Viitorul sistem informatic, de tip Big Data, al Fiscului (numit, pe scurt, SIDI) va putea să gestioneze volume imense de date și să facă analize în timp real pentru detectarea neconformării fiscale. Operaționalizarea sa este preconizată pentru mijlocul anului 2026, au precizat specialiștii de la Nowium. Citește articolul
Orice contribuabil ar trebui să știe ce prevede legislația procedural-fiscală despre nulitatea, anularea, desființarea sau modificarea actelor administrativ-fiscale. Iată principalele idei de reținut. Citește articolul
Termenele, în procedura fiscală, se calculează potrivit Codului de procedură civilă, dacă legislația fiscală nu prevede altfel. Iată câteva aspecte importante de știut pe această temă. Citește articolul
Comunicarea actelor administrativ-fiscale este esențială pentru ca acestea să producă efecte juridice față de contribuabili. Codul de procedură fiscală stabilește modalități specifice de comunicare pentru actele pe suport hârtie și pentru cele electronice. Totodată, se prevăd proceduri clare pentru situațiile de refuz sau cele de imposibilitate de a primi acte fiscale. Citește articolul
Atunci când inițiază proiecte de acte normative din domeniul fiscalității, Ministerul Finanțelor (MF) poate să ceară puncte de vedere consultative de la Camera Consultanților Fiscali (CCF), prevede o ordonanță publicată luni în Monitorul Oficial. Citește articolul
Actele administrativ-fiscale emise de organele fiscale conțin elemente esențiale precum denumirea organului emitent, data emiterii, obiectul actului și informații despre posibilitatea contestării. Acestea pot fi emise pe suport hârtie sau în formă electronică. Iar îndreptarea erorilor materiale din aceste acte se poate face din oficiu sau la cererea contribuabilului. Citește articolul
Nu cu mult timp în urmă, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat o acțiune de evaluare a conformității în declararea domiciliului fiscal de către o parte dintre acționarii/asociații companiilor românești, fiind cunoscută deja existența (scriptică)/ înregistrarea mai multor firme la aceeași adresă. ANAF a invocat în motivația de evaluare, respectiv în comunicarea oficială către public emisă în luna august 2025, faptul că firmele care își declară domiciliul fiscal la adrese la care nu pot exista condiții decente, pentru desfășurarea unor activități lucrative, prezintă indiciile unui risc fiscal semnificativ. Citește articolul
Procedura de acordare sau revocare a dreptului de a depune declarații fiscale online, în numele contribuabilului, a fost simplificată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui ordin oficializat recent. Pe scurt, vorbim de modificări ce implică formularele 150 și 151. Citește articolul
Regimul de scutire de TVA a fost modificat recent pentru a permite contribuabililor din România să îl aplice și în alte state ale Uniunii Europene (UE), în anumite condiții. În acest sens, însă, mai este nevoie de o procedură de aplicare de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care ar trebui să vină destul de repede. Citește articolul
În cadrul controalelor derulate de Fisc, dreptul contribuabilului de a fi ascultat are o importanță aparte. Audierea intervine înainte de a se lua decizii, tocmai pentru a evita, dacă este cazul, consecințe nefaste pentru cel verificat. Citește articolul