avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1447 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatia cu ANAF si MF
Subiect: relatia cu ANAF si MF
ACCES PREMIUM

Viitorul sistem informatic al Fiscului, care va folosi Big Data pentru a detecta neconformitățile la contribuabili, ar putea fi operațional la mijlocul lui 2026, spun specialiștii

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
16 Octombrie 2025 | 14851 | Timp de citire: 2 min.

Viitorul sistem informatic, de tip Big Data, al Fiscului (numit, pe scurt, SIDI) va putea să gestioneze volume imense de date și să facă analize în timp real pentru detectarea neconformării fiscale. Operaționalizarea sa este preconizată pentru mijlocul anului 2026, au precizat specialiștii de la Nowium. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi despre nulitatea, anularea, desființarea sau modificarea actelor administrativ-fiscale

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
6 Octombrie 2025 | 595 | Timp de citire: 4 min.

Orice contribuabil ar trebui să știe ce prevede legislația procedural-fiscală despre nulitatea, anularea, desființarea sau modificarea actelor administrativ-fiscale. Iată principalele idei de reținut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Termenele: Ce trebuie să știi despre ele, din perspectivă procedural-fiscală

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
3 Octombrie 2025 | 712 | Timp de citire: 3 min.

Termenele, în procedura fiscală, se calculează potrivit Codului de procedură civilă, dacă legislația fiscală nu prevede altfel. Iată câteva aspecte importante de știut pe această temă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi despre comunicarea și opozabilitatea actelor administrativ-fiscale

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
2 Octombrie 2025 | 567 | Timp de citire: 5 min.

Comunicarea actelor administrativ-fiscale este esențială pentru ca acestea să producă efecte juridice față de contribuabili. Codul de procedură fiscală stabilește modalități specifice de comunicare pentru actele pe suport hârtie și pentru cele electronice. Totodată, se prevăd proceduri clare pentru situațiile de refuz sau cele de imposibilitate de a primi acte fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: MF poate cere CCF puncte de vedere consultative pentru actele normative pe care le inițiază, dacă măsurile sunt din domeniul fiscalității

avocatnet.ro în Taxe și impozite
30 Septembrie 2025 | 1376 | Timp de citire: 2 min.

Atunci când inițiază proiecte de acte normative din domeniul fiscalității, Ministerul Finanțelor (MF) poate să ceară puncte de vedere consultative de la Camera Consultanților Fiscali (CCF), prevede o ordonanță publicată luni în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce informații conțin actele administrativ-fiscale și cum se îndreaptă erorile din ele

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
30 Septembrie 2025 | 457 | Timp de citire: 3 min.

Actele administrativ-fiscale emise de organele fiscale conțin elemente esențiale precum denumirea organului emitent, data emiterii, obiectul actului și informații despre posibilitatea contestării. Acestea pot fi emise pe suport hârtie sau în formă electronică. Iar îndreptarea erorilor materiale din aceste acte se poate face din oficiu sau la cererea contribuabilului. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Lecții din operațiunea „Cuibul cu fantome”

Sediul social și domiciliul fiscal: Practici de evitat, riscuri și recomandări pentru firme, în contextul verificărilor recente ale ANAF

EY Romania în Contabil și fiscal
26 Septembrie 2025 | 1 | 5518 | Timp de citire: 6 min.

Nu cu mult timp în urmă, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat o acțiune de evaluare a conformității în declararea domiciliului fiscal de către o parte dintre acționarii/asociații companiilor românești, fiind cunoscută deja existența (scriptică)/ înregistrarea mai multor firme la aceeași adresă. ANAF a invocat în motivația de evaluare, respectiv în comunicarea oficială către public emisă în luna august 2025, faptul că firmele care își declară domiciliul fiscal la adrese la care nu pot exista condiții decente, pentru desfășurarea unor activități lucrative, prezintă indiciile unui risc fiscal semnificativ. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Modificări oficiale la formularele 150 și 151: Acordarea sau revocarea dreptului de a depune declarații fiscale online, în numele contribuabilului, se face fără deplasări la ANAF

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
22 Septembrie 2025 | 9955 | Timp de citire: 1 min.

Procedura de acordare sau revocare a dreptului de a depune declarații fiscale online, în numele contribuabilului, a fost simplificată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui ordin oficializat recent. Pe scurt, vorbim de modificări ce implică formularele 150 și 151. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum pot firmele din România să aplice regimul de scutire de TVA în alte state membre din UE. Mai e nevoie și de o procedură de la ANAF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Septembrie 2025 | 4821 | Timp de citire: 4 min.

Regimul de scutire de TVA a fost modificat recent pentru a permite contribuabililor din România să îl aplice și în alte state ale Uniunii Europene (UE), în anumite condiții. În acest sens, însă, mai este nevoie de o procedură de aplicare de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care ar trebui să vină destul de repede. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Regulile controalelor fiscale în 2025

Audierea în cadrul verificărilor fiscale: Ce trebuie să știi despre dreptul contribuabilului de a fi ascultat

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
27 August 2025 | 601 | Timp de citire: 2 min.

În cadrul controalelor derulate de Fisc, dreptul contribuabilului de a fi ascultat are o importanță aparte. Audierea intervine înainte de a se lua decizii, tocmai pentru a evita, dacă este cazul, consecințe nefaste pentru cel verificat. Citește articolul