Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
e-Factura, care urmează să fie operaționalizat, în relația B2B, de la 1 aprilie 2022, este un sistem prin care firmele doar vor transmite facturile electronice pe care le emit. Cu alte cuvinte, e-Factura nu este, în sine, un sistem prin care se emit facturi. Citește articolul
Guvernul și-a asumat, prin calendarul pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), că va crește treptat numărul de verificări documentare (e vorba de controalele la distanță) pe care le realizează Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, s-a stabilit ca, în 2022, 30% din verificările Fiscului să fie de la distanță, acest procent urmând să ajungă la 60% până în 2025. Citește articolul
O parte din regulile procedurale pentru clasificarea firmelor și PFA-urilor în funcție de riscul fiscal -- o restanță din 2019 a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) -- urmează să fie publicată, sub formă de ordin, pe finalul anului 2022, așa cum reiese din calendarul asumat de Guvern pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Acesta va fi un nou pas în direcția definitivării schimbării radicale a relației dintre Fisc și contribuabili. Citește articolul
Firmele de turism care acceptă vouchere de vacanță sunt obligate, începând cu data de 1 aprilie 2022, să folosească sistemul de stat de facturare electronică (supranumit e-Factura), conform unor modificări apărute pe finalul anului trecut. Citește articolul
O problemă des întâlnită în prezent cu conectarea caselor de marcat nefolosite la sistemul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) poate aduce sancțiuni companiilor, motiv pentru care autoritățile atenționează că procesul de conectare trebuie făcut din nou. Citește articolul
Și asociațiile de proprietari, din calitatea de contribuabili cu personalitate juridică, obligați să se înregistreze fiscal la scurt timp după înființare, trebuie să comunice cu Fiscul prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV), de la 1 martie. Întârzierea deschiderii contului în SPV poate însemna pierderea unor beneficii sau comunicarea întârziată a unor declarații din cauză că acestea nu vor mai fi transmise/acceptate și în format fizic, la ghișeu. Citește articolul
Companiile care n-au avut activitate de la înființare și până la sfârșitul anului 2021 trebuie să depună o declarație specială până pe 2 martie 2022. Citește articolul
2022 este primul an în care companiile care-și cresc capitalul propriu pot beneficia de reduceri ale impozitului pe afacere, însă mecanismul stabilit prin OUG 153/2020 încă are lipsuri. Conform specialiștilor consultați de redacția noastră, poate cea mai mare problemă întâlnită în practică ține de calculul capitalului propriu ajustat, însă inclusiv lipsa unor norme de aplicare este resimțită de mediul de afaceri. Citește articolul
Noua schemă de ajutor pentru clienții noncasnici, ce implică reducerea facturilor de energie prin plafonarea prețurilor aplicate de furnizori, va fi ajustată de parlamentari pentru a include și clienții noncasnici care sunt chiriași. Schema veche se aplica numai la cerere și numai titularilor contractelor de furnizare. Citește articolul
Companiile înființate înainte de 21 iulie 2019 au fost obligate să depună o (primă) declarație cu beneficiarii lor reali până la 21 iulie 2020. Însă, din cauza pandemiei de coronavirus, Guvernul a amânat succesiv termenul-limită, acesta fiind stabilit acum la 90 de zile de la terminarea stării de alertă. Totuși, recent s-a introdus un „moment zero” pentru aceste firme, stabilindu-se că obligația se consideră îndeplinită dacă au depus cel puțin o declarație de beneficiar real (alta decât cea inițială) după data de 21 iulie 2019. Citește articolul