Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
acest fals administrator angajat ilegal în 2014 avea dreptul legal să semneze acte în numele Asociației dacă nu era atestat ?
Exagerați ...
Comitetul poate să angajeze și un administrator neatestat; important e să-și facă treaba bine.
Plângerile penale văd că au devenit sport național !
„În sectorul 6 al Capitalei există peste 1.800 de Asociații de Proprietari. Dintre acestea, multe nu au administratori atestați conform legii. Asociațiile de Proprietari prin reprezentanții legali (Comitetul Executiv), au ca obligație angajarea, pentru funcția de administrator, a unei persoane fizice, atestată în condițiile prevăzute de lege. Angajatorul e obligat să verifice dacă la dosarul de angajare, acesta a prezentat atestatul eliberat de Comisia de Atestare constituită la nivelul Consiliului Local. În cazul în care administratorii angajați nu au atestat dat de Primărie, reprezentanții legali ai Asociației sunt pasibili de amendă contravențională, a anunțat Primăria Sectorului 6. Conform art.1, alin.1 din Hotărârea Consiliului Local al Sectorului 6 nr. 37/2004, modificată și completată prin Hotărârea Consiliului Local sector 6 nr. 102/2004, „menținerea, respectiv angajarea, după 31.03.2004, de către Asociațiile de Proprietari a unui administrator care nu deține atestat obținut în condițiile legii, se sancționează cu amendă de la 15 milioane lei la 25 milioane lei".
Comunicat - Amenzi aplicate de Serviciul de Relații cu Asociațiile de Proprietari în Sectorul 1
În data de 30.09.2005, în urma unui control efectuat de inspectorii din cadrul Serviciului de Relații cu Asociaţiile de Proprietari la Asociaţia din str. Smaranda Brăescu, nr.15, bl.10G, au constatat că preşedintele Asociaţiei a angajat un administrator neatestat de Primăria Sectorului 1, amenda fiind de 2.500 RON. Menționăm că atestatul de administrator se eliberează în baza susținerii unui examen la Primărie, iar în cazul promovării lui, atestatul e eliberat de către Consiliul Local al Sectorului 1 şi e valabil doar pe raza sectorului.
Această amendă se datorează aplicării Hotărârii Consiliului Local nr. 14/2004 privind sancționarea prin contravenţii în rândul Asociaţiilor de pe raza Sectorului. Potrivit acestei hotărâri, constituie contravenţie fapta organelor de conducere alese în cadrul asociaţiei - preşedinte, membrii Comitetului Executiv, membrii comisiei de cenzori - de a nu-şi îndeplini obligaţiile prevăzute de lege, contravenţie ce se sancţionează cu amendă între 700 RON și 1.500 RON. Contravenţii sunt considerate şi următoarele fapte: cheltuirea fondurilor Asociației în alte scopuri, nerespectarea obligaţiei de a afișa lista de plată a cotelor de întreținere, menținerea şi/sau angajarea unui administrator care nu are atestat, refuzul administratorului angajat de a se prezenta la invitația scrisă a inspectorilor din cadrul Serviciului de Relaţii cu Asociaţiile de Proprietari.
