- Sistemul RO e-Transport urmărește combaterea fraudei fiscale prin monitorizarea digitală a transporturilor rutiere naționale de bunuri cu risc fiscal ridicat și a transporturilor internaționale.
- Sistemul monitorizează vehiculele cu o masă maximă admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri de peste 500 kg sau cu o valoare mai mare de 10.000 lei.
Cine face raportări în sistem
Un alt aspect important de precizat, conform ghidului ANAF, este acela că, în conformitate cu dispozițiile art. 8 din OUG nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport, obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine următoarelor categorii de utilizatori:
- furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne;
- operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat deținute și transportate între locul de încărcare și locul de descărcare, situate pe teritoriul național.
- destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
- beneficiarului din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri;
- furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
- depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri;
- prestatorului de servicii din România, în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
- beneficiarului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru al Uniunii Europene, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
- clientului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României, cât şi pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate iniţial;
- furnizorului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile expediate din România, cât şi în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România.
Codul UIT și monitorizarea prin GPS
De asemenea, în conformitate cu reglementările art. 8^2 din OUG nr. 41/2022, operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport. Totodată, acesta este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit. De precizat că sancțiunile aferente obligațiilor acestea sunt suspendate momentan.
Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziţia conducătorului auto codul UIT primit. Conform prevederilor art. 2 din OUG nr. 41/2022, codul UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul căruia se identifică datele aferente unei partide de bunuri. Conducătorul vehiculului de transport are obligaţia să pornească dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv să oprească dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional.
De asemenea, conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul ANAF ori din cadrul Autorităţii Vamale Române (AVR), respectiv la solicitarea ofiţerilor şi agenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române, documentele care însoţesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT pus la dispoziţie.
Vehicule vizate și excepții
Potrivit dispozițiilor art. 1 alin. (4) din Ordinul ANAF/AVR nr. 1.337/1.268/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare şi funcţionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puţin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
Următoarele transporturi rutiere de bunuri sunt exceptate de la declararea și monitorizarea în Sistemul național RO e-Transport:
- transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi organizaţiilor internaţionale, forţelor armate ale statelor membre NATO, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care România a încheiat acorduri în domeniu sau ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau a executării contractelor de achiziţie publică ce necesită impunerea, potrivit dispoziţiilor legale, a unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esenţiale de securitate ale statului;
- transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediţie, potrivit titlului VIII - „Accize şi alte taxe speciale” din Legea nr. 227/2015, respectiv prin utilizarea sistemului de control al mişcărilor cu produse accizabile, denumit EMCS, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;
- transportul bunurilor de către prestatorii de servicii poştale în colete poştale, definite conform prevederilor art. 2 pct. 16 din OUG nr. 13/2013 privind serviciile poştale.
- module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt înregistrate datele referitoare la expeditor şi beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare şi descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum şi codul UIT generat;
- module informatice puse gratuit la dispoziţia operatorului de transport de către Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor, pentru a furniza informaţii cu privire la poziţionarea vehiculului de transport prin utilizarea dispozitivelor de tip terminal de telecomunicaţii;
- elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare deţinute şi/sau utilizate de instituţiile sau autorităţile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entităţilor subordonate sau coordonate sau prin intermediul companiilor naționale și societăților naționale cu capital integral de stat: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantităţilor de produse transportate, precum şi orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;
- dispozitive care transmit date de poziţionare a vehiculului de transport şi dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit, pe care sunt instalate modulele informatice utilizate pentru monitorizarea traseului de transport al bunurilor;
- componente software pentru analiza integrată a datelor.
Sancțiuni
Referitor la faptele ce constituie contravenții și amenzile care pot fi aplicate persoanelor care nu respectă prevederile legale incidente în accesarea și utilizarea aplicației RO e-Transport, important de precizat este că, în conformitate cu prevederile art. 13^1 din OUG nr. 41/2022, următoarele fapte constituie contravenții, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:
- nerespectarea prevederilor referitoare la obligația utilizatorilor de a declara în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri ce intră sub incidența acestuia astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT;
- utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate al acestuia;
- descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepţia celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri;
- declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantităţi diferite de cele care facobiectul transportului de bunuri.
În situaţia în care, în termen de maximum 12 luni de la prima sancţionare a faptei, operatorul economic săvârşeşte:
- o a doua contravenţie din categoria celor de mai sus, pentru care a fost sancţionat, contravenţia se sancţionează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum şi cu confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- o a treia contravenţie din categoria celor prevăzute mai sus, pentru care a fost sancţionat, contravenţia se sancţionează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum şi cu confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- o a patra contravenţie din categoria celor prevăzute mai sus, pentru care operatorul economic a fost sancţionat, contravenţia se sancţionează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum şi cu confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
Pentru contravenţia privind nerespectarea prevederilor referitoare la obligația utilizatorilor de a declara în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat și la transporturile internaționale de bunuri, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT, sancţiunea complementară a confiscării nu se aplică în cazul constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, când acestea au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile, precum şi în contabilitatea utilizatorilor, după caz, în perioada la care se referă operaţiunile respective.
De asemenea, următoarele fapte constituie tot contravenții, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:
- nerespectarea prevederilor privind obligația organizatorului transportului sau operatorului de transport, după caz, de a actualiza, în perioada de valabilitate a codului UIT, informaţiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de câte ori acestea se modifică, înainte de repunerea în mişcare;
- nerespectarea prevederilor privind îndeplinirea obligațiilor de declarare a transporturilor în sistem până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare repunerii în funcţiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile încheiate, în cazul în care pe paginile de internet ale ANAF şi Ministerului Finanţelor se anunță că Sistemul RO e-Transport nu este funcţional;
- nerespectarea de către utilizatori a obligaţiei de a pune la dispoziţia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz;
- modificarea datelor înregistrate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punerea efectivă în mişcare a vehiculului pe drumurile publice, după caz, cu excepția actualizării în perioada de valabilitate a codului UIT, a informaţiilor privind identificarea vehiculului de transport;
- nerespectarea obligaţiei de declarare în Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate în cadrul unei partide de bunuri;
- nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligației de a asigura transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.
Pentru săvârșirea faptei privind nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligației de a asigura transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport, aplicarea contravenției este suspendată, așa cum scriam mai sus, până la data de 31 decembrie 2025.
- nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a obligaţiei de a pune în funcțiune dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv să oprească dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional;
- nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a obligaţiei de a prezenta, la solicitarea organelor competente, documentele care însoţesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO eTransport împreună cu codul UIT pus la dispoziţie.
Pentru săvârșirea faptei privind nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a obligaţiei de a pune în funcțiune dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv să oprească dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional, aplicarea contravenției este suspendată tot până la data de 31 decembrie 2025.
Constatarea şi aplicarea sancţiunilor se face de către persoanele împuternicite din cadrul ANAF, AVR, precum şi de către ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române.