Sistemul plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată (split TVA) a început să fie aplicat de primele firme, voluntar, de la 1 octombrie 2017, urmând să devină obligatoriu din 2018 pentru toate companiile înregistrate în scopuri de TVA. Implementarea sistemului a atras nenumărate critici din partea antreprenorilor, care au avertizat că noul mecanism le va bloca activitatea, iar afirmațiile acestora sunt susținute de principalele probleme identificate de redacția noastră în ultimele săptămâni. Astfel, în cele ce urmează sintetizăm principalele domenii de activitate ce vor fi afectate de aplicarea sistemului, cu argumentele aferente fiecărei situații. Citește articolul
În contextul apariției sistemului plății defalcate a TVA, cunoscut în spațiul public mai ales sub denumirea de Split TVA, am analizat mai îndeaproape mecanismul în cazul cesiunilor de creanțe. Astfel, am aflat de la un specialist că noile prevederi, alături de ultimele modificări aduse Codului fiscal, respectiv limitarea deductibilității la 30% din pierderile de creanțe înregistrate de cedenți ca urmare a cesiunilor, ar putea duce la un real blocaj pe piața vânzării de creanțe. Citește articolul
Contribuabilii care vor aplica opțional sistemul de split TVA până la finalul acestui an, dar și cei care vor fi obligați să implementeze măsurile privind plata defalcată începând cu 1 ianuarie 2018 trebuie să își reorganizeze relațiile comerciale cu clienții. Firmele plătitoare de TVA care au optat și aplică TVA la facturare vor fi afectate de o eventuală întârziere la plată a clientului, iar societatea va suporta o pierdere financiară dublă. Citește articolul
Mecanismul plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată, cunoscut și ca Split TVA, este deja aplicat de mai multe firme din țară de câteva zile. Totuși, procedurile secundare de lucru continuă să apară, pentru a completa cadrul legal al aplicării noului sistem. Astfel, în Monitorul Oficial de azi a fost publicat un act normativ care completează normele pentru utilizarea ordinului de plată la Trezoreria Statului, fiind introdus, totodată, și un al doilea instrument de plată pentru efectuarea de plăți de la trezorerie. Citește articolul
Regulile europene actuale în materie de taxă pe valoarea adăugată (TVA) ar putea suferi modificări majore în viitorul apropiat, conform unor propuneri oficiale de reformare anunțate miercuri de Comisia Europeană (CE). Mai exact, autoritățile europene intenționează taxarea comerțului transfrontalier între firmele din UE, simplificarea obligațiilor privind TVA și facturarea la comerțul transfrontalier, încasarea TVA-ului final în statul membru al consumatorului și introducerea statutului general valabil de persoană impozabilă certificată. Citește articolul
În condițiile în care firmele plătitoare de TVA au deja posibilitatea, de câteva zile, de a folosi sistemul plății defalcate a TVA (split TVA), am vrut să vedem și cum vor fi afectate companiile ce nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, atunci când fac plăți către plătitorii de TVA ce aplică noul mecanism. Concret, vor fi necesare două plăți, una în contul curent și una în contul de TVA al furnizorului. Citește articolul
Aplicarea noului mecanism al plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată (split TVA) nu va influența în vreun fel procedura de rambursare a TVA. Cu alte cuvinte, nu se modifică nimic, așa cum a confirmat, la solicitarea redacției noastre, un specialist în fiscalitate. Citește articolul
Sistemul privind plata diferențiată a TVA poate fi adoptat opțional începând de la 1 octombrie, urmând a fi obligatoriu de la anul unui număr mai larg de contribuabili. Utilizarea substitutelor de numerar în cazul tranzacțiilor econonomice între doi agenți economici sau între un agent economic și persoanele fizice va crește suplimentar birocrația suportată de contribuabili, simultan cu scăderea lichidității lor. Primirea unor substitute de numerar (cum ar fi voucherele) îi va obliga pe contribuabili să transfere, în termen de șapte zile de la încsarea contravalorii lor, a TVA-ului aferent serviciilor prestate sau a bunurilor livrate. Citește articolul
În prezent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate refuza înregistrarea în scopuri de TVA numai firmelor care prezintă risc fiscal ridicat. Cu toate acestea însă, atunci când situația care a condus la anularea codului de TVA încetează, organul fiscal trece la reînregistrarea firmelor respective în scopuri de TVA, ținând cont de câteva criterii, pe care le vom detalia în cele ce urmează. Citește articolul
Începând din această lună, contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA pot alege să aplice voluntar măsurile privind plata defalcată a TVA, ceea ce presupune deschiderea unui cont special prin intermediul căruia să fie derulate încasările și plățile de TVA. În anumite situații, contribuabilul are dreptul de a tranfera banii din contul de TVA în contul curent, iar acest lucru presupune obținerea unui acord din partea Fiscului. Termenul prevăzut pentru aprobarea cererii de transfer este de trei zile, însă contribuabilii se așteaptă la întârzieri și blocarea fluxurilor de numerar. Citește articolul