avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 428 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Contract prestari servicii cu taxele si impozitele ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Contract prestari servicii cu taxele si impozitele unui CIM, platite de beneficiar

Buna ziua. E stabilita obligativitatea incheierii unui CIM in cazul administratorului.
Dar daca se constata ca din iulie 2012, exista un contract PRESTARI SERVICII, cu o persoana care nu este autorizata si inregistrata la registrul comertului si organele fiscale?
Pentru prestarea unor astfel de activitati persoanele fizice autorizate, pot incheia astfel de contracte, emit factura conta sumei incasate, depun declaratii la ANAF in baza carora se stabileste impozitul pe venit. Corect?
Prestatorul de servicii in baza unui contract de prestari servicii nu beneficiaza de regimul de protectie reglementat de Codul muncii de care beneficiaza salariatii si nu este asigurat in cadrul sistemului national de pensii sau asigurari sociale de sanatate.
In tot acest timp, s-au platit (cel putin asa s-a afisat la lista de cheltuieli) toate taxele si impozitele( aferente unui salariu de 1200ron/luna, net)in valoare de aprox. 500/luna.
Intrebare:
1. Este corecta, logica si legala acesta situatie?
2. Administratorul nu poate beneficia de taxele si impozitele platite de catre Asociatie, nici ca asigurari de sanatate, nici ca vechime si contributii la calcularea pensiei.Risca administratorul sa trebuiesca sa returneze Asociatiei sumele platite? Mentionez ca are un CIM norma intreaga la o unitate spitaliceasca de stat.
3. In cazul unui contract de colaborare ( asa s-a aprobat in CEx.) ar fi trebuit sa-si plateasca singur impozitele si sa complecteze declaratii ?
va multumesc
Cel mai recent răspuns: Octavia Turbatu , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 20:16, 10 Iunie 2014
Administratorul-persoana fizica poate fi angajat cu CIM sau contract prestari servicii daca este PFA.

In cazul relatat de dvs.persoana fizica nu este PFA, astfel ca venitul obtinut (1200 lei net) trebuie reconsiderat ca un venit din activitate dependenta iar impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii recalculate si virate, ele fiind venituri salariale realizate in afara functiei de baza.

Administratorul dvs daca indeplineste si functia de contabil ar trebui sa se lase de meserie, iar cenzorul schimbat.
CEx nu poate hotari cum sa angajeze un administrator altfel decat in conditiile legii.
octavia59 a scris:
E stabilita obligativitatea incheierii unui CIM in cazul administratorului.

Da, asa este, daca administratorul este persoana fizica cu atestat de administrator.
Dar daca se constata ca din iulie 2012, exista un contract PRESTARI SERVICII, cu o persoana care nu este autorizata si inregistrata la registrul comertului si organele fiscale?

Depinde cine constata. Presedintele si comitetul executiv, din momentul constatarii, sa ia masuri pentru intrarea in legalitate: sa caute administrator atestat ori sa decida preluarea atributiunilor administratorului de catre membrii comitetului executiv.
Pentru prestarea unor astfel de activitati persoanele fizice autorizate, pot incheia astfel de contracte, emit factura conta sumei incasate, depun declaratii la ANAF in baza carora se stabileste impozitul pe venit. Corect?

Da, este corect dar nu este treaba asociatiei daca administratorul PFA depune sau nu pentru el declaratii la ANAF, daca-si plateste sau nu la fisc... Este acelasi lucru ca si furnizorul meu de apa, ori distribuitorul de cablu: el imi asigura mie aceste utilitati, eu le platesc conform facturii dar este treaba lui daca plateste ceva undeva din ce incaseaza de la mine (salarii, impozite, TVA...)
Prestatorul de servicii in baza unui contract de prestari servicii nu beneficiaza de regimul de protectie reglementat de Codul muncii de care beneficiaza salariatii si nu este asigurat in cadrul sistemului national de pensii sau asigurari sociale de sanatate.

