Din ianuarie, atunci când furnizează servicii publice, instituțiile vor trebui să evite să mai ceară persoanelor fizice și juridice documente emise de alte entități ale statului. În acest context, reprezentanții comercianților și servisanților de case de marcat cer Fiscului să reducă numărul actelor necesare la fiscalizarea aparatelor. Citește articolul
Din moment ce calendarul conectării caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare al Fiscului s-a încheiat la finele lunii noiembrie 2021, este important de precizat că obligația depunerii lunare a declarației A4200 este eliminată pentru aparatele legate. Totuși, formularul A4200 rămâne valabil în continuare pentru casele de marcat care funcționează offline pentru că sunt poziționate în zone fără rețele de internet. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat harta unităților fiscale din toată țară printr-un ordin publicat marți în Monitorul Oficial, care a intrat în vigoare de la data publicării. Citește articolul
Două măsuri anunțate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în anul 2019 încă figurează la capitolul „restanțe”, așa cum reiese dintr-o analiză punctuală a redacției noastre. Însă, pentru a compensa, autoritățile fiscale au fost deosebit de preocupate în ultima vreme cu digitalizarea relației cu contribuabilii, măsură care, privind în ansamblu, este mult mai importantă. Citește articolul
În cursul anului 2021 au apărut patru noi raportări obligatorii pentru companiile din România. Dacă două dintre ele vor trebui transmise prima oară din 2022, altele două deja au fost transmise în acest an, însă vor fi prezente și anul viitor, și în următorii ani. Citește articolul
La finalul fiecărui an, departamentele financiar-contabile din cadrul companiilor se concentrează pe îndeplinirea obligațiilor legate de declararea și plata taxelor la bugetul de stat. Însă, pentru conformare fiscală și pentru optimizarea fluxului de numerar, societățile comerciale trebuie să deruleze o serie de operațiuni, cum ar fi inventarierea stocurilor, ajustarea voluntară a prețurilor de transfer, unde este cazul, analizarea capitalurilor proprii în vederea aplicării unor bonificații sau revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat. Aceste verificări ar trebui realizate periodic, dar, de regulă, sunt amânate din cauza presiunilor cotidiene, iar contribuabilii riscă să omită anumite obligații de declarare și să rateze o serie de oportunități. Situația este valabilă pentru majoritatea companiilor, dar cele mai afectate sunt cele care fac parte din grupuri multinaționale, inclusiv cele din domeniul auto. Citește articolul
Decizia de impunere prin care organele fiscale recalifică diurnele în venituri de natură salarială poate fi anulată în instanță dacă lipsește analiza, în baza legislației în vigoare, a aplicării instituțiilor juridice ale detașării transnaționale sau delegării, potrivit unui comunicat de presă al Țuca Zbârcea & Asociații (TZA). Așa s-a întâmplat într-o speță recentă în care echipa TZA a obținut anularea impunerii, precum și anularea deciziei de soluționare a contestației într-o astfel de situație. Citește articolul
Procedura pentru folosirea unuia dintre cele trei regimuri speciale de TVA (UE, nonUE și de import), oficializată recent în contextul intrării în vigoare, de la 1 iulie 2021, a regulilor noi de TVA pentru comerțul electronic în statele membre UE, a fost modificată pentru a include noi categorii de firme care să poată folosi regimul UE, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Există anumite situații în care firmele, PFA-urile și profesioniștii nu pot beneficia de reducerea la cerere a facturilor de energie în sezonul rece 2021 - 2022, așa cum reiese din cadrul legal al facilității. Citește articolul
Pentru a verifica dacă o casă de marcat cu jurnal electronic este conectată la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), există trei variante, conform informațiilor furnizate de reprezentanții Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România. Citește articolul