Momentan, nu există vreo sancțiune explicită pentru asociații sau acționarii care vor ignora noua regulă privind deținerea a cel mult trei microfirme. Însă, chiar și așa, specialiștii avertizează că inspectorii veniți în control din partea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ar putea să decidă recalcularea impozitelor datorate statului. Citește articolul
În condițiile în care contribuabilii au avut unele probleme tehnice la depunerea online a declarațiilor pentru termenul din 25 iulie 2022, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a dat azi asigurări că formularele au fost înregistrate toate la termen, astfel că nimeni nu riscă amendarea. Citește articolul
Chiar dacă, începând din aprilie 2022, unităţile afiliate sunt obligate să transmită în sistemul RO e-Factura facturile emise titularilor voucherelor de vacanță, nu există și o obligație legală care să forțeze operatorii economici să și emită facturi clienților, atunci când acceptă plata serviciilor cu vouchere de vacanță. Practic, din analiza prevederilor legale incidente, reiese că obligatorie este doar transmiterea eventualelor facturi emise în sistemul național de facturare electronică, nu și emiterea facturilor în cazul acceptării de vouchere de vacanță.
Citește articolulSpecialiștii recomandă societăților să distribuie și să achite dividendele disponibile, dacă pot, până la finalul anului 2022, pentru a evita taxele majorate care se vor aplica din 2023 acestui tip de venit, conform OG 16/2022. Însă companiile care au credite la bănci ar putea avea dificultăți dacă vor să scoată bani din firmă în următoarele luni. Citește articolul
Din moment ce regulile ce impun plata contribuției la sănătate (CASS) pentru veniturile din dividende se vor înăspri din 2023, fiscaliștii recomandă firmelor distribuirea și achitarea dividendelor disponibile până la finalul anului 2022. Deși distribuirea și plata dividendelor sunt făcute de societate, obligația de declarare și plată a CASS aparține persoanelor fizice care încasează banii. Citește articolul
Parlamentarii au stabilit recent că, din 2023, obligația de arhivare a statelor de salarii va fi, în anumite condiții, de doar cinci ani, nu de 50 de ani. Însă modificarea s-a făcut fără a ține cont că termenul de arhivare pentru dosarele personale ale angajaților este legat de termenul arhivării statelor de salarii. În aceste condiții, autoritățile atenționează că arhivarea dosarelor personale rămâne mai departe obligatorie pentru 50 de ani. Citește articolul
Fiscaliștii atrag atenția că limitarea veniturilor din consultanță și management pentru plătitorii de impozit micro, stabilită prin OG 16/2022, este greu de pus în aplicare în lipsa unor clarificări suplimentare sau a unei liste cu codurile CAEN vizate concret, se arată într-o adresă a Camerei Consultanților Fiscali (CCF) pentru Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Una dintre problemele măsurii prin care se suprataxează munca part time este că, dacă salariatul are mai multe contracte individuale de muncă (CIM) și în total nu atinge echivalentul unui salariu minim brut pe țară, toți angajatorii acestuia trebuie să achite contribuții mai mari pentru pensii și sănătate, atrage atenția Camera Consultanților Fiscali (CCF). Citește articolul
Firmele care vor să aplice impozitul micro au voie să obțină din consultanță și management, începând din 2023, maximum 20% din veniturile totale, a stabilit Guvernul. Totuși, momentan nu există reguli pentru aplicarea acestei restricții, astfel că specialiștii explică ce analize interne pot face firmele pentru a începe pregătirile pentru schimbarea majoră de anul viitor. Citește articolul
Guvernul a decis luna trecută, printr-o ordonanță de urgență, să limiteze aplicarea facilităților fiscale (scutirea de impozit, contribuție la sănătate și reducerea celei pentru pensii) din cele trei domenii prevăzute de Codul fiscal. Astfel, cei cu salarii mai mari vor primi mai puțini bani pe august decât până acum. Citește articolul