avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 566 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Lege privind garantiile
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Lege privind garantiile

Buna ziua.

Lucrez in retail si as vrea sa lamuresc cateva neclaritati pe care le am legat de legea 449/2003, lege care se refera la acordarea garantiilor.
1.Nu se stipuleaza nimic legat de ambalaje. E ok sa mentionezi pe garantie ca este obligatoriu sa pastrezi ambalajul pe perioada garantiei?
2.Produsele care nu sunt electrice (scule de mana - topor, ferastrau, cleste) beneficiaza de o garantie si pot fi reparate in termenul de 15 zile lucratoare la fel ca cele electrice sau este o decizie la nivel de vanzator (magazin)?
3.Este adevarat ca atunci cand inlocuiesti un produs aflat in garantie cu unul nou acesta din urma primeste o noua perioada de garantie de 2 ani?
4,Poate cumparatorul sa solicite returnarea banilor sau schimbarea produsului daca nu s-a efectuat proba in magazin si ulterior (sa zicem 48 de ore) s-a descoperit un defect?
Va multumesc pentru raspunsuri.
Ultima modificare: Luni, 2 Noiembrie 2009
candyman19_2003, utilizator
Cel mai recent răspuns: fanboss , utilizator 21:18, 22 Noiembrie 2012
Cateva raspunsuri punctate:

1. Legea 449/2003 se refera la vanzarea produselor si garantile asociate acestora, ci nu la ambalaje. Textul certificatului de garantie este conceput de producator si nu poate fi modificat sau completat de distribuitor (vanzator), indiferent de natura elementului modificat sau completat.
2. Termenul de reparatie de 15 zile lucratoarea calculate de la data aducerii la cunostinta vanzatorului a lipsei de conformitate se refera doar la produsele aflate in garantie. Pentru celelalte cazuri, termenul de reparatie trebuie sa fie unul "rezonabil", stabilit de comun acord de vanzator si consumator, fara inconveniente semnificative pentru consumator.
3. Da
4. Consumatorul are dreptul sa solicite in primul rand repararea produsului, ulterior inlocuirea acestuia.
Multumesc pentru promptitudine.

Nu as vrea sa intru in polemica da ma confrunt des cu situatii sa zicem rastalmacite legate de garantii si acordarea acestora prin prisma locului de munca si as mai avea cateva intrebari:

Legat de punctul 1 - in legea 449 nu scrie nimic de ambalaje, producatorul scrie pe garantie ca ambalajul se pastreaza. Daca consumatorul nu vrea sa pastreze amabalajul legea il avantajeaza deoarece nu se mentioneaza nimic despre acesta. Poti impune pastrarea ambalajului in aceasta conditie? Cui se "subordoneaza" consumatorul legii sau certificatului de garantie?
Legat de punctul 2 - poti sa nu acorzi garantie la articole de genul celor pe care le enumeram mai sus, nu sunt electrice, deci...?
Legat de punctul 3 - adica daca un produs se schimba in perioada de garantie primeste un nou termen de 2 ani garantie si daca peste 1 an se defecteaza si acesta => alt produs, alti 2 ani... Nu e un cerc vicios? La o adica poti vana produse care se schimba de catre vanzator si le schimbi tot la un an si ai produsul o viata!...
Legat de punctul 4 - Ok, dar daca doreste returnarea contravalorii sau inlocuirea inaintea reparatiei?
Ar mai fi apoi ceva - cum poti la nivel de vanzator (magazin in cazul meu) sa consideri ca produsul nu a fost folosit in scopul in care era vizat (ex: hobby). Trebuie facuta o expertiza? De cine ? Cum se califica cineva sa faca aceasta expertiza? Mai exact daca un consumator reclama un defect la un produs, iar produsul arata neintretinut, "forjat", poti conchide ca nu a fost folosit in scopul in care a fost produs?
Astept cu nerabdare raspunsurile dumneavoastra!
Va multumesc!


Ultima modificare: Luni, 2 Noiembrie 2009
candyman19_2003, utilizator
Buna ziua.

1. Consider ca, in caz de defectare a unui produs, prezentarea acestuia in ambalajul original nu poate constitui motiv pentru neacordarea garantiei, chiar daca aceasta conditie este prevazuta in textul garantiei. Dupa parerea mea, ar trebui sa facem distinctie intre garantia de conformitate a produsului si garantia comerciala a acestuia. elementele obligatorii ale garantiei de conformitate sunt prevazute de ART.20 alin. 2 din Legea 449/2003:
"(2) Garantia trebuie sã precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garantie, durata medie de utilizare, modalitãtile de asigurare a garantiei - întretinere, reparare, înlocuire si termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea si adresa vânzãtorului si ale unitãtii specializate de service."
Consumatorul final se "subordoneaza" legii iar garantiile produselor trebuie sa respecte cadrul legal in vigoare.

