Potrivit actului normativ menționat anterior, aceste norme tehnice stabilesc procedura de declarare a mărfurilor la import prin utilizarea SNI. Acest sistem naţional de import este un sistem bazat pe o aplicaţie informatică (SNI), care asigură transmiterea electronică a datelor, structurate în conformitate cu prevederile unionale în domeniul importului.
Principalele reguli și formalităţi care trebuie îndeplinite și întreprinse de operatorii economici la biroul vamal de import sunt următoarele.
1. Întocmirea şi depunerea declaraţiei vamale de import:
- în vederea declarării mărfurilor pentru import se completează declaraţia vamală de import(DVI) de către declarant/reprezentantul vamal, în aplicaţia SNI, potrivit cerinţelor comune şi specifice în materie de date prevăzute în anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 şi formatelor şi codurilor cerinţelor comune în materie de date prevăzute în anexa B la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. DVI conţine în mod obligatoriu numărul de referinţă local(LRN) atribuit de declarant/reprezentantul vamal;
- în grupul de date 12 12 000 000 „Autorizaţie“ se completează toate autorizaţiile necesare procedurii/regimului vamal solicitat;
- în cazul unui regim special, altul decât tranzitul, în declaraţia vamală de import se completează suplimentar fie grupul de date 12 12 000 000 „Autorizaţie“ cu numărul de referinţă al autorizaţiei de regim special, fie grupul de date 12 02 000 000 „Menţiuni speciale“ codul 00100 - „Autorizaţie simplificată“;
- solicitarea pentru o autorizaţie pe baza unei declaraţii vamale pentru utilizarea unui regim special, altul decât cel de tranzit, se efectuează în condiţiile prevăzute la art. 163 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446. Informaţiile specifice autorizaţiei se furnizează în plus faţă de cerinţele declaraţiei vamale şi respectă setul de date definit în coloana A din anexa A la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, pentru fiecare regim special în parte;
- pentru coloanele H1, H2, H3, H4 din anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, DVI poate fi depusă cu elemente de siguranţă şi securitate şi conţine datele necesare pentru analiza de risc în ceea ce priveşte securitatea şi siguranţa;
- după completare, DVI se depune, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul aplicaţiei SNI la biroul vamal de import;
- depunerea DVI la biroul vamal de import se face cu respectarea prevederilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 170 din Codul vamal al Uniunii, starea DVI în aplicaţia SNI fiind „Depusă“. În această stare, DVI poate fi corectată de declarant/reprezentantul vamal, dacă este cazul;
- documentele justificative se înscriu în declaraţia vamală şi pot fi ataşate electronic, cu respectarea prevederilor art. 163 din Codul vamal al Uniunii.
- în situația în care DVI este completată corect şi respectă dispoziţiile stabilite la art. 172 din Codul vamal al Uniunii, lucrătorul vamal de la biroul vamal de import acceptă DVI, iar aplicaţia SNI furnizează numărul de referinţă principal(MRN) al DVI declarantului/ reprezentantului vamal. Starea declaraţiei în aplicaţia SNI este „Acceptată“;
- în ipoteza în care DVI nu este completată corect şi nu respectă dispoziţiile stabilite la art. 172 din Codul vamal al Uniunii, lucrătorul vamal de la biroul vamal de import nu acceptă DVI. Starea declaraţiei în aplicaţia SNI este „Respinsă“;
- dacă declaraţia nu este acceptată, declarantul/reprezentantul vamal este informat, prin intermediul aplicaţiei SNI, despre motivul respingerii;
- DVI este acceptată în mod automat de aplicaţia SNI în următoarele două situaţii:
- când este depusă o declaraţie suplimentară pentru înscrierea în evidenţele declarantului;
- când este depusă o declaraţie vamală pentru punerea în liberă circulaţie în legătură cu o trimitere care beneficiază de o scutire de taxe la import în conformitate cu art. 23 alin. (1) sau cu art. 25 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009, respectiv coloana H7 din anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
- notificarea de prezentare pentru înscrierea în evidenţele declarantului, care conţine elementele de date din coloana I2 din anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, se depune în timpul programului de lucru al biroului vamal şi este acceptată automat de aplicaţia SNI.