Serviciul de Relaţii cu Asociaţiile de Proprietari din cadrul Primăriei Sectorului 1 adresează tuturor cetățenilor din sector rugămintea de a colabora cu inspectorii Primăriei şi de a semnala toate neregulile observate în cadrul Asociaţiilor de Proprietari de pe raza Sectorului 1. *** Biroul de Presă, 25.10.2005 ***
„ * ... în conformitate cu prevederile art. 54, alin.(1), din Legea 230/2007, a art. 58, alin. (1) din H.G. 1588/2007, coroborate cu prevederile Legii 52/2003, privind transparența decizională în administrația publică;
* în baza art. 36 alin. (1) şi (2) lit. d), alin. (6) lit. a) pct.16 din Legea 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
* în temeiul art. 45 alin. (1), coroborat cu art. 115 alin. (1) lit. b) din Legea 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
... CONSILIUL LOCAL HOTĂRĂȘTE: ★ Art.2 ★ Atestarea persoanelor fizice care intenționează să ocupe funcţia de Administrator Imobil SE FACE DE CĂTRE PRIMAR, conform prevederilor art. 54 din Legea nr.230/2007. ATESTATUL REPREZINTĂ ACTUL CARE DOVEDEȘTE CALITATEA DE ADMINISTRATOR DE IMOBILE. ★ Art.3 ★ CADRUL LEGAL DE REFERINȚĂ. (2) Atestatul are drept scop certificarea calităților profesionale ale persoanelor care doresc să practice activitatea de administrare a imobilelor la Asociațiile de Proprietari”. * În baza art.22 şi art.58 din H.G. nr.1588 din 19.12.2007: (3) Pentru a fi autorizate de către autorităţile administraţiei publice locale pentru activitatea de administrare, persoanele juridice specializate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: (...) b) Să aibă angajate persoane atestate în condiţiile prezentelor Norme Metodologice ... ★ Art.23 ★ (ARTICOL IMPORTANT !) Serviciul de Investiții și Îndrumare Asociaţii de Proprietari din cadrul Direcţiei Tehnice a Primăriei ARE OBLIGAŢIA DE A ANUNȚA ÎN SCRIS CONDUCEREA ASOCIAŢIEI ÎN CAZUL NE-ATESTĂRII ADMINISTRATORULUI CARE DEJA ÎŞI DESFĂŞOARĂ ACTIVITATEA ÎN CADRUL RESPECTIVEI ASOCIAȚII. PREŞEDINTELE ARE OBLIGAŢIA DE A CONVOCA ÎN ŞEDINŢĂ DE URGENŢĂ COMITETUL EXECUTIV AL ASOCIAŢIEI ÎN VEDEREA EFECTUĂRII PROCEDURILOR LEGALE DE ANGAJARE A UNUI ADMINISTRATOR ATESTAT CONFORM LEGII, în maxim 30 zile de la data înștiințării. ★ Art.29 ★ „Menținerea în funcție a unui Administrator neatestat sau angajarea de către Comitetul Executiv sau de către președintele Asociației de Proprietari a unui Administrator neatestat atrage după sine aplicarea de sancțiuni contravenționale conform art. 56, alin. 1, litera b) din Legea 230/2007. ★ Art.15, alin.(2) ★ Examenul pentru atestare constă în: a) Proba de testare abilități utilizare P.C. - verificarea cunoștințelor de operare Microsoft Office și utilizare a Internetului. În urma probei, membrii comisiei decid calificativul de admis sau respins, după caz. b) Proba scrisă va conţine subiecte din legislaţia specifică domeniului de organizare și funcţionare a Asociaţiilor de Proprietari, legislaţia muncii, contabilitate, cunoştinţe tehnice de bază (construcții locuinţe, instalaţii sanitare de alimentare cu apă, agent termic, gaze naturale, etc.), cunoştinţe juridice de bază. Lucrările scrise vor fi notate cu puncte de la 1 la 100 de către fiecare membru al comisiei), nota finală fiind media aritmetică a notelor date de către fiecare membru al comisiei. Nota minimă de trecere va fi de 70 puncte. c) Proba orală - interviul se va susţine și se va axa pe întrebări şi răspunsuri privind relaţia cu furnizorii de servicii publice şi Utilităţi, precum şi pe modul de colaborare cu conducerea Asociaţiei de Proprietari și cu membrii acesteia. ★ Art.25 ★ (3) Certificatul de atestare poate fi retras de către autoritatea administraţiei publice locale emitentă, la propunerea motivată a Serviciului de Investirii și Îndrumare Asociaţii de Proprietari, din cadrul Direcţiei Tehnice, sesizat din oficiu sau la cererea Asociațiilor de Proprietari, dacă nu sunt respectate atribuțiile prevăzute în art. 22 din H.G. nr.1588/2007 sau dacă nu mai sunt îndeplinite condițiile pentru care a fost emis.”
Art.2. Asociația de Proprietari este forma de asociere autonomă non-profit a majorității proprietarilor dintr-un condominiu, condusă de Adunarea Generală a proprietarilor, care este alcătuită din toți proprietarii membri ai Asociației. ➤ Timp de 3 ani la rând șefii Asociației noastre au refuzat convocarea vreunei Adunări Generale anuale obligatorii, deci orice decizie luată în acei ani fiscali e juridic nulă !