2. Garantia de conformitate prevazuta de Legea 449/2003 se acorda tuturor produselor comercializate care respecta definitia data de ART. 2:
"b) produs - bun material mobil a cãrui destinatie finalã este consumul sau utilizarea individualã ori colectivã.
Nu intrã sub incidenta prevederilor prezentei legi bunurile vândute în urma confiscãrilor, în cadrul procedurii de executare silitã sau pe baza unui alt act emis de autoritatile judecatoresti, apa si gazele care nu sunt ambalate într-un volum limitat sau într-o cantitate fixã si energia electricã;"

3. Orice produs comercializat trebuie sa respecte termenul de garantie minim prevazut de Legea nr. 449/2003.
In cazul in care produsele comercializate au o durata medie de utilizare mai mica de 2 ani, garantia acordata acestora va fi egala cu aceasta perioada.
"Art. 16 ind.2. - Pentru produsele a cãror duratã medie de utilizare este mai micã de 2 ani, termenul prevãzut la art. 16 se reduce la aceastã duratã."
Nu e un cerc vicios? La o adica poti vana produse care se schimba de catre vanzator si le schimbi tot la un an si ai produsul o viata!...

Pentru a interveni inlocuirea produsului, consumatorul final trebuie sa faca dovada lipsei de conformitate a produsului existenta la data achizitionarii produsului, in termen de maxim 2 luni de la data constatarii acesteia. In acest sens, va prezenta produsul insotit de o negatie eliberata de unitatea de service indicata de producator.

4. Consider ca ART. 11 din Legea 449/2003 enumera ordinea prioritara in care se solutioneaza problema aparuta. Totusi, in masura in care prin reparatie, produsul isi pierde din valoare, optez pentru returnarea contravalorii acestuia.
Ar mai fi apoi ceva - cum poti la nivel de vanzator (magazin in cazul meu) sa consideri ca produsul nu a fost folosit in scopul in care era vizat (ex: hobby). Trebuie facuta o expertiza? De cine ? Cum se califica cineva sa faca aceasta expertiza? Mai exact daca un consumator reclama un defect la un produs, iar produsul arata neintretinut, "forjat", poti conchide ca nu a fost folosit in scopul in care a fost produs?

Din punctul de vederea al vanzatorului (distribuitorul producatorului), existenta negatiei eliberata de unitatea de service indicata de producator constituie dovada in baza caruia s-a optat pentru inlocuirea produsului sau restituirea contravalorii acestuia.
In conditiile in care produsul a fost utilizat fara respectarea instructiunilor de folosinta (care insotesc produsul la vanzare), se pierde garantia acestuia.



Certificatul de garantie poate lamuri majoritatea problemelor dumneavoastra.
Buna seara.

Vreau unele lamuriri din partea domnului consultant in problema garantiei produselor electronice.Am achizionat un telefon la pretul de 1700 lei din magazin care este foarte cunoscut romanilor,in 2012 dar nu am avut parte sa ma bucur de el.Dupa 7 luni sa defectat,La garantie am fost de trei ori cu telefonul ,in mai putin de o luna de zile, la prima reparatie sa inlocuit toushcreenul care dupa doua zile am fost obligat sa merg din nou la service pentru reparatie,se incingea foarte tare,mi sa spus ca se va schimba placa de baza,dar cu stupoare la iesire din service am constat ca reparatia a constat in -upgrade de soft si curatare pentru aceasta reparatie a fost tinut 18 zile care dupa lege a fost depasita.A trecut exact fix doua zile si sa blocat afisajul,eu cu buna credinta doar am garantie iar la service a treia oara unde seful de service a promis ca va schimba de data asta placa de baza,am crezut ca asa va face.In sfarsit a sosit din laborator telefonul ca nou am plecat cu el acasa si vechea poveste dupa exact doua zile nu a mai functionat absolut deloc mai exact nu se mai aprinde.Disperat dupa atatea alergari si fara telefonul care a costat ceva,am cautat adresa laboratorului unde a fost schimbata placa de baza,unde am cerut detalii despre reparatiile telefonului meu.Raspunsul a fost urmatorul citez:telefonul nu i sa inlocuit nici o piesa.Mentionez ca in fisa de service sa scris de catre receptionera cu pixul pe fisa de iesire din service inlocuit PCB de asemene si in garantia telefonului.Am sanse de a cere inlocuirea telefonului sau restituirea contravalorii telefonului cumparat Actual telefonul este tot la service
Ultima modificare: Sâmbătă, 29 Septembrie 2012
fanboss, utilizator

Alte discuții în legătură

Garantie telefon mobil tdr- tdr- Buna ziua, am un telefon mobil(in garantie) care se tot strica are trei reparatii nu sunt sigur dar am inteles ca dupa 3 reparatii ai dreptul sa ceri banii ... (vezi toată discuția)
Produs in garantie trimis la reparatie VioletaAny VioletaAny Buna seara, Am un produs care este in garantie si a fost trimis pentru reparatie. De la bun inceput mi s-a spus ca nu se stie cat va dura reparatia (piesa ... (vezi toată discuția)
In ce conditii se inlocuiesc produsele? ContSters126200 ContSters126200 Mama mea a cumparat recent - cam o luna - un radiator caruia din 3 elementi i s-au ars 2. Am intrebat la departamentul de relatii cu clientii ai firmei ce se ... (vezi toată discuția)