4. Modificarea declaraţiei vamale de import înaintea acordării liberului de vamă:
- declarantul/reprezentantul vamal poate solicita modificarea uneia sau mai multor date din declaraţie, după ce aceasta a fost acceptată de biroul vamal de import, în condiţiile prevăzute de art. 173 alin. (1) şi (2) din Codul vamal al Uniunii;
- cererea de modificare se transmite prin intermediul aplicaţiei SNI, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de import şi conţine declaraţia vamală modificată cu noile date;
- dacă biroul vamal de import acceptă cererea de modificare, DVI modificată păstrează numărul de referinţă principal (MRN) şi data acceptării declaraţiei iniţiale. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Acceptată“;
- în ipoteza în care biroul vamal de import este în situaţia de a lua o decizie nefavorabilă cu privire la cererea de modificare, respectiv o decizie de respingere a acesteia, declarantului/reprezentantului vamal i se acordă dreptul de a fi ascultat, conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Prin intermediul aplicaţiei SNI declarantul/ reprezentantul vamal este informat cu privire la motivele respingerii şi termenul de răspuns. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „În aşteptare răspuns la dreptul de a fi ascultat“;
- declarantul/reprezentantul vamal îşi poate exprima punctul de vedere prin intermediul aplicaţiei SNI, în termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „În aşteptare validare răspuns la dreptul de a fi ascultat“;
- decizia este luată de biroul vamal de import după analiza punctului de vedere exprimat de declarant/reprezentantul vamal sau după expirarea termenului stabilit, în cazul în care acesta nu a furnizat punctul său de vedere;
- în cazul în care documentele/informaţiile transmise nu sunt suficiente sau nu au fost transmise în termen, biroul vamal de import comunică declarantului/reprezentantului vamal decizia de respingere a cererii de modificare. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Respinsă“;
- în situaţia prevăzută anterior, DVI iniţială rămâne valabilă, iar fluxul continuă din starea în care aceasta era înainte de transmiterea cererii;
- declarantul/reprezentantul vamal poate trimite mai multe cereri de modificare în legătură cu aceeaşi operaţiune de import.
- declarantul/reprezentantul vamal poate solicita invalidarea declaraţiei, după ce aceasta a fost acceptată de biroul vamal, în condiţiile prevăzute de art. 174 alin. (1) din Codul vamal al Uniunii;
- cererea de invalidare se transmite prin intermediul aplicaţiei SNI, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de import. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „Trimisă la vamă“;
- dacă biroul vamal de import acceptă cererea de invalidare, DVI este invalidată. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „Acceptată“ şi cea a DVI la care se referă este „Invalidată“;
- dacă biroul vamal de import acceptă cererea de invalidare, DVI este invalidată. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „Acceptată“ şi cea a DVI la care se referă este „Invalidată“;
- în ipoteza în care biroul vamal de import este în situaţia de a lua o decizie nefavorabilă cu privire la cererea de invalidare, respectiv o decizie de respingere a acesteia, declarantului/reprezentantului vamal i se acordă dreptul de a fi ascultat conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Prin intermediul aplicaţiei SNI, declarantul/ reprezentantul vamal este informat cu privire la motivele respingerii şi termenul de răspuns. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „În aşteptare răspuns la dreptul de a fi ascultat“;
- declarantul/reprezentantul vamal îşi poate exprima punctul de vedere în termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, prin intermediul aplicaţiei SNI. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „În aşteptare validare răspuns la dreptul de a fi ascultat“;
- decizia este luată de biroul vamal de import după analiza punctului de vedere exprimat de declarant/reprezentant vamal sau după expirarea termenului stabilit, în cazul în care acesta nu a furnizat punctul său de vedere;
- în cazul în care documentele/informaţiile transmise nu sunt suficiente sau nu au fost transmise în termenul legal, biroul vamal de import comunică declarantului/ reprezentantului vamal decizia de respingere a cererii de invalidare, prin trecerea acesteia în starea „Respinsă“;
- în situația în care o cerere de invalidare este respinsă, declaraţia iniţială de import rămâne valabilă, iar fluxul continuă din starea în care aceasta era înainte de transmiterea cererii.
- în situaţia în care, în urma efectuării analizei de risc, pe baza informaţiilor gestionate automat de aplicaţia SNI sau a altor elemente privind operaţiunea de import, biroul vamal de import ia decizia de a nu controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, această decizie este menţionată de lucrătorul vamal în DVI, prin înscrierea în câmpul „Rezultatul controlului“ a codului „A2“ cu semnificaţia „Considerat satisfăcător“, DVI trecând în starea „În aşteptarea efectuării plăţii datoriilor vamale“;
- dacă biroul vamal de import ia decizia de a controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, această decizie este menţionată în DVI, prin înscrierea tuturor tipurilor de control care urmează a fi efectuate. Lucrătorul vamal de la biroul vamal de import solicită declarantului/reprezentantului vamal, prin aplicaţia SNI, punerea la dispoziţie a documentelor justificative înscrise în declaraţie, dacă acestea nu sunt ataşate electronic declaraţiei vamale. Termenul pentru transmiterea documentelor este de 30 de zile, conform prevederilor art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446. Starea DVI este „Sub control documentar“ sau „Sub control fizic“;
- în cazul menţionat anterior, declarantul/reprezentantul vamal este notificat prin intermediul aplicaţiei SNI despre activităţile de control viitoare şi documentele justificative solicitate, dacă este cazul;
- la expirarea termenului pentru transmiterea răspunsului, dacă nu a fost transmis răspunsul, aplicaţia SNI respinge declaraţia, starea acesteia fiind „Respinsă pentru import“.
