Subiect: autoritati centrale
ACCES PREMIUM
Orlando Surugiu-Pânzaru, Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal
27 Noiembrie 2025 | 360 | Timp de citire: 6 min.
Competența și conflictul de competență în cazul organelor fiscale - de la aspecte teoretice la aspecte practice
27 Noiembrie 2025 | 360 | Timp de citire: 6 min.
Competența organelor fiscale poate fi generală, materială sau teritorială, în funcție de tipul creanțelor fiscale și domiciliul fiscal al contribuabililor. Fiscul administrează creanțele bugetului general consolidat, iar autoritățile locale gestionează creanțele bugetelor locale. În cazul conflictelor de competență, soluționarea se face în funcție de anumite reguli procedurale. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Înregistrarea fiscală din oficiu a contribuabililor se face după reguli noi. Procedura veche a fost înlocuită
Procedura referitoare la înregistrarea fiscală din oficiu a contribuabililor care nu și-au îndeplinit această obligație a fost înlocuită de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit unui ordin recent oficializat. Formalitățile inițiate pe regulile vechi (și care încă sunt în derulare acum) se finalizează pe regulile noi. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Orlando Surugiu-Pânzaru, Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal
2 Octombrie 2025 | 1108 | Timp de citire: 5 min.
Ce trebuie să știi despre comunicarea și opozabilitatea actelor administrativ-fiscale
2 Octombrie 2025 | 1108 | Timp de citire: 5 min.
Comunicarea actelor administrativ-fiscale este esențială pentru ca acestea să producă efecte juridice față de contribuabili. Codul de procedură fiscală stabilește modalități specifice de comunicare pentru actele pe suport hârtie și pentru cele electronice. Totodată, se prevăd proceduri clare pentru situațiile de refuz sau cele de imposibilitate de a primi acte fiscale. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Al doilea pachet de măsuri fiscal-bugetare, publicat în dezbatere de MDLPA. Principalele măsuri pregătite
La doar câteva zile după oficializarea primului pachet de măsuri fiscal-bugetare din reforma dorită de Guvernul Bolojan, al doilea pachet de măsuri a fost publicat în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA). Acesta conține o serie de măsuri, inclusiv fiscale, pentru creșterea veniturilor la bugetele autorităților locale, dar și măsuri pentru eficientizarea activității în administrația publică. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Măsură ce vizează reducerea cheltuielilor bugetare
Propunere legislativă: Introducerea unui mecanism de evidență și reutilizare a bunurilor mobile și imobile ale instituțiilor publice
Pentru a reduce cheltuielile bugetare, instituțiile publice vor putea ceda sau vinde diverse bunuri, indiferent dacă acestea sunt mobile sau imobile, pe care nu le mai folosesc sau nu le folosesc eficient, potrivit unui proiect de lege înregistrat recent în Parlament. Pentru ca mecanismul de reutilizare, redistribuire și valorificare a bunurilor deținute de instituțiile publice să funcționeze, acestea vor trebui să actualizeze trimestrial situația acestor bunuri, într-un sistem informatic centralizat. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Ghidul privind organizarea și desfășurarea consultărilor cu copiii de către autoritățile publice centrale și locale, pus în dezbatere publică
Ministerul Muncii a publicat recent un proiect de ordin care stabilește cadrul metodologic pentru organizarea consultărilor cu copiii în administrația publică, desemnarea și formarea persoanelor responsabile de acest proces, precum și pentru raportarea rezultatelor acestor consultări. Măsura vine în contextul intrării în vigoare, în noiembrie 2024, a unei legi care prevede participarea copiilor de peste 14 ani la procesele decizionale ale autorităților publice. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Proiect: Limitarea consumului de combustibil al instituțiilor publice prin monitorizarea deplasărilor bugetarilor prin GPS
O propunere legislativă recent depusă la Senat vizează completarea legislației privind cheltuielile instituțiilor publice și aduce modificări modului în care autoritățile vor gestiona flotele auto proprii. Scopul inițiativei este acela de a limita consumul de combustibil la nivelul sectorului public prin introducerea unor mecanisme stricte de monitorizare și control al deplasărilor pe care le fac aceste vehicule. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Cum vede ANFP relaționarea autorităților cu cetățeanul și ce propune legat de îmbunătățirea relațiilor cu publicul
Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) a lansat un ghid care prezintă o analiză detaliată a serviciilor de relații cu publicul din autoritățile și instituțiile publice din România. Studiul evidențiază atât punctele forte, cât și lacunele existente în acest domeniu și oferă sugestii concrete pentru îmbunătățirea calității serviciilor. Citește articolul
ACCES PREMIUM
e-Factura: Instituțiile publice sunt obligate să transmită în sistem doar anumite facturi emise către companii
Inclusiv instituțiile și autoritățile publice au obligația de a folosi sistemul e-Factura atunci când emit facturi către contribuabili. Totuși, fiscaliștii atenționează că obligația se aplică doar în anumite situații, nu în absolut toate situațiile. Citește articolul
ACCES PREMIUM
În 2025 ne putem aștepta la majorarea TVA-ului și a impozitului pe venit, spun specialiștii
Cota generală a TVA-ului și impozitul pe veniturile persoanelor fizice se pot majora în cursul anului 2025, sunt de părere specialiștii de la EY România. Cu toate că autoritățile se feresc să vorbească acum despre majorări de taxe și impozite, asemenea măsuri pot deveni inevitabile anul viitor, după ce vor fi trecut toate alegerile din acest an. Citește articolul