Art.11. (1) Adunarea Generală a proprietarilor alege dintre membrii săi Comitetul Executiv al Asociației de Proprietari, format dintr-un număr impar de membri, dintre care unul va fi desemnat ca președinte al Asociației de Proprietari prin voința sa și a majorității proprietarilor din cadrul Adunării Generale. ➤ 3 ani la rând n-a fost ales legal niciun președinte prin votul proprietarilor în Adunarea Generală anuală obligatorie, deci orice decizie luată atunci e juridic nulă !
Art.16. (1) Activitatea de administrare a condominiului include activități de administrare tehnică, de contabilitate și casierie.
(2) Asociația de Proprietari angajează persoane fizice atestate pentru funcția de administrator sau încheie contracte cu persoane juridice specializate și autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrării, întreținerii, investițiilor și reparațiilor asupra proprietății comune.
Pentru angajare sunt necesare următoarele acte obligatorii:
- atestat administrator emis de către Primărie;
- recomandare de la ultimul loc de muncă/ultima formă de învățământ;
- garanție materială la nivelul stabilit de Adunarea Generală a membrilor Asociaţiei de Proprietari ...
ART.30. DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE INSPECTORILOR DIN CADRUL COMPARTIMENTULUI DE SPECIALITATE ÎN SPRIJINIREA ŞI ÎNDRUMAREA ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI.
* Întocmirea şi actualizarea la zi a bazei de date a tuturor Asociațiilor de Proprietari, cu toate datele de identificare;
* Sesizarea organelor competente în cazul în care comisia de cenzori din cadrul Asociațiilor de Proprietari descoperă fraude și/sau lipsuri în gestiune și îndrumă Comitetul Executiv al Asociației de Proprietari să folosească căile legale pentru recuperarea prejudiciului;
* Punerea la dispoziția persoanelor interesate a listei cu administratorii atestați de către Primăria Municipiului;
* EFECTUAREA CONTROLULUI ÎN URMA SESIZĂRILOR (UNA SAU MAI MULTE) ÎNREGISTRATE LA PRIMĂRIA MUNICIPIULUI SAU CONFORM PROGRAMĂRII, SE VA FACE CU ÎNŞTIINŢAREA ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI CU 24 DE ORE ÎN PREALABIL, IAR DACĂ SUNT CONSTATATE ABATERI DE LA PREZENTUL REGULAMENT, SE VOR APLICA CONTRAVENȚIILE DE LA CAPITOLUL V.
CAP. V. CONTRAVENȚII.
Art.31. (1) Nerespectarea prezentului regulament se sancționează conform prevederilor următoarelor acte normative: Legea 230/2007, Legea Contabilității nr. 82/1991, republicată.
Exagerați ...
Comitetul poate să angajeze și un administrator neatestat; important e să-și facă treaba bine.
Plângerile penale văd că au devenit sport național !
♦ Art. 53. - Adunarea Generală a proprietarilor MEMBRI ai Asociației de Proprietari are următoarele ATRIBUȚII:
a) ALEGE ȘI REVOCĂ DIN FUNCȚIE președintele, membrii Comitetului Executiv și cenzorul;
g) ADOPTĂ HOTĂRÂRI ASUPRA FONDULUI ANUAL DE SALARII ȘI INDEMNIZAȚII;
h) ADOPTĂ HOTĂRÂRI ASUPRA CUANTUMULUI INDEMNIZAȚIILOR, precum și asupra NUMĂRULUI ȘI FUNCȚIILOR PERSONALULUI ÎNCADRAT CU CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCĂ SAU CU CONTRACT DE PRESTĂRI SERVICII ÎN CADRUL ASOCIAȚIEI DE PROPRIETARI (...), dar și asupra VALORII și a modalităților de contractare, ÎN LIMITA BUGETULUI DE VENITURI ȘI CHELTUIELI;
k) MANDATEAZĂ președintele și Comitetul Executiv pentru ANGAJAREA ȘI ELIBERAREA DIN FUNCȚIE A ADMINISTRATORULUI, CENZORULUI sau a altor angajați ori prestatori, în scopul administrării și bunei funcționări a CONDOMINIULUI; Art. 63. - (3) Desemnarea administratorului și încheierea Contractului de Administrare se fac de către Comitetul Executiv reprezentat de președintele Asociației de Proprietari, ÎN BAZA MANDATULUI ACORDAT DE ADUNAREA GENERALĂ, ȘI DECIZIA SE COMUNICĂ TUTUROR PROPRIETARILOR.
