avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1020 soluții astăzi
Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

Ghid ANAF: Cum recuperează firmele din România TVA-ul achitat în alt stat din UE

Cristian Stanescu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
4 Octombrie 2023 | 1494 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele impozabile din România care au achiziționat bunuri sau servicii din alte state membre ale Uniunii Europene pot solicita rambursarea TVA-ului plătit în acele state, conform unui ghid publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care explică pe larg procedurile aferente acestui demers. Cererea se depune la autoritatea fiscală din România, prin intermediul portalului electronic, însoțită de documentele justificative. Statul membru de rambursare trebuie să comunice solicitantului decizia sa de aprobare sau respingere a cererii în termen de 4 luni. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Extinderea termenelor de schimbare a perioadei la TVA (achiziții intracomunitare) și de solicitare a codului de TVA (atingerea plafonului de scutire), adoptată tacit

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Octombrie 2023 | 6786 | Timp de citire: 4 min.

Termenele actuale pentru trecerea de la perioada trimestrială la cea lunară pentru TVA, în caz de achiziții intracomunitare, și înregistrarea în scopuri de TVA, în cazul atingerii sau depășirii plafonului de scutire, ar urma să fie extinse, conform unui proiect de lege considerat adoptat tacit la Senat. Totuși, Guvernul atrage atenția că măsura nu are o utilitate reală și că, mai degrabă, va încurca lucrurile în practică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CBAM: Taxa pe carbon este aplicabilă, teoretic, din octombrie asupra importurilor de produse poluante. Momentan, însă, se fac doar raportări

EY Romania în Contabil și fiscal
2 Octombrie 2023 | 1431 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a-și păstra competitivi producătorii, dar și pentru a evita relocarea producției din Uniunea Europeană în țările terțe, Comisia Europeană introduce o taxă pe carbon (CBAM) aplicabilă importurilor de produse din industrii intens poluante, din următoarele sectoare: ciment, fontă, fier și oțel, aluminiu (de exemplu, minereu de fier, tuburi, țevi, rezervoare, construcții și părți de construcții, șuruburi, piulițe), îngrășăminte, energie electrică și hidrogen, toate acestea fiind considerate „produse CBAM”. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Patru clarificări utile de la specialiști pentru taxa pe lux

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Octombrie 2023 | 1 | 6513 | Timp de citire: 2 min.

Un impozit special pentru clădirile și automobilele de valoare mare, supranumit și taxa pe lux, urmează să fie introdus de Guvern în viitorul apropiat. În acest context, specialiștii au venit cu câteva clarificări utile pentru contribuabilii vizați, printre care și una legată de situația vehiculelor luate de firme în leasing. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Importurile de produse din oţel ce conțin materii prime rusești, interzise în UE din 30 septembrie. Ce pot face importatorii pentru a trece mai ușor de formalitățile vamale

EY Romania în Contabil și fiscal
29 Septembrie 2023 | 1141 | Timp de citire: 2 min.

Sfârșitul lunii septembrie vine cu noi sancțiuni impuse importurilor de mărfuri rusești în Uniunea Europeană. Mai precis, împotriva produselor finite din oțel fabricate în alte teritorii (de exemplu, Turcia, China) din materii prime din categoria oțelului originare din Rusia (de exemplu, forma primară a fierului sau semifabricate). Sancțiunea acoperă aproape toată gama de astfel de oțeluri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cât plătește un angajator ca taxe, din octombrie 2023, pentru un salariu minim pe țară de 3.300 de lei

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Septembrie 2023 | 3 | 48213 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu octombrie 2023, avem un salariu minim brut pe țară de 3.300 de lei, dar angajatorii plătesc taxe salariale ca pentru un salariu brut de 3.100 de lei, deoarece facilitatea ce constă în 200 de lei netaxabili este valabilă, în continuare, până la finalul anului curent. Practic, cei 200 de lei netaxabili sunt incluși obligatoriu în salariul minim. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inspecția fiscală: Ce ar trebui să știe firmele despre avizul emis de organele fiscale înaintea controlului

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
29 Septembrie 2023 | 1405 | Timp de citire: 3 min.

Ca o regulă generală, organul fiscal are obligația să înștiințeze, în scris, firmele în legătură cu acțiunea ce urmează să se desfășoare înaintea efectuării inspecției fiscale, prin transmiterea unui aviz de inspecție fiscală, ținând seama de prevederile art. 122 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Exclusiv ANAF se pregătește de actualizarea listelor contribuabililor, care trebuie făcută până pe 10 decembrie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Septembrie 2023 | 1 | 11836 | Timp de citire: 2 min.

Actualizarea listelor contribuabililor trebuie făcută anual până la începutul lunii decembrie, conform regulilor în vigoare. În acest sens, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au spus că, în prezent, fac pregătiri pentru actualizarea așteptată peste aproximativ două luni și un pic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză e-Factura: Ce avantaje și dezavantaje aduce companiilor trecerea la folosirea generalizată a facturii electronice în relația B2B

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Septembrie 2023 | 2 | 5127 | Timp de citire: 5 min.

1 ianuarie 2024 este următorul termen major din calendarul implementării facturării electronice în România, din moment ce obligația de raportare a facturilor în sistemul e-Factura va fi extinsă pentru toate tranzacțiile din relația B2B. În aceste condiții, am adunat laolaltă principalele avantaje și dezavantaje ale măsurii, așa cum reies ele din declarațiile fiscaliștilor și ale autorităților fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce poate dura chiar și mai mult de doi ani să îți recuperezi TVA-ul în România și ce opțiuni au companiile

Accace în Contabil și fiscal
28 Septembrie 2023 | 1346 | Timp de citire: 3 min.

În România, pentru societățile străine înregistrate în scopuri de TVA, dar fără un sediu permanent sau un sediu fix, procesul de recuperare a taxei pe valoare adăugată poate dura mai mult de doi ani de la momentul solicitării. Pe de altă parte, pentru societățile românești, perioada de soluționare a controalelor fiscale ce au ca scop recuperarea TVA-ului, atinge în medie 180 de zile de la depunerea cererii și începerea inspecției fiscale, deși termenul de soluționare este de maxim 90 de zile, potrivit Codului de procedură fiscală. Citește articolul