Taxe și impozite
Formalismul excesiv, criticat din nou
CJUE: Scutirea de TVA la transportul legat de importul bunurilor NU poate fi refuzată de ANAF doar pe motive de formă
Formalismul excesiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost criticat din nou de judecători. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), scutirea de TVA pentru transportul legat de importul bunurilor nu poate fi refuzată automat de ANAF doar pentru că firma prezintă alte documente decât cele cerute de legislația autohtonă. Cu alte cuvinte, inspectorii trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile de fond pentru a acorda scutirea de taxă, trecând cu vederea, dacă este cazul, cerințele de formă. Citește articolul
De principiu, măsurile fiscale ar putea fi introduse de la 1 ianuarie, după ce sunt stabilite până la sfârșitul lunii septembrie
Măsurile fiscale care sunt dezbătute intens în Coaliția de guvernare de câteva luni încă n-au fost definitivate. Însă un aspect important este că autoritățile ar vrea ca aplicarea lor să fie făcută, de principiu, de la 1 ianuarie 2024, conform unor declarații recente ale ministrului finanțelor. Totodată, prim-ministrul României a precizat că măsurile fiscale urmează să fie finalizate, dezbătute, aprobate și oficializate până la finalul lunii septembrie 2023. Citește articolul
Reminder 11 proiecte importante din domeniul fiscal-financiar care ar putea deveni legi în a doua jumătate din 2023
Pe agenda parlamentarilor pentru a doua sesiune ordinară din 2023 se află mai multe proiecte importante din domeniul fiscal-financiar care ar putea deveni legi până la iarnă. Unele dintre proiecte sunt mai recente, însă altele sunt „moștenite” din anii precedenți. Citește articolul
Calendarul fiscal al toamnei: La ce chestiuni trebuie să fie atente companiile și PFA-urile
În aproximativ două săptămâni vom intra, cel puțin calendaristic, în toamnă. Dincolo de multiplele măsuri fiscale majore pregătite de autorități, dar încă neasumate public, companiile și PFA-urile ar trebui să fie atente și la alte chestiuni importante. Iată ce e de știut în momentul de față: Citește articolul
Sondaj: Majoritatea firmelor sunt nepregătite de facturarea electronică generalizată sau n-au analizat impactul măsurii. Implementarea poate dura și un an
Sistemul RO e-Factura ar putea deveni obligatoriu, la nivel generalizat, chiar începând cu 1 ianuarie 2024, pentru toate tipurile de tranzacții între firmele stabilite în România. În acest context, EY România a derulat un sondaj pentru a înțelege cât de pregătiți sunt agenții economici să se integreze în sistemul RO e-Factura generalizat şi care ar fi perioadele de care au nevoie pentru o înrolare cu succes în sistem. Citește articolul
Proiect de OG, încă neasumat public
Zeci de cote de TVA ar urma să fie modificate de la 1 septembrie. Harta noilor cote aflate în lucru la Guvern
Proiectul de OG cu modificări fiscale majore, neasumat încă public de Guvern, conține o redesenare aproape totală a cotelor de TVA aplicabile de la 1 septembrie. Zeci de operațiuni sunt scoate din sfera cotelor reduse și mutate la cota standard - inclusiv unele a căror cotă fusese redusă de puțină vreme, apar modificări importante la TVA-ul pentru locuințe, dar și câteva noutăți la taxarea inversă. Împreună cu echipa de taxe indirecte a companiei de consultanță fiscală Viboal FindEx am mapat principalele noutăți și vă oferim astăzi o hartă a celor mai importante măsuri care vizează capitolul de TVA din Codul fiscal, așa cum arată el în proiectul de OG aflat acum în lucru la nivel guvernamental.
Citește articolulProiect de OG în lucru
Principalele măsuri fiscale pregătite de Guvern și calendarul lor de aplicare. Noutăți majore la toate capitolele Codului fiscal
Un proiect de OG cu modificări fiscale majore a fost conturat de reprezentanții Guvernului, după ce Banca Mondială a formulat recent mai multe recomandări pentru ajustarea sistemului fiscal al României. Documentul analizat de avocatnet.ro, care încă nu este în dezbatere publică, cuprinde ample schimbări la impozitele pe afaceri, investiții și imobiliare, dar și în privința facilităților fiscale pentru salariați și TVA-ului. Citește articolul
Opinie Modificarea taxelor, fără alte măsuri de consolidare fiscală, riscă să nu rezolve problema bugetului, dar să creeze alte dezechilibre
Modificarea sistemului de taxe, un subiect care recent a luat amploare în spațiul public, este inevitabilă pe fondul unei tot mai probabile depășiri a țintei de deficit bugetar pentru acest an, situație care ar putea duce la pierderea unor fonduri europene și la creșterea costului de împrumut pentru stat. Reducerea surselor de finanțare ar avea impact imediat în creșterea economică. Însă situația actuală are rădăcini adânci într-o perioadă lungă în care schimbările de taxe și impozite s-au făcut ad hoc, fără analize, fără studii de impact și, practic, au subțiat baza de impozitare, afectând echitatea fiscală. Citește articolul
CBAM: Apare o taxă pentru firmele care importă din afara UE produse care generează emisii ridicate de CO2. Ce importatori sunt vizați și ce pregătiri trebuie să facă
Toate companiile care vor importa în UE produse cu emisii mari de carbon din țări nonUE vor fi, cel mai probabil, afectate de Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) și trebuie să se înregistreze ca declaranți în scopuri CBAM. Din octombrie 2023, importatorii/declaranții acestor mărfuri în UE vor trebui să respecte anumite obligații conform regulamentului CBAM. Citește articolul
Opinie Autoritățile trebuie să renunțe, printre altele, la practica de a lua „împrumuturi scumpe” de la firmele corecte, pentru a acoperi găurile bugetului de stat
Discuțiile referitoare la consolidarea fiscal-bugetară și la măsurile necesare în acest scop se intensifică, de regulă, de două ori pe an - înainte de elaborarea bugetului pe anul următor și după o perioadă de execuție de aproximativ șase luni, când devin evidente rezultatele politicilor aplicate și se impun măsuri de corecție. Anul acesta nu face excepție, astfel că, pe fondul încasărilor mult sub program și sub amenințarea ratării țintei de deficit bugetar, reprezentanții autorităților, dar și ai altor instituții financiare sau ai mediului de afaceri, expun posibile soluții care ar putea ajuta la echilibrarea bugetară în limitele asumate pentru acest an, cel puțin. Însă majoritatea se bazează pe măsuri rapide, extreme, insuficient analizate și cu rezultate incerte. Or, pentru a ieși din această spirală a soluțiilor pe termen scurt, discuția ar trebui să înceapă de la modul în care este construit bugetul de stat, principala cauză a fragilității sale permanente. Citește articolul