- controlul se desfăşoară pe baza datelor înscrise în DVI şi a documentelor justificative, cu respectarea prevederilor art. 188-192 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 238-244 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447;
- lucrătorul vamal poate solicita declarantului/reprezentantului vamal, prin aplicaţia SNI, orice alte documente suplimentare faţă de documentele justificative necesare pentru aplicarea dispoziţiilor regimului vamal pentru care mărfurile sunt declarate;
- declarantul/reprezentantul vamal dispune de un termen de 30 de zile pentru transmiterea documentelor menţionate anterior, conform prevederilor art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
- la expirarea termenului pentru transmiterea răspunsului, dacă nu a fost transmis răspunsul, aplicaţia SNI respinge declaraţia, starea acesteia fiind „Respinsă pentru import“;
- dacă în timpul efectuării controlului nu se constată discrepanţe între datele înscrise în DVI, documentele justificative şi/sau mărfurile examinate, lucrătorul vamal înregistrează acest rezultat în DVI prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“;
- în cazul în care se constată discrepanţe minore între datele înscrise în DVI, documentele justificative şi/sau mărfurile examinate, biroul vamal înregistrează rezultatul controlului în DVI prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A4“ cu semnificaţia „Discrepanţe minore“. Acestea sunt înscrise de către lucrătorul vamal şi comunicate prin intermediul aplicaţiei SNI declarantului/reprezentantului vamal pentru a fi acceptate într-un termen de 30 de zile. Starea declaraţiei este „Transmisă la operatorul economic pentru acceptare discrepanţe“;
- dacă declarantul/reprezentantul vamal acceptă discrepanţele transmise prin intermediul aplicaţiei SNI, se creează o nouă versiune a declaraţiei, care conţine datele modificate. În acest caz, în câmpul „rezultatul controlului“ lucrătorul vamal va înscrie codul „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“, iar DVI trece în etapa următoare de procesare, starea acesteia modificându-se corespunzător;
- dacă discrepanţele nu sunt acceptate de declarant/reprezentantul vamal, lucrătorul vamal înregistrează în câmpul „rezultatul controlului“ codul „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“, precum şi dacă termenul pentru transmiterea răspunsului a expirat, iar declaraţia vamală trece în starea „Respinsă pentru import“;
- biroul vamal de import decide dacă discrepanţele constatate între datele înscrise în DVI, documentele justificative şi mărfurile examinate se consideră minore sau majore;
- atunci când, în urma controlului, biroul vamal de import stabileşte că sunt discrepanţe majore între datele declarate şi documentele justificative şi/sau mărfurile examinate, lucrătorul vamal înscrie în DVI, în câmpul „rezultatul controlului“, codul „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“ şi le înregistrează în aplicaţia SNI pentru a fi comunicate declarantului/reprezentantului vamal;
- în situaţia menţionată anterior, declarantului/reprezentantului vamal i se acordă posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, menţionându-se motivele care ar duce la luarea unei decizii cu consecinţe nefavorabile pentru acesta şi termenul de răspuns care este de maximum 30 de zile. Starea declaraţiei este „În aşteptare răspuns la dreptul de a fi ascultat“;
- declarantul/reprezentantul vamal îşi poate exprima punctul de vedere în termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, prin intermediul aplicaţiei SNI;
- în ipoteza în care în urma răspunsului primit de la declarant/reprezentantul vamal biroul vamal de import decide că discrepanţele pot fi considerate minore, lucrătorul vamal acceptă justificările şi DVI intră pe fluxul de vămuire cu discrepanţe minore, trecând iar în starea „Acceptat“;
- dacă fie din analiza punctului de vedere al declarantului/reprezentantului vamal, fie la expirarea termenului de răspuns, biroul vamal de import decide că discrepanţele sunt în continuare majore, rezultatul este comunicat prin intermediul aplicaţiei SNI, prin înscrierea de către lucrătorul vamal în DVI, în câmpul „rezultatul controlului“, a codului „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“, DVI trecând în starea „Respinsă pentru import“, mărfurilor neacordându-li-se liber de vamă.