Nu este treaba beneficiarului (asociatia) daca prestatorul si/sau salariatii lui beneficia de protectie sociala, de prevederile din C Muncii...
In tot acest timp, s-au platit (cel putin asa s-a afisat la lista de cheltuieli) toate taxele si impozitele( aferente unui salariu de 1200ron/luna, net)in valoare de aprox. 500/luna.

Probabil ca va referiti la perioada din 2012 pana acum.
Repartizarea unor cheltuieli si afisarea pe lista de plata inseamna ca acele sume sunt datorate de membrii asociatiei si atat. Afisarea pe lista de plata nu inseamna ca sumele au fost incasate de la proprietari si cu atat mai putin ca aceste sume ar fi fost achitate ca salarii, ca s-au platit taxele si impozitele... Acest lucru se verifica prin documente: stat de plata, declaratia 112 la finante, chitantele de plata a acestor sume...
1. Este corecta, logica si legala acesta situatie?

Daca nu aveti administrator cu atestat nu e corect, logic si legal. Apoi orice venit trebuie fiscalizat, inregistrat, raportat...
2. Administratorul nu poate beneficia de taxele si impozitele platite de catre Asociatie, nici ca asigurari de sanatate, nici ca vechime si contributii la calcularea pensiei.Risca administratorul sa trebuiesca sa returneze Asociatiei sumele platite? Mentionez ca are un CIM norma intreaga la o unitate spitaliceasca de stat.

In conditiile in care nu s-au platit contributiile sociale si impozitul sigur ca nu poate beneficia de protectie sociala, vechime, pensie...
Nu, administratorul nu risca sa dea banii inapoi asociatiei daca a fost platit pentru munca sa de cei care aproba cheltuielile, verifica si conduc asociatia: presedinte, comitet, cenzor. Daca cineva vrea sa dea vina pe cineva poate acestia sunt vinovati si nu administratorul care nici macar nu are calificarea de administrator. Va beneficia de protectie sociala (sanatate, pensie, somaj...) de la unitatea unde are acum CIM. Sper ca nu a mintit si a prezentat conducerii asociatiei un atestat fals!#-o
3. In cazul unui contract de colaborare ( asa s-a aprobat in CEx.) ar fi trebuit sa-si plateasca singur impozitele si sa complecteze declaratii ?

Nu. Cu administratorul nu se incheie "contract de colaborare" . Ori CIM pe persoana fozica, ori contract de administrare, de prestari servicii de administrare daca este PFA, SRL..
Daca are CIM cu asociatia (ca administrator oersoana fizica cu atestat), toate contributiile si impozitele se calculeaza, se retin, se raporteaza si se platesc de catre asociatie.
Daca administratorul, in baza atestatului, si-a facut PFA, II, SRL.. va putea incheia cu asociatia Contract de prestari servicii de administrare si va negocia o suma de bani lunara pe care o factureaza luar asociatiei si-apoi incaseaza de la asociatie pe baza de chitanta eliberat asociatiei de acea forma juridica (PFA, II, SRL). In acest caz asociatia nu se ocupa de fiscalizarea acestor sume, iar persoana juridica ce administreaza isi va plati singura ori nu va plati si este treaba ei, raspunderea ei.

Din cate inteleg e ceva din trecut, de prin 2012... Daca nu va sanctioneaza nimeni acum, lasati lucrurile vechi asa cum sunt si intrati in lergalitate de acum inainte: cautati administrator atestat ori persoana juridica cu obiect de activitate administrare si incheiati dupa caz un CIM sau Contract prestari servicii de administrare. Va inregistrati la ANAP cu D 010, apoi depuneti D 112, platiti lunar sau rimestrial..