Art. 64. - (5) Candidații pentru funcția de administrator trebuie să prezinte Comitetului Executiv al Asociației de Proprietari documentele prevăzute de lege, precum şi alte documente solicitate printre care, OBLIGATORIU:
a) ATESTATUL prevăzut la art. 2 lit. e);
b) CAZIERUL JUDICIAR care să ateste că nu a suferit nicio condamnare.
(7) În vederea îndeplinirii obiectului principal de activitate, persoanele juridice prevăzute la alin. (6) au obligația obținerii atestatului în condițiile legii, PENTRU TOȚI ANGAJAȚII acestora care prestează activitatea de administrare a Condominiilor.
(8) ATESTATUL SE AFIȘEAZĂ LA AVIZIER, PRIN GRIJA ADMINISTRATORULUI, la data intrării în vigoare a contractului de administrare.
(11) Expirarea, suspendarea sau retragerea atestatului determină automat IMPOSIBILITATEA EXERCITĂRII ACTIVITĂȚII DE ADMINISTRARE A CONDOMINIILOR.
Art. 65. - CA URMARE A HOTĂRÂRII ADUNĂRII GENERALE A ASOCIAȚIEI DE PROPRIETARI, administratorul, conform contractului de administrare şi ÎN BAZA ÎMPUTERNICIRII ACORDATE DE ADUNAREA GENERALĂ A ASOCIAȚIEI, poate negocia contractele de furnizare/prestare a serviciilor între furnizori/prestatori şi Asociația de Proprietari.
Art. 66. - (1) Administratorul are, în principal, următoarele ATRIBUȚII:
a) administrează IMOBILUL, propune şi supraveghează lucrări având ca scop conservarea şi întreținerea acestui IMOBIL; ♦ NOTĂ: Este evident că acest paragraf de lege obligă administratorul să administreze DOAR UN IMOBIL (un singur bloc, nu mai multe), așa cum trebuie să se constituie și să funcționeze legal orice Asociație de Proprietari, doar pentru un Condominiu (pentru un bloc, pentru o clădire) care trebuie să aibă obligatoriu proprietăți comune bine delimitate - o Asociație de Proprietari nu funcționează legal dacă este constituită pentru mai mult de un singur Condominiu (un singur bloc, o singură clădire), conform art. 2 literele h, k, l, p, q, s, t, v, coroborate cu art. 11, 12 și 13 (toate aceste articole se referă la existența unei Asociații NUMAI PENTRU UN CONDOMINIU, în caz contrar, aceasta funcționează ilegal) - de citit și articolele 84-86, art. 94-96 din Legea nr. 196/2018, care se referă la cheltuieli comune făcute pentru PROPRIETATEA COMUNĂ DINTR-UN CONDOMINIU (dintr-o clădire, un bloc, un imobil), pe Cota-Parte Indiviză.
c) în caz de urgență, cu acordul Comitetului Executiv, inițiază executarea tuturor lucrărilor necesare protejării IMOBILULUI; ♦ NOTĂ: La fel ca la art. 66 alin. 1 litera a, ADMINISTRATORUL ESTE OBLIGAT SĂ ADMINISTREZE CÂTE UN IMOBIL (un singur Condominiu, un singur bloc), nu mai multe blocuri.
