Astfel, în ceea ce privește fluxul privind solicitarea, de către notarii publici, a înregistrării fiscale a persoanelor nerezidente, principalii pași care trebuie parcurși sunt următorii:
1. notarii publici solicită ANAF înregistrarea fiscală a unei persoane nerezidente;
2. solicitarea de înregistrare fiscală se transmite prin intermediul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de către Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor;
3. în ipoteza în care notarul public solicită înregistrarea fiscală a unei persoane fizice nerezidente, transmite, în mod obligatoriu, însă fără a se limita la acestea, următoarele informaţii referitoare la respectiva persoană:
- numele și prenumele, data naşterii, locul naşterii, sexul;
- adresa domiciliului actual (adresa din străinătate): ţara, unitatea administrativ-teritorială, localitatea, strada, detalii adresă (număr, bloc, scară, etaj, apartament, alte detalii adresă), cod poştal;
- telefon și e-mail;
- date privind actul de identitate (tipul, seria, numărul, emitentul, data la care a fost emis actul de identitate şi data până la care actul de identitate este valabil);
- codul de identificare fiscală al persoanei, din statul de rezidenţă, în cazul în care deţine un astfel de identificator;
- persoana fizică pentru care se solicită înregistrarea fiscală este: persoană fizică română fără domiciliu în România, persoană fizică străină fără domiciliu în România;
- motivaţia pentru formularea solicitării;
- denumirea, forma juridică, data înfiinţării, codul de identificare fiscală în ţara de rezidenţă;
- adresa sediului social (ţara de rezidenţă, localitatea de rezidenţă, adresa completă din ţara de rezidenţă);
- telefon și e-mail;
- motivaţia pentru formularea solicitării;
- documente din care rezultă identitatea persoanei fizice nerezidente;
- documente emise de registrul comerţului sau organisme similare din statul străin în care este înregistrată persoana juridică străină.
7. solicitarea de înregistrare fiscală transmisă electronic de notarul public se înregistrează la ANAF numai dacă conține informațiile menționate anterior;
8. în situația în care solicitarea de înregistrare fiscală nu se realizează în condiţiile precizate anterior, se comunică notarului public motivul respingerii solicitării;
9. notarul public poate reveni oricând cu o solicitare corect completată.
Referitor la fluxul privind înregistrarea fiscală a persoanei nerezidente de către organul fiscal competent, principalii pași care trebuie parcurși sunt următorii:
1. la primirea solicitării de înregistrare fiscală, compartimentul de specialitate verifică în registrul contribuabililor dacă persoana nerezidentă are deja atribuit cod de identificare fiscală;
2. în cazul persoanelor fizice nerezidente se verifică o serie de informaţii, respectiv numele și prenumele, data naşterii și locul naşterii;
3. în cazul celorlalte categorii de persoane nerezidente se verifică o serie de informaţii, respectiv denumirea, forma juridică, data înfiinţării, codul de identificare fiscală în ţara de rezidenţă și ţara de rezidenţă;
4. dacă în situația unei persoane nerezidente informaţiile menționate anterior sunt identice atât în solicitarea notarului public, cât şi în evidenţele fiscale, acea persoană nerezidentă este înregistrată fiscal în România;
5. dacă pentru o persoană nerezidentă sunt identificate mai multe coduri de identificare fiscală, se reţine, în vederea comunicării, codul de identificare fiscală atribuit cel mai recent;
6. în cazul persoanelor nerezidente care nu au fost identificate în registrul contribuabililor, compartimentul de specialitate atribuie numărul de identificare fiscală sau codul de înregistrare fiscală, după caz, şi emite certificatul de înregistrare fiscală;
7. certificatul de înregistrare fiscală se arhivează, până la ridicarea de către contribuabilul nerezident sau împuternicitul acestuia de la organul fiscal competent, împreună cu toate documentele emise sau primite în cadrul derulării procedurii, la dosarul fiscal al contribuabilului;
8. organul fiscal competent soluţionează solicitările de înregistrare fiscală transmise de notarii publici în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii acestora;
9. în situația oricărei persoane nerezidente pentru care a fost formulată o solicitare de înregistrare fiscală de către notarii publici, organul fiscal competent comunică, prin intermediul aplicaţiei informatice, după caz:
- codul de identificare fiscală existent în registrul contribuabililor, în cazul persoanelor nerezidente care erau, la data solicitării, înregistrate fiscal în România;
- codul de identificare fiscală atribuit ca urmare a solicitării notarului public, în cazul persoanelor nerezidente care nu au fost identificate ca fiind deja înregistrate fiscal în România.
Comentarii articol (0)