de Tribunalul Vaslui aduce în lumină importanța capitală a respectării procedurilor legale în relațiile de muncă, în special a dialogului social. Sindicatul a solicitat constatarea nulității absolute a Regulamentului Intern (RI) modificat printr-o decizie a directorului general al companiei, invocând în principal lipsa consultării obligatorii prevăzute de lege, dar și caracterul abuziv și imprevizibil al unor noi criterii de angajare și evaluare. Citește articolul
Când judecătorii dispun plata din urmă a unor salarii, în contextul unor concedieri nelegale, trebuie știut că pentru sumele respective este obligatorie și plata dărilor fiscale, dat fiind că vorbim tot de niște venituri de natură salarială, doar că plătite în urma unei hotărâri judecătorești. Citește articolul
Uneori suntem tentați să vedem drepturi acolo unde nu sunt și destul de des le ignorăm pe cele evidente. Avem tendința de a lua de bune promisiunile verbale și de a nu verifica inserarea lor în documente care să le facă și obligatorii. Cum telemunca a devenit atât de răspândită, la fel de răspândite sunt și situațiile în care angajații se simt înșelați în privința așteptărilor lor. Verificarea atentă a contractului este esențială pentru a identifica exact regimul de muncă, locația, programul și obligațiile de pontaj. Deși mulți angajatori prezintă telemunca drept flexibilă, doar prevederile scrise negru pe alb sunt opozabile și obligatorii. La fel, regulamentul intern e un document ce n-ar trebui lăsat la stadiul de legendă.
Telefonul de serviciu propus ca „beneficiu” și a cărui utilizare nu e clar trasată de angajator, grupurile de WhatsApp profesionale în care ești așteptat mereu să răspunzi și ședințele care depășesc programul normal de muncă reprezintă situații în care granițele dintre timpul de muncă și viața personală se estompează în mod nefast. Disponibilitatea permanentă, așteptată tacit de angajatori, poate deveni abuzivă când se transformă în regulă (aproape) scrisă. Angajații, adesea din lipsă de informare cu privire la drepturile lor, fie ele și cele elementare, acceptă ori tac, din rușine, în fața unor mici „derapaje” care se transformă în constante ale muncii lor. Citește articolul