Va multumesc @adriantot, pentru raspunsul detaliat.
Totusi, cred ca nu m-am facut inteleasa, deoarece nu am vrut sa para postarea mea ca o sesizare catre forurile abilitate.
Concret : duc o lupta de doi ani, pentru a determina conducerea asociatiei sa respecte legea!
Ultima "ghidusie"descoperita:
Am intrebat SRAP din sectorul meu, despre obligativitatea CIM, care a redirectionat sesizarea catre ITM. Acesta mi-a raspuns afirmativ, am prezentat presedintelui raspunsul, somand-l sa ia masurile legale.
Astfel am aflat despre CPS, mai mult s-a afirmat ca e semnat de ITM. Am solicitat sa-l vad si credeti-ma am ramas muta de uimire.
Administratorul are atestat de la Primarie, dar nu are nici o forma juridica abilitata. Deci nu are cum sa incheie CPS. Nimeni pana acum, vorbesc de membrii asoc., nu a stiut de acest lucru. Astfel, nu s-a obiectat cand la cheltuielile lunare, aparea suma de 954ron, impozite salarii ( pres., femeie serv., administrator).
Cert este ca, aceste sume erau calculate ptr. fiecare ap., si bagate in intretinere. Daca au si fost virate aceste sume, e o intrebare buna, vor stabili cei in masura sa verifice si sa controleze. Oricum, noi le-am platit cu totii, de 2 ani.
Am vrut sa cer D112 si chitantele de plata a impozitelor, dar sincer, mi-e frica ce as putea sa mai descopar. Sa verifice si sa dea explicatii celor in drept.
Eu personal, consider ca CPS este nul, in acest caz, suma platita (12000ron) pentru adm.,este ilegala, deci trebuie returnata. Dupa ce voi primi raspunsul de la ITM in urma sesizarii facute azi, voi face plangere penala. Va multumesc, toate cele bune !
@octavia59

Nu sunteti foarte clara in ceea ce spuneti, probabil nici dv. nu stiti concret situatia in toate amanuntele ei.
Din ceea ce ne spuneti eu deduc ca administratorul are o conventie civila, numita mai pompos si gresit contract prestari servicii.
Pentru indemnizatia lunara neta (?) si-a calculat impozit si vreo contributie (nu stim, nu ne spuneti, de care) pe care trebuia sa le declare prin D112 si, evident sa le si plateasca la ANAF - sume care se platesc de catre asociatie in cadrul mai larg al cheltuielilor salariale.

Avand aceasta conventie civila (sau asa o numesc pentru ca asta trebuie sa fie in realitate si asta se practica in foarte multe asociatii, in loc de CIM) pentru el, dar si pentru femeia de serviciu si pentru presedintele asociatiei s-au platit impozite si vreo contributie (nu stim ca nu ne spuneti) in valoare mult mai mica decat daca isi faceau CIM - administratorul si femeia de serviciu.
Cu alte cuvinte, de-a lungul celor 2 ani, dv., locatarii, ati platit mai putin la aceste contracte decat ar fi trebuit daca ele ar fi fost corect intocmite - CIM-uri si contract de mandat (presedinte).

Acum, intrebarea mea este de ce sunteti atat de pornita pe administrator de vreti sa returneze acesti bani pe care i-a primit pentru munca lui? Pai in aceeasi masura ar trebui sa returneze banii si femeia de serviciu, dar si presedintele. Adica ei au muncit pe degeaba?

E adevarat ca poate, incercam sa presupunem ce e acolo, la dv. in asociatie, contractele nu au fost corect intocmite, dar cu siguranta s-a intamplat asta din dorinta ca locatarii sa plateasca mai putin. Asta este explicatia pe care o dau toti presedintii si administratorii care nu angajeaza in asociatiile lor cu CIM.

