- Beneficiarii sunt persoanele încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, precum și cele aflate în proces de evaluare, cu condiția domiciliului în România și a nebeneficierii de alt e-voucher similar în ultimii trei ani.
- E-voucherele acoperă diverse tehnologii asistive precum proteze auditive, dispozitive de mobilitate, echipamente de comunicare alternativă, tehnologii informatice și dispozitive pentru deficiențe vizuale.
- Valoarea e-voucherului este limitată conform listei de prețuri de referință, este valabil 90 de zile de la emitere, iar cererea se depune la DGASPC din raza teritorială a solicitantului.
Concret, Ordinul nr. 723/2025 privind aprobarea Metodologiei de acordare a e-voucherelor pentru achiziționarea tehnologiilor asistive și de acces de către persoanele cu dizabilități, recent intrat în vigoare, vine ca urmare a lansării Proiectul „TECH ASSIST” lansat săptămâna trecută de ANPDPD.
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027, cu o valoare totală de 210.418.797,50 lei și vizează 4.307 persoane cu dizabilități (copii și adulți) care necesită măsuri de sprijin pentru integrarea și incluziunea socială.
Concret, aceștia pot beneficia de un instrument electronic de plată numit „e-voucher”, emis în format digital, nominal și netransferabil, utilizabil exclusiv pentru cumpărarea de tehnologii asistive și de acces din lista aprobată de ANPDPD.
La momentul lansării proiectului, Claudia Irina Șandru, responsabil informare și diseminare în cadrul ANPDPD a declarat pentru avocatnet.ro că înscrierile pentru prima fază a proiectului se pot face până la data de 15 octombrie.
„Mai mult, cei care nu se califică în cadrul acestei prime etape să știe că sumele neacordate se realocă, iar numărul final de beneficiari va fi, cel mai probabil, mai mare decât numărul total de vouchere anunțat”, a mai clarificat Claudia Șandru.
În prima fază a proiectului, conform unui comunicat de presă al ANPDPD, vor fi acordate 1.500 de e-vouchere. Aici vă puteți înscrie la etapa de preînscriere.
E-voucherele pot fi utilizate pentru achiziționarea următoarelor categorii de tehnologii asistive și de acces:
- proteze auditive și dispozitive pentru amplificarea sunetului;
- dispozitive de sprijin pentru mobilitate (scaune rulante, cadre, bastoane inteligente, dispozitive robotizate de mers);
- echipamente de comunicare alternativă și augmentativă (software și hardware dedicate persoanelor cu deficiențe de vorbire sau de auz);
- tehnologii informatice de acces (cititoare de ecran, tastaturi adaptate, comutatoare, sisteme de control vocal);
- dispozitive destinate persoanelor cu deficiențe vizuale (lupă electronică, linii Braille, bastoane electronice, imprimante Braille);
- alte tehnologii asistive aprobate de ANPDPD în baza propunerilor comisiilor de evaluare județene.
Totuși, suma maximă eligibilă nu poate depăși valoarea prevăzută pentru fiecare categorie de dispozitiv sau serviciu, iar eventualele costuri suplimentare se suportă integral de către beneficiar.
Condiții de eligibilitate
Potrivit Ordinului nr. 723/2025, pot beneficia de e-vouchere persoanele cu dizabilități încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, cu certificat de încadrare în grad de handicap valabil la data solicitării.
De asemenea, pot beneficia de e-voucher persoanele cu dizabilități aflate în proces de evaluare complexă pentru încadrarea într-un grad de handicap, în baza recomandării medicului specialist privind necesitatea utilizării unei tehnologii asistive și de acces.
În cazul copiilor cu dizabilități, cererea se formulează de către reprezentantul legal al acestora.
Persoanele adulte cu dizabilități instituționalizate pot beneficia de e-vouchere numai în măsura în care tehnologia asistivă sau de acces solicită se referă la dispozitive individuale, utilizabile personal, și nu la echipamente destinate dotării instituției.
