Printr-un proiect de ordin recent pus în transparență, ANPC propune ajustarea procedurilor interne privind administrarea cazierului comercial, prin modificarea Ordinului ANPC 584/2022.
Scopul principal al acestor modificări ar fi, potrivit referatului care însoțește proiectul de ordin, garantarea corectitudinii, validării și operabilității datelor cuprinse în cazierul comercial, condiții care, deseori, nu sunt îndeplinite: „de la momentul publicării Ordinului 584/2022, comisarii au introdus date în sistem conform cerințelor, dar, în urma extragerii acestor date, s-a constatat faptul că multe dintre informații nu coincideau cu realitatea documentelor în ceea ce privește datele referitoare la executarea amenzilor, astfel că nu pot fi extrase astfel încât Autoritatea să dețină o evidență clară și exactă în fiecare moment al interogării (...).
De asemenea, pentru a avea o evidență în timp real a proceselor-verbale de constatare a contravențiilor care se transmit spre executare la ANAF, a rezultat necesitatea inserării obligației de a completa și aceste date”.
Cazierul comercial a fost instituit pentru a consemna operatorii economici sancționați pentru încălcările repetate ale drepturilor consumatorilor. Conform reglementărilor, operatorii sancționați sunt menținuți în evidență timp de trei ani de la data întocmirii documentului de control.
Deși comisarii au introdus date în sistem conform cerințelor inițiale, la extragerea informațiilor s-a constatat că multe dintre ele nu coincideau cu realitatea documentelor, în special în ceea ce privește datele referitoare la executarea amenzilor. Această neconcordanță și lipsa de acuratețe însemnau că Autoritatea nu putea deține o evidență clară și exactă în fiecare moment în care sistemul era interogat.
Conform noilor modificări, activitatea privind cazierul comercial va fi condusă, la nivel central, de către Direcția Generală Control Supraveghere Piață. Cazierul comercial va include un set extins de date, cum ar fi: structura Autorității și datele de identificare ale comisarului care a efectuat controlul, scopul controlului (reclamație, tematică, verificare măsură etc.), denumirea și datele de identificare complete ale operatorului economic, seria, numărul și data procesului-verbal de constatare a contravenției și ale comunicării acestuia, numărul și data ordinului sau deciziei emise ulterior, descrierea abaterii cu indicarea exactă a actului normativ încălcat, sancțiunea aplicată (cuantumul, minimul aplicat), măsurile și sancțiunile complementare dispuse, informații despre eventuale contestații în instanță (număr dosar, soluție, hotărâre), data radierii, data transmiterii procesului-verbal la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru executare și alte mențiuni relevante.
De asemenea, fiecare adăugare sau editare efectuată în cazierul comercial va trebui validată de către comisarul-șef adjunct al structurii din care face parte comisarul care a întocmit procesul-verbal de constatare a contravenției.
O altă ajustare procedurală vizează asigurarea unei evidențe în timp real a sancțiunilor care intră în faza de executare. A rezultat, așadar, necesitatea inserării obligației de a completa datele referitoare la data transmiterii spre executare la ANAF a procesului-verbal de constatare a contravenției.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de ordin trebuie semnat de președintele ANPC și publicat în Monitorul Oficial.