e) EXECUTĂ DISPOZIȚIILE PREVĂZUTE ÎN HOTĂRÂRILE ADUNĂRII GENERALE A ASOCIAȚIEI DE PROPRIETARI, ÎN CONFORMITATE CU PREZENTA LEGE, Regulamentul Condominiului şi conform Contractului de Administrare;
g) gestionează bunurile materiale şi fondurile bănești ale Asociației, CONFORM HOTĂRÂRILOR ADUNĂRII GENERALE şi deciziilor Comitetului Executiv;
j) asigură gestionarea Condominiului CONFORM HOTĂRÂRILOR ADUNĂRII GENERALE (...), CU RESPECTAREA PREVEDERILOR LEGALE ÎN VIGOARE;
k) LA SOLICITAREA ORICĂRUI PROPRIETAR ADMINISTRATORUL ARE OBLIGAȚIA PREZENTĂRII TUTUROR DATELOR, DOCUMENTELOR ȘI INFORMAȚIILOR PRIVIND CONȚINUTUL ȘI RESPECTAREA CONTRACTULUI DE ADMINISTRARE, precum și a acordurilor de plată în rate a cheltuielilor anuale, a cuantumului prestațiilor convenite;
l) gestionează, CONFORM HOTĂRÂRILOR ADUNĂRII GENERALE (...) Fondul de Rulment şi Fondul de Reparații constituite la dispoziția Asociației de Proprietari, precum şi alte Fonduri constituite de către aceasta;
m) calculează, întocmește, SUPUNE VERIFICĂRII CENZORILOR, SUPUNE APROBĂRII COMITETULUI EXECUTIV şi afișează la Avizier LISTA LUNARĂ A CHELTUIELILOR DE ÎNTREȚINERE, ÎNTOCMITĂ CONFORM REGLEMENTĂRILOR ÎN VIGOARE, în termen de maxim 5 zile de la primirea ultimei facturi de la furnizorii de servicii;
n) întocmește lunar şi depune semestrial la Compartimentul specializat în sprijinirea, îndrumarea și CONTROLUL Asociațiilor de Proprietari pe a cărei rază teritorială se află Condominiul, SITUAȚIA SOLDURILOR elementelor de Activ şi Pasiv;
o) afișează lunar, la Avizier, LISTA DE VENITURI ȘI CHELTUIELI ALE ASOCIAȚIEI, care cuprinde inclusiv veniturile obținute din exploatarea proprietății comune;
q) îndeplinește orice alte atribuții STABILITE ÎN CADRUL ADUNĂRII GENERALE a Asociației de Proprietari, în conformitate cu legea.
(2) ADMINISTRATORUL NU POATE UTILIZA ÎN NICIUN FEL FONDURILE ASOCIAȚIEI DE PROPRIETARI, FĂRĂ HOTĂRÂREA SCRISĂ A ADUNĂRII GENERALE (...).
(3) ADMINISTRATORUL ARE OBLIGAȚIA DE A ȚINE EVIDENȚE CONTABILE SEPARATE PENTRU FIECARE CONDOMINIU ÎN PARTE, pe care îl are în administrare.
Art. 102. - (1) Următoarele fapte constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să constituie, potrivit legii penale, infracțiuni:
e) NERESPECTAREA STATUTULUI, A ACORDULUI DE ASOCIERE, precum și NEÎNDEPLINIREA SAU DEPĂȘIREA ATRIBUȚIILOR de către președinte, membrii Comitetului Executiv, cenzor sau DE CĂTRE ADMINISTRATOR;
k) ne-încheierea de către administrator a asigurării pentru răspunderea civilă profesională a administratorului;
l) utilizarea cu altă destinație a Fondului de Rulment sau a Fondului de Reparații, altfel decât este prevăzut la art. 71 și 72;
m) utilizarea și gestionarea veniturilor Asociației de Proprietari, altfel decât este prevăzut la art. 20, 70 și 74;
q) desfășurarea de către persoane fizice sau juridice a activității de administrare a Condominiilor fără îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 64;
(2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) se sancționează după cum urmează:
a) faptele prevăzute la alin. (1) lit. d), f) și k), cu amendă de la 500 lei la 3.000 lei;
c) faptele prevăzute la alin. (1) lit. e) și j), cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei;
d) faptele prevăzute la alin. (1) lit. g), h), i), m), p) și q), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
e) faptele prevăzute la alin. (1) lit. l), n), și o), cu amendă de la 4.000 lei la 9.000 lei.
(3) SANCȚIUNILE PENTRU CONTRAVENȚIILE PREVĂZUTE LA ALIN. (1) SE APLICĂ PERSOANELOR FIZICE (...) VINOVATE.
(4) Constatarea contravențiilor prevăzute la alin. (1), FĂCUTĂ LA SESIZAREA ORICĂREI PERSOANE INTERESATE SAU DIN OFICIU, precum și aplicarea sancțiunilor corespunzătoare se fac după cum urmează: (...) b) de către primari sau de împuterniciții acestora sau de către Poliția Locală în cazul faptelor prevăzute la alin. (1) lit. a-e, i-m și o-s (...).