Pentru a beneficia de e-voucher, solicitanții trebuie să îndeplinească mai multe condiții, printre care:
- să aibă domiciliul sau reședința în România;
- să dețină certificat de încadrare în grad de handicap valabil la data depunerii cererii sau dovada evaluării complexe aflate în derulare;
- să nu fi beneficiat, în ultimii trei ani, de un alt e-voucher pentru același tip de tehnologie asistivă sau de acces;
- să achiziționeze produsul sau serviciul de la furnizori agreați de ANPDPD, înscriși în registrul național al furnizorilor de tehnologii asistive și de acces;
- să nu înstrăineze, să nu cesioneze și să nu utilizeze în alte scopuri produsul sau serviciul achiziționat prin e-voucher.
Acte necesare
Cererea pentru acordarea e-voucherului se depune personal de către persoana cu dizabilități sau, după caz, de către reprezentantul legal al acesteia, la direcția generală de asistență socială și protecția copilului județeană ori a municipiului București în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința solicitantul.
Cererea se completează conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 al Ordinului nr. 723/2025 și se poate transmite și prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, prin intermediul platformei puse la dispoziție de ANPDPD.
Cererea este însoțită de următoarele documente:
- copia actului de identitate al persoanei cu dizabilități;
- copia certificatului de încadrare în grad de handicap, valabil la data depunerii cererii, sau copia documentului care atestă evaluarea complexă în curs;
- recomandarea medicului specialist privind necesitatea tehnologiei asistive solicitate;
- devizul estimativ emis de un furnizor autorizat, înscris în registrul național al furnizorilor de tehnologii asistive și de acces;
- declarație pe propria răspundere a solicitantului privind neacordarea unui alt e-voucher pentru același tip de tehnologie în ultimii trei ani;
- după caz, împuternicire notarială sau hotărâre de tutelă/curatelă.
ANPDPD va analiza cererile în termen de maximum 30 de zile. În cazul aprobării, beneficiarul primește e-voucherul electronic pe e-mail sau, la cerere, în format tipărit.
În cazul în care se constată lipsa unor documente sau informații esențiale, solicitantul este notificat pentru completarea acestora în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea notificării. Neprezentarea documentelor suplimentare în termenul stabilit atrage respingerea cererii.
Odată obținut e-vocherul, beneficiarul are următoarele obligații:
- să utilizeze e-voucherul exclusiv în scopul pentru care a fost acordat;
- să păstreze în bune condiții produsul achiziționat și să nu îl înstrăineze timp de minimum 3 ani de la data achiziției;
- să permită verificarea utilizării corecte a e-voucherului de către reprezentanții ANPDPD;
- să informeze ANPDPD, în termen de 10 zile, despre orice modificare survenită în situația personală care ar putea afecta eligibilitatea pentru program;
- să restituie contravaloarea e-voucherului în cazul în care se constată utilizarea neconformă sau frauduloasă.
E-voucherul este valabil 90 de zile de la emitere și poate fi folosit o singură dată, exclusiv pentru tehnologia asistivă aprobată. Dacă valoarea produsului depășește suma acoperită de voucher, diferența se suportă de beneficiar.
Atenție! În cazul pierderii, deteriorării sau furtului produsului achiziționat, beneficiarul poate solicita un nou e-voucher numai după o perioadă de trei ani, cu excepția situațiilor justificate prin documente emise de organele de poliție ori de alte autorități competente.
În plus, în situația în care persoana cu dizabilități decedează înainte de utilizarea e-voucherului, acesta se anulează automat.
Mai mult, utilizarea e-voucherelor în alte scopuri, comercializarea sau cesionarea acestora, precum și prezentarea de documente false constituie contravenții sancționate cu amenzi între 3.000 și 10.000 lei pentru persoane fizice și între 10.000 și 50.000 lei pentru persoane juridice.
Comentarii articol (2)