„În interpretarea şi aplicarea art. 10 şi art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, în contextul dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, salariul de bază în plată (conţinând gradaţia acordată pentru o anumită vechime în muncă şi cu aplicarea majorării de 10%) al unui asistent personal urmează a se ajusta până la concurenţa salariului minim brut pe ţară garantat în plată, în măsura în care acesta din urmă este mai mare decât salariul de bază calculat potrivit Legii-cadru nr. 153/2017”, a decis Curtea în cadrul completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept pronunțat pe 6 octombrie 2025.
Astfel, dacă un asistent personal are un salariu calculat potrivit Legii nr. 153/2017 care, cu tot cu gradație și majorare, este mai mic decât salariul minim brut stabilit prin hotărâre de Guvern, instituția angajatoare este obligată să-l ridice la acest nivel minim. În prezent, potrivit HG nr. 1506/2024, salariu minim brut garantat pe țară este de 4.050 de lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând 24,496 lei/oră.
Util: Zece decizii importante date de ICCJ în ultimul an în materia salarizării bugetarilor
De asemenea, Înalta Curte a decis și că salariul de bază al asistenților personali se determină potrivit grilelor de salarizare prevăzute pentru anul 2022 în Legea-cadru nr. 153/2017.
„În interpretarea şi aplicarea unitară a art. 10, art. 38, art. 39 din Legea-cadru nr. 153/2017, prin raportare la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 54/2023, Hotărârea Guvernului nr. 1071/2021 şi Hotărârea Guvernului nr. 1447/2022, stabileşte că:
Salariul de bază pentru o anumită vechime de muncă al unui asistent personal se calculează potrivit eşalonării reglementate de art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017, respectiv prin raportare la cel stabilit pentru anul 2022 prin Anexa nr. II Familia ocupaţională de funcţii bugetare „Sănătate şi asistenţă socială” pct. 3.2. nr. crt. 45 din Legea-cadru nr. 153/2017, urmând a se ajusta până la concurenţa salariului minim brut pe ţară garantat în plată, în măsura în care acesta din urmă este mai mare decât salariul de bază calculat potrivit Legii-cadru nr. 153/2017”, a decis Curtea în cadrul completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept.
Sesizarea a fost formulată de Curtea de Apel Oradea, care a solicitat Înaltei Curți să lămurească modul corect de aplicare a Legii-cadru nr. 153/2017 în corelație cu ordonanțele și hotărârile de guvern adoptate ulterior privind salarizarea personalului bugetar.
Problema principală privea dacă salariul de bază al asistenților personali trebuie calculat în baza grilei prevăzute pentru anul 2022 (conform art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017), sau dacă trebuie să pornească de la salariul minim brut actual, la care se adaugă ulterior gradațiile de vechime.
ICCJ a reținut că se aplică prima variantă, respectiv grila din 2022, ajustată doar dacă valoarea rezultată este mai mică decât salariul minim brut pe țară garantat în plată.