De asemenea nu am inteles de ce vreti sa faceti plangere penala? V-a furat cineva? Si-a insusit niste bani la care nu avea dreptul?
@adriantot v-a dat un raspuns mai mult decat rezonabil.
V-ati interesat la ITM, ati primit raspuns, cereti conducerii asociatiei sa intre in legalitate, intocmind contracte de munca si contracte de mandat cu toate contributiile de plata atat pentru angajati, cat si ca angajatori, cheltuieli salariale care vor creste, evident, dar macar veti fi in legalitate asa cum doriti.
Chiar daca ei au gresit cu aceste contracte, nu este moral sa cereti returnarea banilor, daca ei au muncit in aceasta perioada pentru niste salarii, indemnizatii, ce-or fi ele, negociate, aprobate, in fond.
Buna ziua. Stimata @elga50, eu cred ca am fost mai clara in a doua postare.
Acesta este un forum legislativ. Deci dorim de la cei care ne raspund, pareri d.p.d.v. legal.
Implicarea emotionala nu e necesara, aici.
Din cate am inteles sunteti administrator, sunt sigura unul care respecta legea.
Mie, mi se pare un salariu mare , cel care il platim pentru administrarea unui bloc cu 2 scari si 83 ap.
La acesta se adauga si impozitele si taxele aferente.
Potrivit Legii nr. 6/2013 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2013, nivelul contributiilor sociale obligatorii la pensii si somaj in cazul angajatilor
cotele de contributie de asigurari sociale de 31,3% pentru conditii normale de munca;contributia la somaj de 1%, din care jumatate datorata de angajator si jumatate de angajat;angajatorii mai platesc o contributie de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, diferentiata in functie de clasa de risc, cuprinsa intre 0,15% - 0,85%, precum si o contributie de 0,25% pentru la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
In plus, conform Legii nr. 5/2013 angajatorii au trebuit sa plateasca in acest an un CASS 5,2%
= aprox.40%
Va rog sa-mi spuneti ( eu nu ma pricep) la un CIM, in care angajatul ia in mana ( termenul consacrat) 1200 ron, cat sunt taxele si impozitele ? Va multumesc.
Conventiile civile despre care vorbiti se pot incheia pentru activitati ce au un caracter ocazional si care exclud subordonarea prestatorului fata de beneficiarul serviciilor.
Contractul de prestari servicii, in plus, trebuie ca prestatorul sa aiba o forma juridica ( PFA, II, AF, SRL) sa emita factura pentru incasarea sumelor stabilite in contract, care pentru beneficiar nu constituie plata in plus a nici un fel de taxe. Va spun asta din proprie experienta.
Femeia de serviciu are CIM, presedintele, contract de mandat, perfect legale si impozitate.
AGP a fost deacord cu plata tuturor darilor catre stat, nu s-a dorit/ facut nici o economie pentru asociatie.
Salarii nete : 350+600+1200=2150ron, impozite 954ron, total 3104ron pe luna vorbim, deci unde e economia ca sa platim mai putin si pentru care se fac contracte false?
@elga50 a scris:
De asemenea nu am inteles de ce vreti sa faceti plangere penala? V-a furat cineva? Si-a insusit niste bani la care nu avea dreptul?


Da, si nu consider numai eu, ci multi altii.
Nu am de ce sa nu doresc plata corecta, eu am solicitat si am facut demersuri in acest sens.
Dar, atata timp cat se platesc sume ilegal, consider ca sunt furata , doresc restituirea lor si pedepsirea celor vinovati conform legii.
Stimata @elga50, eu nu vreau dezbatere pe cazul meu, eu vreau doar raspunsuri cat mai corecte si legale.
Faptul ca dvs. ma certati ( am observat ca o faceti cu multi utilizatori) ba chiar imi dati lectii de morala, nu consider ca asta ar trebui sa faca un moderator pe acest forum.
Aveti multa experienta in domeniu, va rog sa o impartasiti cu noi.
Cu speranta ca nu imi veti sterge si acesta postare, va multumesc.

Alte discuții în legătură

Fiscalitate venituri personal asociatii de proprietari mag1962 mag1962 1)Daca Administratorul este pensionar ce contributii trebuie sa dea Administratorul si Asociatia de _Proprietari catre stat conform noului cod fiscal? 2)Se ... (vezi toată discuția)
Conventie de prestari servicii sau contract individual de munca? Maria2143 Maria2143 Buna seara! Care este forma legala de angajare a personalului: presedinte, cenzor, administrator, femeie de serviciu, portar intr-o asociatie de ... (vezi toată discuția)
Angajare stoianavadanei stoianavadanei va rog sa-mi spuneti, daca femeia de serviciu la asociatia de proprietari este angajata cu conventie civila nu cu c.i.m. iar asociatia plateste toate taxele ... (vezi toată discuția)