Transferul de la contracte de muncă la alte forme de colaborare cu o sarcină fiscală redusă, precum PFA, II, IF sau microîntreprinderi ar fi principala consecință a eliminării facilităților fiscale acordate firmelor de IT, spun specialiștii. De asemenea, acest lucru ar putea să determine totodată și migrarea forței de muncă în străinătate ori reducerea investițiilor în businessuri din domeniu. Citește articolul
În cursul anului 2021 au apărut patru noi raportări obligatorii pentru companiile din România. Dacă două dintre ele vor trebui transmise prima oară din 2022, altele două deja au fost transmise în acest an, însă vor fi prezente și anul viitor, și în următorii ani. Citește articolul
Proiectul legislativ care prevede, printre altele, scăderea nivelului taxei pe valoarea adăugată (TVA) la electricitate și gaze naturale timp de șase luni și renunțarea la acciza aplicată energiei electrice a fost respins luni la Senat. Măsurile amintite, cinci la număr, erau concepute pentru a reduce impactul majorărilor recente ale prețurilor la energie electrică și gaze naturale. Citește articolul
La finalul fiecărui an, departamentele financiar-contabile din cadrul companiilor se concentrează pe îndeplinirea obligațiilor legate de declararea și plata taxelor la bugetul de stat. Însă, pentru conformare fiscală și pentru optimizarea fluxului de numerar, societățile comerciale trebuie să deruleze o serie de operațiuni, cum ar fi inventarierea stocurilor, ajustarea voluntară a prețurilor de transfer, unde este cazul, analizarea capitalurilor proprii în vederea aplicării unor bonificații sau revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat. Aceste verificări ar trebui realizate periodic, dar, de regulă, sunt amânate din cauza presiunilor cotidiene, iar contribuabilii riscă să omită anumite obligații de declarare și să rateze o serie de oportunități. Situația este valabilă pentru majoritatea companiilor, dar cele mai afectate sunt cele care fac parte din grupuri multinaționale, inclusiv cele din domeniul auto. Citește articolul
Procedura pentru folosirea unuia dintre cele trei regimuri speciale de TVA (UE, nonUE și de import), oficializată recent în contextul intrării în vigoare, de la 1 iulie 2021, a regulilor noi de TVA pentru comerțul electronic în statele membre UE, a fost modificată pentru a include noi categorii de firme care să poată folosi regimul UE, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Cota redusă de 5% a taxei pe valoarea adăugată (TVA) se va aplica și livrării de manuale și cărți în format electronic, potrivit unei legi oficializate vineri. Astfel, din 1 ianuarie 2022 se va putea aplica cota redusă de TVA atât pentru livrarea de cărți în format fizic, cât și pentru livrarea celor digitale. Citește articolul
Lemnului de foc pentru firme și pentru persoanele fizice i se va aplica o cotă redusă de TVA, de 5%, potrivit unor legi publicate joi în Monitorul Oficial. Măsura, care are ca scop reducerea cheltuielilor cu încălzirea, atât pentru contribuabilii persoane juridice, cât și pentru populația din zonele rurale, se aplică începând din 12 decembrie 2021. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât poate fi stabilită o legătură directă și imediată între achiziții și livrări sau între achiziții și întreaga activitate economică a unei persoane impozabile, trebuie acordat dreptul de deducere a TVA pentru aceste achiziții, indiferent de (i) costul acestor achiziții și rezultatul acestora pentru societate sau de (ii) impactul favorabil sau nefavorabil asupra cifrei de afaceri ulterioare. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic aplicabile de la 1 iulie, firmele care sunt plătitoare de TVA trimestrial și cumpără de pe platforme de marketplace trebuie să se asigure că, în urma emiterii facturii, nu fac, de fapt, o achiziție intracomunitară, de la un furnizor din UE și, deci, nu vor fi obligate, conform legii, să treacă la plata lunară a TVA-ului. Citește articolul
Obligația de plată a contribuției la fondul de handicap pentru firmele private și entitățile publice cu peste 50 de angajați, dacă nu se achită de datoria de a angaja persoane cu dizabilități, poate fi redusă la jumătate prin efectuarea de achiziții de la unitățile protejate autorizate. Totuși, pentru a face acest lucru există o serie de documente necesare. Citește articolul