- lucrătorul vamal desemnat din cadrul biroului vamal de import verifică efectuarea de către declarant a plăţii datoriei vamale şi a celorlalte taxe exigibile la plasarea mărfurilor sub regimul vamal solicitat şi/sau, după caz, constituirea garanţiei;
- când se constată efectuarea plăţii şi/sau garantării sumelor respective, se procedează la validarea plăţii/constituirii garanţiei, DVI trecând în starea „Liber de vamă“;
- în cazul în care se constată neefectuarea plăţii şi/sau, după caz, a garantării sumelor respective, aceasta se comunică declarantului/reprezentantului vamal, stabilindu-i-se un termen conform prevederilor art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, pentru remedierea situaţiei. Comunicarea se face prin intermediul aplicaţiei SNI, prin trecerea DVI în starea „DV transmisă la declarant pentru rezolvarea problemelor legate de plata/garantarea datoriei vamale“;
- în situaţia menționată anterior, efectuarea plăţii şi/sau, după caz, a garantării sumelor respective de către declarant se comunică biroului vamal, iar DVI trece în starea „În aşteptarea validării plăţii/garantării datoriei vamale“. Când se constată efectuarea plăţii şi/sau a garantării sumelor respective, lucrătorul vamal sau aplicaţia SNI, după caz, procedează la validarea plăţii/constituirii garanţiei, DVI trecând în starea „Liber de vamă“;
- neefectuarea plăţii şi/sau, după caz, a garantării sumelor respective de către declarant sau expirarea termenului acordat pentru remedierea situaţiei determină trecerea DVI în starea „Respins pentru import“, mărfurilor neacordându-li-se liber de vamă.
10. Modificarea declaraţiei vamale de import după acordarea liberului de vamă:
- declarantul/reprezentantul vamal poate solicita modificarea uneia sau mai multor date din declaraţie, după ce mărfurilor le-a fost acordat liberul de vamă, în condiţiile prevăzute de art. 173 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii;
- cererea de modificare se transmite prin intermediul aplicaţiei SNI, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de import care are în evidenţă DVI şi conţine declaraţia vamală modificată cu noile date. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Transmisă la vamă“;
- dacă biroul vamal de import acceptă cererea de modificare, se creează o nouă versiune a declaraţiei, respectiv cea modificată care păstrează numărul de referinţă principal(MRN), data acceptării declaraţiei iniţiale şi starea „Liber de vamă“. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Acceptată“ şi cea a versiunii iniţiale a declaraţiei la care se referă este „Modificată după liber de vamă“;
- în ipoteza în care biroul vamal de import este în situaţia de a lua o decizie nefavorabilă cu privire la cererea de modificare, respectiv o decizie de respingere a acesteia, declarantului/reprezentantului vamal i se acordă dreptul de a fi ascultat, conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Prin intermediul aplicaţiei SNI, declarantul/reprezentantul vamal este informat cu privire la motivele respingerii şi termenul de răspuns. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „În aşteptare răspuns la dreptul de a fi ascultat“;
- declarantul/reprezentantul vamal răspunde prin intermediul aplicaţiei SNI la dreptul de a fi ascultat, cel târziu în termen de 30 de zile;
- decizia este luată de biroul vamal de import după analiza punctului de vedere exprimat de declarant/reprezentantul vamal sau după expirarea termenului stabilit, în cazul în care acesta nu a furnizat punctul său de vedere;
- declarantul/reprezentantul vamal poate trimite mai multe cereri de modificare în legătură cu aceeaşi operaţiune de import. În cazul în care o cerere de modificare este respinsă, declaraţia iniţială de import în starea „Liber de vamă“ rămâne valabilă. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Respinsă“.
- declarantul/reprezentantul vamal poate solicita invalidarea declaraţiei vamale după acordarea liberului de vamă, în condiţiile prevăzute de art. 174 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii şi cele ale art. 148 alin. (1)-(3) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
- cererea de invalidare se transmite la biroul vamal de import care are în evidenţă DVI prin intermediul aplicaţiei SNI, cu semnătură electronică extinsă. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „Transmisă la vamă“;
- dacă biroul vamal de import acceptă cererea de invalidare, starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Acceptată“ şi cea a declaraţiei la care se referă este „Invalidată“;
- în cazul în care biroul vamal de import este în situaţia de a lua o decizie nefavorabilă cu privire la cererea de invalidare, respectiv o decizie de respingere a acesteia, declarantului/reprezentantului vamal i se acordă dreptul de a fi ascultat, conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Prin intermediul aplicaţiei SNI, declarantul/reprezentantul vamal este informat cu privire la motivele respingerii şi termenul de răspuns. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „În aşteptare răspuns la dreptul de a fi ascultat“;
- declarantul/reprezentantul vamal răspunde prin intermediul aplicaţiei SNI la dreptul de a fi ascultat, cel târziu în termen de 30 de zile;
- decizia este luată de biroul vamal de import după analiza punctului de vedere exprimat de declarant/reprezentantul vamal sau după expirarea termenului stabilit, în cazul în care acesta nu a furnizat punctul său de vedere;
- în situația în care cererea de invalidare este respinsă de biroul vamal de import, declaraţia de import cu starea „Liber de vamă“ rămâne valabilă. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „Respinsă“.